Gå til innhold

En ærlig sak, fra en Tesla eier.

Anbefalte innlegg

Elbileiere er gratispassasjerer som ikke har råd til en skikkelig bil :)

De fleste som kjører elbil har nok eid en bil som du definerer som en skikkelig bil før, så poenget ditt går rett i vasken dessverre.

De fleste velger elbil for å spare penger, det ser du og på at salget av elbiler stuper i land uten elbil-subsidier.

Elbil salg stiger så og si i alle land, med noen få unntak. Så, det gikk i vasken igjen. Hva er egentlig galt med å spare penger? Hvor mye ekstra frivillig skatt spytter du inn hvert år? Alt overskuddet?

Tesla-eiere er prisbevisste som de fleste andre, når kostnadene ved bilholdet av en Tesla kan sammenlignes med en Golf så er det ikke rart folk velger Tesla :)

Hvis du produserer en ekstremt bra bil kan du ta ekstremt høy pris for den.

Det er en grunn til at elbiler er gjort så billige sammenlignet med bensinbiler, fordelene klarer ellers ikke å veie opp for ulempene.

Alt dette er dine personlige meninger, bilholdet kan ikke sammenlignes med en golf nei.

Forutsetter naturligvis at det kjøres gjennom bomstasjoner, f.eks. til og fra jobben.

Pris og etterspørsel henger sammen, det er nok fakta :)

Hadde elbilene vært så mye bedre ville de kostet mye mer, men de koster faktisk mye mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elbileiere er gratispassasjerer som ikke har råd til en skikkelig bil :)

De fleste som kjører elbil har nok eid en bil som du definerer som en skikkelig bil før, så poenget ditt går rett i vasken dessverre.

De fleste velger elbil for å spare penger, det ser du og på at salget av elbiler stuper i land uten elbil-subsidier.

Elbil salg stiger så og si i alle land, med noen få unntak. Så, det gikk i vasken igjen. Hva er egentlig galt med å spare penger? Hvor mye ekstra frivillig skatt spytter du inn hvert år? Alt overskuddet?

Tesla-eiere er prisbevisste som de fleste andre, når kostnadene ved bilholdet av en Tesla kan sammenlignes med en Golf så er det ikke rart folk velger Tesla :)

Hvis du produserer en ekstremt bra bil kan du ta ekstremt høy pris for den.

Det er en grunn til at elbiler er gjort så billige sammenlignet med bensinbiler, fordelene klarer ellers ikke å veie opp for ulempene.

Alt dette er dine personlige meninger, bilholdet kan ikke sammenlignes med en golf nei.

Forutsetter naturligvis at det kjøres gjennom bomstasjoner, f.eks. til og fra jobben.

Pris og etterspørsel henger sammen, det er nok fakta :)

Hadde elbilene vært så mye bedre ville de kostet mye mer, men de koster faktisk mye mindre.

Elbiler er dyrere enn «vanlge» biler?

Lenke til kommentar

Elbiler koster mye mindre enn sammenlignbare bensin/diesel-modeller.

Dette er blant annet grunnet fritak fra engangsavgiften. Det utgjør ca 700 000kr i rabatt på en Model X.

Vet ikke hvilken verden du lever i, men i min er det ikke slik. Se på egolf, eup eller andre modeller der en har begge typene. Elbilene koster mer.

Lenke til kommentar

Elbiler koster mye mindre enn sammenlignbare bensin/diesel-modeller.

Dette er blant annet grunnet fritak fra engangsavgiften. Det utgjør ca 700 000kr i rabatt på en Model X.

Vet ikke hvilken verden du lever i, men i min er det ikke slik. Se på egolf, eup eller andre modeller der en har begge typene. Elbilene koster mer.

Egolfen koster mindre enn tilsvarende Golf.

Men prisforskjellene blir mer markante på Tesla. En tilsvarende SUV med bensin eller dieselmotor tror jeg kommer på rundt to millioner.

Hadde Pepsi Max halvvert prisen i forhold til Cola så hadde de også opplevd høyere salg :)

Lenke til kommentar

Men prisforskjellene blir mer markante på Tesla. En tilsvarende SUV med bensin eller dieselmotor tror jeg kommer på rundt to millioner.

Hadde Pepsi Max halvvert prisen i forhold til Cola så hadde de også opplevd høyere salg :)

Tilsvarende golf? Hvordan finner en tilsvarende golf mener du? 

Nei, det gjør den ikke. En tesla er registrert med 90hk, tilsvarende suv'er koster ikke to millioner... 

Igjen, helt meningsløs sammenligning. Det er ingen halveringer ute å går, det er bare du som snakker om noe du åpenbart ikke har peiling på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tilsvarende golf? Hvordan finner en tilsvarende golf mener du? 

Nei, det gjør den ikke. En tesla er registrert med 90hk, tilsvarende suv'er koster ikke to millioner... 

Igjen, helt meningsløs sammenligning. Det er ingen halveringer ute å går, det er bare du som snakker om noe du åpenbart ikke har peiling på. 

Engangsavgiften for en Tesla ville vært på nesten en million kroner og utgjør omtrent det kundene betaler for bilen, fritak fra denne og andre avgifter er årsaken til at de selger så bra :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Engangsavgiften for en Tesla ville vært på nesten en million kroner og utgjør omtrent det kundene betaler for bilen, fritak fra denne og andre avgifter er årsaken til at de selger så bra :)

Og nå er tema noe helt annet, og nei det er også feil. Bare til å plotte inn på vegvesenet sine sider. Hva med å skrive noe som faktisk stemmer, og ikke fylle forumet med falsk informasjon? 

Lenke til kommentar

Og nå er tema noe helt annet, og nei det er også feil. Bare til å plotte inn på vegvesenet sine sider. Hva med å skrive noe som faktisk stemmer, og ikke fylle forumet med falsk informasjon? 

Engangsavgift er en del av prisen på vanlige biler, elbiler er fritatt denne.

Hvis du virkelig tror elbiler er dyrere enn vanlige biler så skal jeg ikke diskutere det videre, alle vet jo at elbiler betaler dobbel takst i bompengestasjoner :)

Lenke til kommentar

Engangsavgift er en del av prisen på vanlige biler, elbiler er fritatt denne.

Hvis du virkelig tror elbiler er dyrere enn vanlige biler så skal jeg ikke diskutere det videre, alle vet jo at elbiler betaler dobbel takst i bompengestasjoner :)

Det var din påstand at elbiler er dyrere enn vanlige biler, noe jeg har vist til at ikke stemmer. Så nei, det er ikke noe å diskutere videre. 

Ja, og de er fritatt moms. Men, beregningen din er fortsatt helt på viddene. Engangsavgift for en model X p100d ville vært på rundt 200 000 kroner. 

Lenke til kommentar

En tesla er registrert med 90hk

Hvorfor går eierne til sak når de finner ut at den ikke har 700 da?

Det må du jo nesten spørre de om :)

Forøvrig er p100d model x registrert med 107hk. her er en tilfeldig jeg fant på finn:

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=+EK57754

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Hva Tesla påstår er forsåvidt irrelevant i beregningen av en potensiell engangsavgift. Der er det registrerte data i kjøretøyregisteret som teller. F.eks 79 kW som i tilfelle X P100D.

For ordens skyld holder jeg meg til internasjonal standard (SI) og ikke utdaterte plundrete måleenheter som HK. Personlig mener jeg de burde kuttet ut den fordummende konfort-tilpassningen, altså parantesen med ferdig konvertering til antall Hk. Hester og tommeltotter hører til på målevitenskapens skraphaug.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Og hvor mange hk har en p100d? Tesla påstår vel mer enn 107.

Det har de ikke gått ut med tror jeg, greia er at det bilen registres med er effekt over tid, derfor får en langt lavere på en elbil. Målemetoden er laget for fossiler. 

Så en Nissan Leaf har høyere effekt over tid enn en Tesla? 

Jeg har mer tro på at Tesla er kreative når de måler.

Lenke til kommentar

Så en Nissan Leaf har høyere effekt over tid enn en Tesla? 

Jeg har mer tro på at Tesla er kreative når de måler.

Nå har jeg ikke vært igjennom prosessen, men regner med statens vegvesen setter noen regler for hvordan disse tallene skal oppgis. Men, det spiller ingen rolle for beregningen av avgift for det er dette som er grunnlaget. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...