Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor utbetales lønn kun én gang i måneden?

VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt problemet med å motta lønn månedlig istedenfor daglig.

Ser heller ikke problemet med å betale strømregningen en gang i måneden fremfor daglig. Foretrekker faktisk førstnevnte.

Endret av Zork
  • Liker 5
Lenke til kommentar

En god del som får lønn to ganger i mnd, men kanskje spesielt vikarer. Har hatt det slik jeg og det er faktisk ganske digg å få lønn to ganger i måneden.

Du får jo bare halvparten da hcer gang..

Du får det du har tjent fra forrige lønning ja. Jeg syntes det fungerte helt fint, men det kommer vel litt an på livssituasjonen.

Lenke til kommentar

Det har enkelt og greit med kva arbeidstaker og arbeidsgiver blir enige om.

Utgangspunktet etter arbeidsmiljølva er:

§ 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

Stort sett så foretrekker dei fleste månedlig utbetsling sidan mange av dei store utgiftene som husleige og liknande også kjem månedlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I dagens høyteknologiske verden, hvorfor mottar vi ikke betaling daglig? 

Hva mener du med "dagens høyteknologiske verden"?

Det aner meg nemlig at du ikke har den fjerneste anelse om prosessene i en lønnskjøring med alt fra dokumentasjon, til godkjenning av timer og underlag, til selve lønnskjøringen.

For øvrig er det mange bedrifter som har lønnskjøring  2 ganger i måneden, og andre får til og med lønna forskuddsvis, altså lønn for inneværende måned. Daglig lønnskjøring ville blitt et helvete, både for arbeidsgiveren og for arbeidstakeren.

Dersom du selv er fornuftig nok til å kontrollere lønnsslippen din (burn! fordi jeg vet at du ikke gjør det, og du har antageligvis tapt penger på dette allerede), så kan du jo tenke deg hvor mye vanskeligere denne jobben ville vært for deg dersom du måtte bruke 30 ganger så lang tid på å kontrollere den samme lønna.

Og hva med selvangivelsen? Stoler du blindt på hva arbeidsgiveren din allerede har meldt inn? Ville du fremdeles stolt blindt på dem dersom de måtte gjøre denne jobben 30 ganger vanskeligere og dermed åpne for 30 ganger så mange feilføringer?

Hva er egentlig den positive siden ved å få lønn for hver dag? Ville det gjort det enklere for folk å spare til utgifter som var større enn én dagslønn? Nei. Dette er jo selve grunnen til at mange vil ha "halv skatt" til juleinnkjøp. De klarer ikke å spare penger dersom de hadde fått lavere skattetrekk gjennom hele året.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Halv skatt" og feriepenger er jo egentlig laget for idioter som ikke kan å prioritere og tenke langsiktig.

Men sånn er jo samfunnet nå, laget for de svakeste på mange måter.

Ingen tar jo skade av at det er slik, men mange har fordel av det, så det er jo bra med feriepenger og halv skatt :)

Men med dagelig lønn, skal man da få betalt for det man jobber sen dagen? Det kunne skapt problemer for mange som ikke har vanlig arbeidstid, selv ville jeg da gårt veldig lite betaling i perioder og veldig mye betalt i andre. Jeg hadde jo klart meg bra, men mange ville ha slitt om de f.eks knapt fikk lønn over en hel måned..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Daglig lønnskjøring ville blitt et helvete, både for arbeidsgiveren og for arbeidstakeren.

Fjern byråkratiet rundt det, og betal folk daglig. 

Fordelen med daglig lønnskjøring? Du slipper å vente en måned på pengene, og kan bruke eller investere dem med en gang. Kanskje vil det også motivere til arbeid hvis folk som velger å jobbe raskere får se fruktene. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Daglig lønnskjøring ville blitt et helvete, både for arbeidsgiveren og for arbeidstakeren.

Fjern byråkratiet rundt det, og betal folk daglig. 

Fordelen med daglig lønnskjøring? Du slipper å vente en måned på pengene, og kan bruke eller investere dem med en gang. Kanskje vil det også motivere til arbeid hvis folk som velger å jobbe raskere får se fruktene. 

Skjønner overhodet ikke poenget med dette. 

Som de aller fleste vet så bør en ha en såpass ordnet økonomi at en har nok til faste og vanlige utgifter for en periode, samt et buffer for ufortutsette utgifter. Om noen er avhengig av daglige innbetalinger for å få ting til å gå rundt eller være motiverte så er problemet at de ikke skjønner personlig økonomi.

Om lønnen kommer daglig, ukentlig, hver 14. dag eller månedlig bør være rimelig uvesentlig om en har et sunt forhold til sin økonomi.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...