Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil eller diesel/bensin


Seig2

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en CX-5 som jeg tenker å bytte ut i år. Valget nå står enten på en ny CX-5, eller rett og slett å gå for den nye Nissan Leaf 2018. Jeg bor ganske "landlig" til, kjører forholdsvis mye(18000km i året)- både lange og korte turer, og er skeptisk til elbil pga rekkevidde... og at det blir mye styr med all ladingen.

Når det gjelder firhjulstrekk, så tror jeg at jeg skal klare meg fint med 2WD, selv om jeg kjører en del fjellveier og på dårlig vinterføre.

Jeg har ikke familie, så det blir for det meste meg alene i bilen.. så plassbehovet er ikke så all verden.

 

Hva tenker dere om valget? Jeg har altså hatt min CX-5 nå de siste 4 årene.. og har likt den godt, men synest virkelig det frister med nye Nissan Leaf 2018, både med tanke på det økonomiske, men også at den har fått veldig gode anmeldelser og har gode kjøreegenskaper.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker mindre tid på å fylle 'drivstoff' nå enn når jeg kjørte diesel. Det tar ett par sekunder hver dag å plugge bilen i, å fylle drivstoff tar flere minutt og gjerne ett par ganger i måneden.

 

Men, kjører du ofte lange strekk, så går det jo en del tid på hurtigladere.

 

Jeg kjører rundt 20 000 i året, har 80km t/r til kontoret.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

Det jeg stresser litt med når det gjelder elbil er dette med lading, for eksempel når jeg har litt dårlig tid.. og kommer til en ladestasjon som er full.. Med alle elbilene som er solgt  i det siste så vil det muligens bli enda vanskeligere å få plass uten å måtte vente?

Eller når jeg har kommer hjem og batteriet begynner å gå tomt.. og jeg må vente i timesvis på å få den ladet opp for en ny tur rett etter jobb.

 

Og så er det med rekkevidde vinterstid når det er -10grader. Hvordan klarer nye Nissan Leaf seg da? 

Lenke til kommentar

Jeg bruker mindre tid på å fylle 'drivstoff' nå enn når jeg kjørte diesel. Det tar ett par sekunder hver dag å plugge bilen i, å fylle drivstoff tar flere minutt og gjerne ett par ganger i måneden.

 

Men, kjører du ofte lange strekk, så går det jo en del tid på hurtigladere.

 

Jeg kjører rundt 20 000 i året, har 80km t/r til kontoret.

 

Det er nok neppe tiden det tar å putte kontakten i støpselet hver dag som er problemet for folk flest, men at du må ha kontakten koblet i i timesvis for å ha nok til å ta en langtur.

 

En elbil vil nok likevel holde dersom du klarer å planlegge rundt å ha den ladet opp hver gang før du skal på en langtur.

2018 Leaf er et godt valg dersom valget faller på elbil, men da må du som du selv er klar over være sikker på at alle behovene dine er dekket med dette valget :)

 

Om du ønsker å fortsette med bensin/diesel så ser jeg ikke noen grunn til hvorfor du skal bort fra Mazda om du er fornøyd med dette i dag. Mazda har noen av de mest drivstoffeffektive motorene på markedet som stadig blir bedre. Dersom det kun er du som bruker bilen uten noe famile er gjerne en CX-5 litt større enn du kanskje trenger? Sjekk gjerne ut Mazda 3 om det kunne vært noe for deg.

 

Edit:

Om du er tålmodig kan du også skrive deg på venteliste på Tesla model 3. Tesla eiere er blandt de mest fornøyde bileierene på markedet, og selv om model 3 er noe mindre stas enn en S eller X så er den likevel et kanonvalg.

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

 

 

Det er nok neppe tiden det tar å putte kontakten i støpselet hver dag som er problemet for folk flest, men at du må ha kontakten koblet i i timesvis for å ha nok til å ta en langtur.

 

En elbil vil nok likevel holde dersom du klarer å planlegge rundt å ha den ladet opp hver gang før du skal på en langtur.

2018 Leaf er et godt valg dersom valget faller på elbil, men da må du som du selv er klar over være sikker på at alle behovene dine er dekket med dette valget :)

 

Om du ønsker å fortsette med bensin/diesel så ser jeg ikke noen grunn til hvorfor du skal bort fra Mazda om du er fornøyd med dette i dag. Mazda har noen av de mest drivstoffeffektive motorene på markedet som stadig blir bedre. Dersom det kun er du som bruker bilen uten noe famile er gjerne en CX-5 litt større enn du kanskje trenger? Sjekk gjerne ut Mazda 3 om det kunne vært noe for deg.

 

Edit:

Om du er tålmodig kan du også skrive deg på venteliste på Tesla model 3. Tesla eiere er blandt de mest fornøyde bileierene på markedet, og selv om model 3 er noe mindre stas enn en S eller X så er den likevel et kanonvalg.

 

 

Om dette er ett problem for folk flest, så har de åpenbart kjøpt feil bil. Jeg tror heller det er motsatt, det er ikke ett problem hos folk flest. Jeg har iallefall ingen indikasjoner på det. 

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

Det jeg stresser litt med når det gjelder elbil er dette med lading, for eksempel når jeg har litt dårlig tid.. og kommer til en ladestasjon som er full.. Med alle elbilene som er solgt  i det siste så vil det muligens bli enda vanskeligere å få plass uten å måtte vente?

Eller når jeg har kommer hjem og batteriet begynner å gå tomt.. og jeg må vente i timesvis på å få den ladet opp for en ny tur rett etter jobb.

 

Og så er det med rekkevidde vinterstid når det er -10grader. Hvordan klarer nye Nissan Leaf seg da? 

 

Ja, det er mulig. Men, hvor ofte er det aktuelt? 

 

Ang ladetid så kommer det an på kursen du legger opp hjemme. Ladetid på vinter er tilnærmet det samme hjemme.

Lenke til kommentar

Fra folk som har brukt bilen vel, hvem ellers? Her i landet også.

Og så er det regnestykkene dine igjen da, som overhodet ikke går opp. Hvorfor tror du Leaf 40 har 40 kWh netto?

Det rapporteres om rundt 39.5 brutto, og i området av 36 netto. Det gir et forbruk på 240 Wh/km.

270 er langt fra EKSTREMT høyt som du sier, du har bare ikke peiling på kaldt klima, snø/slaps på veien og stigninger.

Det er NULL problem å kjøre en kortrekkeviddeelbil på godt over 300 wh/km i tøft vintervær med lav temp og hard stigning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra folk som har brukt bilen vel, hvem ellers? Her i landet også.

Og så er det regnestykkene dine igjen da, som overhodet ikke går opp. Hvorfor tror du Leaf 40 har 40 kWh netto?

Det rapporteres om rundt 39.5 brutto, og i området av 36 netto. Det gir et forbruk på 240 Wh/km.

270 er langt fra EKSTREMT høyt som du sier, du har bare ikke peiling på kaldt klima, snø/slaps på veien og stigninger.

Det er NULL problem å kjøre en kortrekkeviddeelbil på godt over 300 wh/km i tøft vintervær med lav temp og hard stigni

Aha, så du mener rykter? Regnestykker, igjen? Jeg kjenner ikke til netto, men 240Wh/km er også veldig høyt. Ikke peiling på vått klima og stigninger? Hva vet du om det? Jeg bor på vestlandet, og kjenner det veldig godt. Du bør jekke deg noen hakk ned... 

 

Jeg prøver å gi TS reelle erfaringer her, jeg fører ingen agenda i motsetning til andre? 

 

Såklart er det ikke noe problem når en utsetter bilen for ekstreme "ting", men det gir ikke ett godt bilde. I tillegg har en potensiell energi etter denne turen din, så regnskapet ditt går iallefall ikke opp. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Leaf 24 kW. Har litt erfaring med snøkjøring rundt Bergen nå og rekkevidden går drastisk ned med noen cm nysnø på veien. Om sommeren går bilen 15-16 mil. Hin dagen brukte jeg 50% batteri på en 3,3 mil tur med 2 stopp underveis. Temp rundt 0 og våt snø. 

 

Dersom du ikke kan dra nytte av rabatt på bompenger osv.. Når du skriver dårlig brøytede veier: Velg en dieselbørse. 

Lenke til kommentar

Jeg har Leaf 24 kW. Har litt erfaring med snøkjøring rundt Bergen nå og rekkevidden går drastisk ned med noen cm nysnø på veien. Om sommeren går bilen 15-16 mil. Hin dagen brukte jeg 50% batteri på en 3,3 mil tur med 2 stopp underveis. Temp rundt 0 og våt snø. 

 

Dersom du ikke kan dra nytte av rabatt på bompenger osv.. Når du skriver dårlig brøytede veier: Velg en dieselbørse. 

Det er stor forskjell på 2011-2012 elbil og dagens modeller.

 

Min Leaf 30 2016 rekker teoretisk litt over 15 mil ved nullføre uten oppvarming på forhånd. Veiene var dog nokså bra så kan ikke kommentere på dårlige veier, men det trekker sikkert ned litt. Har eid bilen i 4 uker nå så har ikke så veldig mye erfaringer enda.

 

Tipset mitt til TS blir å sjekke ut egotrip.se. Den har vist seg å være ganske så nøyaktig på de få turene jeg har kjørt så langt.

Lenke til kommentar

Hva med Kia Niro eller Huyndai kona ? De kommer som ELbil i år og neste år . Ville ventet til det kommer biler som kan kjøre minst 300km og 100kw lading til en pris under Tesla !

Desse finst vel allereie som ladbare hybridar. Det kan jo vera eit godt alternativ for OP så lenge insentiva ikkje er hovudmotivasjonen. Då får han køyrt billig på straum på korte turar, og slepp å bry seg med rekkevidde for lengre turar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...