kremt Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Hva Tesla påstår er forsåvidt irrelevant i beregningen av en potensiell engangsavgift. Der er det registrerte data i kjøretøyregisteret som teller. F.eks 79 kW som i tilfelle X P100D. For ordens skyld holder jeg meg til internasjonal standard (SI) og ikke utdaterte plundrete måleenheter som HK. Personlig mener jeg de burde kuttet ut den fordummende konfort-tilpassningen, altså parantesen med ferdig konvertering til antall Hk. Hester og tommeltotter hører til på målevitenskapens skraphaug. Hva med dekk der alt handles i tommer, ville du hatt millimeter der også Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Så en Nissan Leaf har høyere effekt over tid enn en Tesla? Jeg har mer tro på at Tesla er kreative når de måler. Nå har jeg ikke vært igjennom prosessen, men regner med statens vegvesen setter noen regler for hvordan disse tallene skal oppgis. Men, det spiller ingen rolle for beregningen av avgift for det er dette som er grunnlaget. Er ikke grunnlaget at motorer med høy ytelse blir sett på som unødvendig luksus og ilegges tilleggsavgift deretter? Har Vegvesenet egne regler for Nissan Leaf og Tesla? Det er jo rart at noen selger en bil og oppgir 4-500 hestekrefter til kunden men 90hestekrefter til vegvesenet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Er ikke grunnlaget at motorer med høy ytelse blir sett på som unødvendig luksus og ilegges tilleggsavgift deretter? Har Vegvesenet egne regler for Nissan Leaf og Tesla? Det er jo rart at noen selger en bil og oppgir 4-500 hestekrefter til kunden men 90hestekrefter til vegvesenet? Som sagt, jeg kjenner ikke til prosessen, og det gjør åpenbart ikke du heller. Hvorfor skulle tesla lyve? Det spiller ingen rolle da det ikke er avgifter for elbil enn så lenge. Men, jeg ser ikke poenget i å drive med denne spekuleringen, tråden er allerede forsøplet med feilinfo og spekuleringer... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Hvorfor skulle tesla lyve? Nei si det. P85D 700hk? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Hvorfor skulle tesla lyve? Nei si det. P85D 700hk? Nå unngikk du hele poenget, og kom med ett annet. Hvorfor skulle de lyve til vegvesenet? Hva oppnår de med det? At de skrøt på seg 700hk var det jo en åpenbar grunn til, for å selge mer biler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 (endret) Vel, Norge er riktignok Teslas 3. største marked (3 712 biler solgt i 2017), men i USA ble det solgt 26 500 i 2017 og i Kina har de sterkt økende markedsandel. Jeg fant ikke tall for hele 2017, men i første kvartal solgte de ~8000 stk.Hva er markedsandelen i Kina? Er den ikke rundt 0,03% ? Hva har det med saken å gjøre? Skatteflyktning sa at Norge er et av Teslas største markeder og det er rett om man ser på antall solgte Teslaer per land. Er vel ikke uten grunn at Norge er ett av Teslas største markeder. Jeg bare påpekte at selv om vi lå på en tredjeplass i fjor så er vi miniputter i forhold til de to store. Det er mange årsaker til at Tesla selger godt (i %) i Norge. Strømpriser, avgiftsnivå generelt (som elbiler i stor grad er unntatt). Norge er også et land der eleketrisiteten er produsert svært klimavennlig, noe som betyr mye for en kundegruppe med høyt fokus på miljø. Endret 18. februar 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Hester og tommeltotter hører til på målevitenskapens skraphaug.Hva med dekk der alt handles i tommer, ville du hatt millimeter der også Soleklart! Det samme med diagonalen på skjermer, rørdimmensjoner, plank, muttere, volum, krefter, trykk osv. Det er vanvittig at de fortsatt gidder å drasse med seg middelaldermåleenheter i tre gærne regimer: Myanmar, Liberia og Trumpistan. Tenk hvor mye alle målefeilene og feilkonverteringer koster oss! Denne er nok bare toppen av toppen av isberget og den kostet alene over 300 millioner dollar. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Tenk hvor mye alle målefeilene og feilkonverteringer koster oss! Denne er nok bare toppen av toppen av isberget og den kostet alene over 300 millioner dollar. For ikke å snakke om ulykker hvor menneskeliv har gått tapt, som innenfor fly-bransjen osv. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Noen som vet hvordan biltilsynet(?) har kommet frem til at Tesla har ca 100 hk, da? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Hester og tommeltotter hører til på målevitenskapens skraphaug.Hva med dekk der alt handles i tommer, ville du hatt millimeter der også Soleklart! Det samme med diagonalen på skjermer, rørdimmensjoner, plank, muttere, volum, krefter, trykk osv. Det er vanvittig at de fortsatt gidder å drasse med seg middelaldermåleenheter i tre gærne regimer: Myanmar, Liberia og Trumpistan. Tenk hvor mye alle målefeilene og feilkonverteringer koster oss! Denne er nok bare toppen av toppen av isberget og den kostet alene over 300 millioner dollar. Enkelt, slutt å kjøpe varer fra jallaland som USA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå