loltube Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Jeg har et ASUS p8p67 deluxe fra 2011(?) som fungerer veldig greit, men jeg kunne gjerne tenkt meg en ny SSD. Den som står i i dag er en Revodrive fra samme år og jeg tenker levetiden på den begynner å nærme seg slik at jeg ønsker å bytte den ut før den tar kvelden.Så da ser dere hvilke hastigheter jeg er vandt til og jeg ønsker da en ny erstatning til denne. Selvsagt helst noe raskere. Kan noen her anbefale meg en disk som passer til mitt hovedkort? Jeg var inne å så på denne https://www.komplett.no/product/927362/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-kc1000-240gb-pcie-hhhl-ssd?offerId=KOMPLETT-310-927362# men om dere har noe bedre å anbefale så kom gjerne med det. Jeg tenker ikke så mye på prisen, jeg vil bare at disken skal være over gjennomsnittlig bra. Jeg kjøpte Revodrive med den samme tankegangen, ytelse > kostnad. Har ikke lest meg opp på detaljene rundt hvilke standarder som er gjeldende akkurat nå og jeg prøver å unngå å kjøpe et produkt som ikke er kompatibelt med dinosaur-mobo'et mitt. Takk Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Siden du har et P67 hovedkort, så får du bare bootet fra en SATA SSD da. Så da kan du like gjerne bare gå for en Crucial MX500. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) Du kan fint boote fra PCIE på det hovedkortet. Har nettopp kjørt opp en nvme via PCIE-adapter på samme HK. Edit: Ikke som boot. Og han har jo en revodrive som du ser, og den er PCIE. Endret 17. februar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Du kan fint boote fra PCIE på det hovedkortet. Har nettopp kjørt opp en nvme via PCIE-adapter på samme HK. Og han har jo en revodrive som du ser, og den er PCIE. Men den er vel ikke NVMe da, som alle de nye ute nå er. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) Hmm må sjekke dette Men du har vel rett da, kan ikke boote på nvme pga uefi. I stand corrected. :\ Endret 17. februar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Det er jo litt varierende erfaringer der ute. Noen sier bastant at det ikke fungerer med NVMe på gamle hovedkort og derfor anbefales AHCI. I standarden ligger det jo mulighet til å kjøre kode fra PCIe-kortene under BIOS-initialisering så sånn sett burde det jo være mulig å få det til å fungere. En produsent ønsker jo normalt sett å maksimalisere markedet og når man har mulighet til å få kjørt egen kode burde det være greit mulig å få til kompatibilitet. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 (endret) Tror vel kanskje man kan få det til ja, men er vel ingen offisiell støtte for dette fra Asus sin side før senere chipset.M.2 sata vil vel funke over pcie rett ut av boksen? TS: Som Betroz sier vil nok en standard 2,5" SSD gi mest lagring for penga. Endret 17. februar 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Her er det mye info å hente https://www.win-raid.com/t871f50-Guide-How-to-get-full-NVMe-support-for-all-Systems-with-an-AMI-UEFI-BIOS.html Men p67 deluxe har bare pci express 2.0 støtte så om man orker å ta seg bryet med å modde bios (og får det til) vil en NVMe drive kun i beste fall gå med ~ 50% Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Sitter man med et P67 system enda, så bør man oppgradere snart av flere årsaker. Det er ganske sikkert at slike hovedkort aldri vil få oppdaterte BIOS'er for Spectre variant 2 sårbarheten. Derfor vil jeg ikke anbefale å bruke særlig penger på SSD til dette, men som nevnt en Crucial MX500 kan være en grei løsning, og dessuten kan du bruke den i en ny PC senere også naturligvis. Skal man bygge seg ny PC og ønsker god IO ytelse, så er jo Intel Optane 900p det man vil ha. Lenke til kommentar
loltube Skrevet 18. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2018 Takk for all input, jeg kjører sikkert da safe og går for en Crucial MX500. Jeg har ikke tid lenger til å ligge og rulle inn i BIOS for å bruke mye tid på feilsøking og lesing av all slags forum for å få det til. Takk igjen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Takk for all input, jeg kjører sikkert da safe og går for en Crucial MX500. Jeg har ikke tid lenger til å ligge og rulle inn i BIOS for å bruke mye tid på feilsøking og lesing av all slags forum for å få det til. Takk igjen Et fornuftig valg som «jeg» i hvertfall bifaller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå