Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Du får ikke en gjenstand fra en annen person, men fra et firma Hva vet du om hvor jeg får fra? Du har jo selv sagt at det ble sendt fra Amazon og så lenge det blir sendt fra firma så nytter det ikke om det står aldri så mye "Gave" på pakken. Um nei? Jeg bare kapret tråden og lurte på hva som skjer når man blir tilsendt en gjenstand fra en person i utlandet som ikke er en bedrift. Er en anon som får fra bedrift Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Merverdiavgift er en avgift på forbruk. Du forbruker gjenstanden i Norge selv om du får den fra et annet land.Hvordan priser de gjenstanden man får, de kan jo heller ikke åpne alle pakker som kommer til norge? Derfor har man deklarasjonsplikt - alle som mottar varer har plikt til å oppgi opplysninger om hva de får og hvor mye det er verdt. I praksis utføres dette av speditør (som f.eks. Posten) på vegne av mottaker basert på de opplysninger selger fyller ut på eksportpapirene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Jeg er ikke helt med på å gi fra meg penger uten grunn eller ufortjent, så hvis jeg kan komme meg utenfor dette gjør jeg det med glede Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2018 Du trenger ikke finne det i tolloven eller forskriften når det står på toll.no sine sider, det er jo de som bestemmer og det er du som importerer varen som skal sette deg inn i hvilken lover og regler som gjelder, om dette er tolletaten sine lover og regler eller staten sine spiller ikke noen rolle. Så du sier altså her at Tolletaten bare kan finne på egne regler selv om de ikke har dekning i lovverket? Selvfølgelig kan de ikke det! Tolletaten er selvfølgelig nødt til å følge Tollloven og -forskriften uavhengig av hva de skriver på nettsidene sine. Jeg pekte på et punkt som omhandler tollfritak. Kan du peke på tilsvarende punkter som handler om at gaver sendt fra firmaer ikke får tollfritak? Anonymous poster hash: 07f7a...2a3 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Skal vi virkelig pirke i det, så er det vel mva du har betalt og ikke toll, det er nemlig forskjell på toll og mva og det står ingenting om at man slipper å betale moms på gaver, jeg er nok redd for at dette er en kamp du tapere, dette har vært tatt opp tusen ganger før. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Det følger av mval. § 7-2 at dersom det ikke beregnes toll av en gave skal det heller ikke beregnes merverdiavgift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå