AnonymDiskusjon Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Rett før jul mottok jeg en gave i posten. Gaven var kjøpt av en privatperson (ikke meg selv), men sendt fra Amazon. Forståelig nok må jeg da betale innførselsavgifter (MVA) på denne.Derimot har jeg fått ordrebekreftelsen fra giver som da beviser at dette er en en gave som ikke er kjøpt av meg selv. Jeg søker Tolletaten om refundering av innførselsavgifter, som da svarer med at innførselsavgiftene er korrekt pålagt i følge det som står i merverdiavgiftsloven § 7-2, tollovens § 5-1 eller i tollforskriftens § 5-1-21. Når jeg leser disse er det eneste jeg finner i lovteksten at så lenge "[...] gaven er gitt av en person bosatt i utlandet og at den skal brukes av mottakeren [...]" så gis det tollfritak. Jeg klager på denne avgjørelsen, men Tolletaten står på sitt. Hvordan kan da Tolletaten fortsette å hevde at innførselsavgiftene er korrekt pålagt på grunnlag av at pakken er sendt fra et firma? Det står jo ingenting i lovtekstene eller forskriftene om dette! Anonymous poster hash: 07f7a...2a3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 For å oppnå fritak må gaven være gitt av en person bosatt i utlandet. Tollvesenet praktiserer bestemmelsen slik at gaven må være sendt av vedkommende, dvs. at rettslig avgivelse og faktisk avgivelse må være sammenfallende, av bevishensyn. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2018 Hvordan kan de praktisere noe som strider i mot lovene/forskriftene? I tollforskriften jeg siterte står det bare at en gave må være gitt av en privatperson, noe som jo er tilfellet her. Kan Tolletaten bare finne på egne praktiser som strider imot lovteksten? dvs. at rettslig avgivelse og faktisk avgivelse må være sammenfallende, av bevishensyn.Ikke helt sikker på hva du mener her. Kunne du utbrodere litt? Anonymous poster hash: 07f7a...2a3 Anonymous poster hash: 07f7a...2a3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Det strider ikke mot loven - definisjonen av verbet "å gi" inkluderer både den rettslige overføringen av eiendomsrett og den fysiske ekspedisjonen av tingen. 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Problemet her er at det er sendt fra Amazon og ikke en privatperson, siden Amazon er ett firma så gjelder ikke den der "Gaven fra privatperson" 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2018 Takk for svar. Problemet her er at det er sendt fra Amazon og ikke en privatperson, siden Amazon er ett firma så gjelder ikke den der "Gaven fra privatperson"Som er grunnen til at jeg spør med henvisning til forskriften hvor det står at så lenge gaven er gitt av en privatperson (noe den er i dette tilfellet) så er den avgiftsfri. Noe jeg da syns pakken jeg fikk bør være uavhenging hvem som faktisk har sendt den definisjonen av verbet "å gi" inkluderer både den rettslige overføringen av eiendomsrett og den fysiske ekspedisjonen av tingen.Det er vel "den fysiske ekspedisjonen av tingen" jeg stusser mer på, da forskriftens ord også kan tolkes dithen at "å gi" blir at en privatperson har "overført eiendomsrett" fra seg selv til meg. Jeg forstår at Tolletaten gjør det for enkelhetsskyld, men de burde kunne snu når man beviser at det er en privatperson som har betalt og bedt om forsendelsen. Uansett er det i mine øyne noe forbrukerfiendtelig å bruke en slik definisjon som Tolletaten her gjør. Svaret ditt har dog vært oppklarende nok til å forstå litt mer om hvordan de tenker, selv om jeg selvfølgelig ikke er enig i etatens tolkning. Anonymous poster hash: 07f7a...2a3 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Dersom person A gir person B 1000 kroner, og person B handler på Amazon = mva. Dersom person A handler på Amazon, mottar pakken og gir den til person B = mva. Men du mener at om person A gir penger direkte til Amazon, og at Amazon leverer direkte til deg, så bør det ikke være mva? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Jeg har selv kjøpt ting fra utlandet, hvor avsender har vært ett firma men det er en privatperson som sender og skriver gave på pakken, det fungerer ikke så lenge det er firma som sender. Jeg har drevet med kjøp og salg på nett i over 20 år så jeg vet hva jeg snakker om, du kan endelig krangle Tolletaten men jeg tror ikke du kommer noe vei. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2018 Dersom person A gir person B 1000 kroner, og person B handler på Amazon = mva. Dersom person A handler på Amazon, mottar pakken og gir den til person B = mva. Men du mener at om person A gir penger direkte til Amazon, og at Amazon leverer direkte til deg, så bør det ikke være mva? Sammenligningen er nok mer denne: Person A går til en butikk, handler en vare, tar den med ut av butikken, pakker den inn og sender den i posten til person B som gave => Ingen MVA Person A går til en butikk, handler en vare, butikken pakker den inn og sender den i posten til person B som gave => MVA Jeg har selv kjøpt ting fra utlandet, hvor avsender har vært ett firma men det er en privatperson som sender og skriver gave på pakken, det fungerer ikke så lenge det er firma som sender. Jeg har drevet med kjøp og salg på nett i over 20 år så jeg vet hva jeg snakker om, du kan endelig krangle Tolletaten men jeg tror ikke du kommer noe vei. Ja, jeg er fullstendig klar over at Tolletaten opererer på den måten. Men etter å ha lest tollforskriften er jeg ikke helt enig i tolkningen til etaten. Krikkert forklarte at "å gi" har en annen rettslig betydning enn det vi bruker i dagligtalen. Det er det som er problemstillingen min. Anonymous poster hash: 07f7a...2a3 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Gavesendinger du må betale for Det skal beregnes innførselsavgifter for gaven dersom den: har en verdi over 1 000 kroner sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt "Gjelder ikke dette i ditt tilfelle?" er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet. Inneholder alkohol- eller tobakksvarer Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2018 Ja, jeg vet det står det på toll.no, men hvor finner du dette i tollloven eller -forskriften? Anonymous poster hash: 07f7a...2a3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Hadde dette vært tillatt så hadde svært mange brukt venner i utlandet til å kjøpe varer for seg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Så det dere sier er at jeg må betale til staten for at jeg får en gjenstand fra en person i ett annet land? det er jo rimelig drøyt i så fall... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Du får ikke en gjenstand fra en annen person, men fra et firma Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Så det dere sier er at jeg må betale til staten for at jeg får en gjenstand fra en person i ett annet land? Det er jo rimelig drøyt i så fall... Det skulle bare mangle. Import er import, og toll og avgifter må selvsagt betales. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Merverdiavgift er en avgift på forbruk. Du forbruker gjenstanden i Norge selv om du får den fra et annet land. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 (endret) Du får ikke en gjenstand fra en annen person, men fra et firma Hva vet du om hvor jeg får fra? Endret 18. februar 2018 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Merverdiavgift er en avgift på forbruk. Du forbruker gjenstanden i Norge selv om du får den fra et annet land. Hvordan priser de gjenstanden man får, de kan jo heller ikke åpne alle pakker som kommer til norge? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Du får ikke en gjenstand fra en annen person, men fra et firma Hva vet du om hvor jeg får fra? Du har jo selv sagt at det ble sendt fra Amazon og så lenge det blir sendt fra firma så nytter det ikke om det står aldri så mye "Gave" på pakken. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Ja, jeg vet det står det på toll.no, men hvor finner du dette i tollloven eller -forskriften? Anonymous poster hash: 07f7a...2a3 Du trenger ikke finne det i tolloven eller forskriften når det står på toll.no sine sider, det er jo de som bestemmer og det er du som importerer varen som skal sette deg inn i hvilken lover og regler som gjelder, om dette er tolletaten sine lover og regler eller staten sine spiller ikke noen rolle. Når det er sagt så står det nok sikkert i tolloven/forskriften en eller annen plass også, juss og lover kan nesten være like kryptisk å tolke som bibelen engang i blant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå