VRK18 Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Hvordan fungerer det når man leier bil i utlandet (eller i Norge for den saks skyld)? Får man bare utdelt nøklene og "vær så god, kjør", eller får man en liten innføring først i bilens funksjonaliteter og duppeditter? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 De gangene jeg har leid bil har jeg bare fått nøklene ja. De regner jo sikkert med at jeg kan å kjøre selv Men jeg har ikke leid i hele verden, så vil tippe det varierer kraftig.. Lenke til kommentar
kaldviking Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Hvordan fungerer det når man leier bil i utlandet (eller i Norge for den saks skyld)? Får man bare utdelt nøklene og "vær så god, kjør", eller får man en liten innføring først i bilens funksjonaliteter og duppeditter? Hvor har du tenkt deg? Europa? Vi kjørte fra Kristiansand i fjor og ned på kontinentet via Danmark til Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike. Kom med noe konkret, så kanskje jeg kan bidra med noen tips. Vi plukket opp leiebil i Kristiansand og hadde superforsikring med full dekning. Vi måtte også ha spesifikk tillatelse for de landene vi skulle kjøre innom. Stort sett var Vest-Europa helt greit for de, men Polen og østblokklandene fikk vi ikke ta leiebilen inn i. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 16. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2018 De regner jo sikkert med at jeg kan å kjøre selv Joda, men det er vel litt forskjell fra bil til bil på hvordan man styrer inneklimaet, hvordan man åpner tanklokket, osv? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 17. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2018 Hvordan fungerer det når man leier bil i utlandet (eller i Norge for den saks skyld)? Får man bare utdelt nøklene og "vær så god, kjør", eller får man en liten innføring først i bilens funksjonaliteter og duppeditter? Hvor har du tenkt deg? Europa? Vi kjørte fra Kristiansand i fjor og ned på kontinentet via Danmark til Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike. Kom med noe konkret, så kanskje jeg kan bidra med noen tips. Vi plukket opp leiebil i Kristiansand og hadde superforsikring med full dekning. Vi måtte også ha spesifikk tillatelse for de landene vi skulle kjøre innom. Stort sett var Vest-Europa helt greit for de, men Polen og østblokklandene fikk vi ikke ta leiebilen inn i. Kanskje Danmark, men det blir å leie lokalt, ikke kjøre norsk leiebil ned. Lenke til kommentar
kaldviking Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Glemte å nevne at noen byer i Tyskland har en miljøklassifisering som alle biler må ha, også turister. Det er typiske grønne oblat som forteller hvilken utslippsklasse bilen er i. Å kjøre uten er risikosport, og man risikerer bot for hver gang man blir fersket. Da vi skulle til Berlin, fant vi en Mazda-forhandler i Hamburg som solgte disse oblatene. Det kostet ikke mer enn 10-12 Euro og var fikset på under 10 minutter. Du kan forhåndsbestille slike på nett som sendes i posten, men etter som oblatet må ha skiltnummeret påskrevet, er det ofte vanskelig å la seg gjøre med leiebil. Litt mer informasjon finner du her: https://www.umweltbundesamt.de/en/topics/air/particulate-matter-pm10/low-emission-zones-in-germany Lenke til kommentar
kaldviking Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Hvordan fungerer det når man leier bil i utlandet (eller i Norge for den saks skyld)? Får man bare utdelt nøklene og "vær så god, kjør", eller får man en liten innføring først i bilens funksjonaliteter og duppeditter? Hvor har du tenkt deg? Europa? Vi kjørte fra Kristiansand i fjor og ned på kontinentet via Danmark til Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike. Kom med noe konkret, så kanskje jeg kan bidra med noen tips. Vi plukket opp leiebil i Kristiansand og hadde superforsikring med full dekning. Vi måtte også ha spesifikk tillatelse for de landene vi skulle kjøre innom. Stort sett var Vest-Europa helt greit for de, men Polen og østblokklandene fikk vi ikke ta leiebilen inn i. Kanskje Danmark, men det blir å leie lokalt, ikke kjøre norsk leiebil ned. Danmark er omtrent som Norge mtp. leiebil. Her møter du opp med godkjent førerkort og pass. Du forteller hvor du har tenkt deg, og får en godkjenning ut i fra det. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Spør de du leier av om du kan få en innføring. Værre enn det er det ikke. Ellers er både inneklima og tanklokk gjerne veldig enkelt 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) En får som regel nøkkelen utlevert i en skranke med forklaring av hvor bilen står. Ihvertfall om en leier på flyplassen - leier en i byer er det ofte noen som blir med ut for å vise ditt og datt, men det er som regel helt overflødig. Bil er bil, stort sett. Sjelden en finner vanlige utleiebiler som er så sære at grunnleggende funksjonalitet skulle være vanskelig å finne ut av om en bruker noen minutter til å kikke seg rundt. Endret 17. februar 2018 av Zork 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Jeg har leid biler i mange deler av verden, og får alltid bare info om hvor den står parkert, ikke annet, og har heller aldri hatt behov for dette. Ser andre som skal hente leiebil som ikke skjønner hverken hvordan de får åpnet bagasjerommet eller hvordan nøkkeløse biler funker. Bare å spørre dersom man er usikker, i tillegg ligger som regel Owners Manual i hanskerommet dersom man lurer på noe underveis. