Gå til innhold

Eksplosjon i piratsendinger på FM-båndet: Slik sporer myndighetene opp FM-entusiastene


Anbefalte innlegg

 

 

 

Tror du at det vil være båndbredde nok for all radio over Internett?

 

Haha, den var god!

Du vet at HD video tar mye mer båndbredde enn radio, og at hundretusenvis av nordmenn og millioner verden over får all sin TV titting over internett? All radio i verden kunne gått over internett! (og gjør det vel egentlig også allerede...)

Det meste av internett er kablet. Mener du at det ville fungert like bra om alle var tilkoblet trådløst? Det er jo da båndbreddeproblemet dukker opp.

 

 

Selv om internett til en mobil eller PC er "trådløst", så er det jo kablet (oftest med fiber) frem til alle basestasjonene.

Det er begrenset hvor mange som til en hver tid er påkoblet hver basestasjon, og pr. idag er det mer eller mindre hele tiden ledig kapasitet, og ingen trengsel. Og operatørene prøver jo også å ligge i forkant i utbyggingen, så det tviler jeg på blir et problem.

Og nå kommer jo snart 5G...

Er vel egentlig ikke så mange som surfer kablet idag. enten er man på wifi, eller så er man på 4G, men kablene er der i kulissene likevel.

 

Selv om man hadde kjørt alt av radio over mobilnettet så ville det faktisk ikke vært ett kapasitetsproblem, og man kunne sendt i høyere kvalitet enn man gjør på DAB...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DAB bruker mp2 som er en mer robust broadcast standard som er dårligere lydmessig enn mp3. 64 Kbps egner seg mest til tale i mono.

DAB+ kan bruke en mer moderne AAC-codec som er mer akseptabel på 64 Kbps.

Nå er det vel ingen stasjoner som bruker DAB/MP2 lenger, bare DAB+/AAC. Lrnge sifen jeg bare fikk inn NRK P1 på den eldste DAB radioen, som ikke støttet DAB+.
Lenke til kommentar

 

Her fremstår Norge som unike i verdenssammenheng. Skrot en haug med elektronikk og sørg for å lage masse nytt. Som fungerer litt dårligere enn det gamle. GI blaffen i brukere gi blaffen i miljøet.

 

Men snart er DAB og radio dødt, internett overtar. Dette bare fremskyndet prosessen.

Tror du at det vil være båndbredde nok for all radio over Internett? Dessuten er det vel en del eldre folk som ikke er Internettkyndige og som foretrekker en enkel DAB-løsning med minst 36 tilgjengelige kanaler. På mitt surround-anlegg er det suveren surroundlyd fra stereosendingene på DAB. Jeg foretrekker det foran 5 FM-kanaler.

 

 

Jeg mente vel båndbredde for radio over mobilnettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DAB bruker mp2 som er en mer robust broadcast standard som er dårligere lydmessig enn mp3. 64 Kbps egner seg mest til tale i mono.

DAB+ kan bruke en mer moderne AAC-codec som er mer akseptabel på 64 Kbps.

 

DAB-kanalene kjører som regel høyere enn 64 kbit/s, opptil 128, ser det ut til. Jeg synes at det lyder svært godt på mitt surround anlegg. DAB i 64 kbit/s er sikkert også mye bedre enn 64 kbit/s ISDN som neppe er komprimert i det hele tatt, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...