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Du kan sikkert spør om å få innføring, men det er ikke normalt. Bilene har dog manual, så det er bare til å starte å lese 2 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) De gangene jeg har leid i utlandet er det nøkkel i handa og hasta la pasta. Sjekk evt skader er registrert på skjema i bilen eller dra med deg en representant fra utleier og gå over bilen. Ellers les vilkår nøye så får du ingen overraskelser. Endret 17. februar 2018 av LabWeiler 1 Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 De gangene jeg har leid i utlandet er det nøkkel i handa og hasta la pasta. Sjekk evt skader er registrert på skjema i bilen eller dra med deg en representant fra utleier og gå over bilen. Ellers les vilkår nøye så får du ingen overraskelser. Nøkkel i handa er nok greia de aller fleste steder, så sant man ikke er på et lite sted der de har få kunder og god tid. Leide bil hos Avis på flyplassen i Roma og der gikk det fort unna på samlebåndet. Litt kø foran skranken, når det var vår tur var damen bak skranken kjapp og effektiv, noen kjappe tastetrykk, litt ordning med dokumenter, så var det nøkkelen i hånda, en instruks om hvor vår bil sto parkert og god tur! Ingen tid til noe ekstra småprat. Detaljer med bilen som hvordan klimaanlegget og radioen mm funka måtte vi finne ut selv. Og normalt er jo ikke det rakettvitenskap å finne ut av. For øvrig like effektivt ved innlevering. Når vi kjørte inn i Avis sin avdeling i parkeringshuset på flyplassen var det flere "båser" for innlevering. Der sto det en betjent med en håndholdt dataterminal. Vi stoppet og begynte å lempe ut bagasjen vår. Han kastet seg over bilen, leste av kmstand, tok et raskt overblikk over bilen utvendig og innvendig, registrerte på terminalen sin, og kjørte bort bilen så båsen var ledig for neste innlevering. Alt tok under 5 min. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 (endret) Har best erfaring med å bruke de store og kjente selskapene, som AVIS og Hertz. Koster litt mer, men stort sett nyere og bedre biler, og de er ikke så nøye med å trekke deg for egenandel ved småtteri de finner når bilen leveres. Viktig å sjekke betingelsene, som inkludert kjørelengde, ekstra sjåfør, egenandel ved skade, kostnader for utstyr som GPS, barnesete etc. Endret 20. februar 2018 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Har litt sympati for problemstillingen da jeg selv hadde problemer med første leiebilen jeg hadde, hadde tidligere bare kjørt tysk premium og Toyota og fikk en Skoda leiebil. Kjørte vekk fra leiebilkontoret og parkerte med nesa inn på en parkeringsplass ett annet sted. Da fikk jeg ett problem når jeg skulle rygge ut igjen, fant ikke ut hvordan jeg skulle sette den i revers Men det er jo ikke verre enn å spørre, det er ikke så store forskjeller fra bil til bil. Jeg valgte ring en venn alternativet, men manualen ligger vel alltid i hanskerommet på leiebiler så kunne lest der også. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Har litt sympati for problemstillingen da jeg selv hadde problemer med første leiebilen jeg hadde, hadde tidligere bare kjørt tysk premium og Toyota og fikk en Skoda leiebil. Kjørte vekk fra leiebilkontoret og parkerte med nesa inn på en parkeringsplass ett annet sted. Da fikk jeg ett problem når jeg skulle rygge ut igjen, fant ikke ut hvordan jeg skulle sette den i revers Men det er jo ikke verre enn å spørre, det er ikke så store forskjeller fra bil til bil. Jeg valgte ring en venn alternativet, men manualen ligger vel alltid i hanskerommet på leiebiler så kunne lest der også. Haha leide en skoda ifjor og kjente meg igjen, men fleste vag modeller er vel slik at man må trykke ringen på girkassen opp for å komme i revers, har og vært borti hvor man må fysisk trykke ned girkassen for å komme til revers det er enda verre. Endret 21. februar 2018 av onkel_jon Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Da fikk jeg ett problem når jeg skulle rygge ut igjen, fant ikke ut hvordan jeg skulle sette den i revers Dersom jeg ikke fikk en bil i revers uten å be om hjelp, eller lese manualen, ville jeg vurdert min evne til å i det hele tatt kjøre bil Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Dersom jeg ikke fikk en bil i revers uten å be om hjelp, eller lese manualen, ville jeg vurdert min evne til å i det hele tatt kjøre bil Så på denne bilen var det snakk om at man måtte trykke girspaken ned før man kunne sette i revers, forklar meg gjerne de logiske stegene for å komme fram til dette uten å være kjent med VAG-biler. Det måtte også presses ned med litt styrke, så det er ikke snakk om noe man prøver seg fram til. Det var ingenting som indikerte at man ikke bare skal kunne sette den i revers, for eksempel en pil ned på girspaken ved siden av R hadde jo fortalt meg med en gang hva som jeg måtte gjøre. Endret 21. februar 2018 av Civilix Lenke til kommentar
discburixq Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 (endret) Leie bil i utlandet - https://rentalcars.com Endret 25. september 2019 av discburixq Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Har jobbet masse i Italia - og det finnes ikke noe land du blir lurt mer grundig i enn der, Malpensa og Roma - vær særs forsiktig. Følg boka til punkt og prikke. Ingen steder i Europa har jeg hatt mer problemer enn der. Kan koste deg dyrt om du ikke passer deg. Synd at det har gått sport i å lure andre for italienerne. Viktig, sjekk hva du trenger av forsikring FØR du drar Hva mener du med lurt? Manglende forsikring eller overforsikret? Reiser en del til Italia selv, har ikke merket noe til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå