Gå til innhold

Tesla Model 3-ulykke: – I en annen bil ville jeg vært død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Absolutt alle som har selvkjøringsteknologoi og er rangert foran Tesla i undetsøkelser

Gi meg en modell som ikke har samme begrensning beskrevet i manualen, en modell...

E-klasse

 

 

Nei, fra manualen:

 

 

Vehicles with Driving Assistance Pack‐ age: Responds to stationary vehicles in urban speed ranges (except bicycles, motor‐ cycles and pedestrians) if conditions are suf‐ ficient to enable detection

 

 

Tips Pay particular attention in the following traffic situations. In such situations, brake if necessary. Active Distance Assist DISTRONIC is then deacti‐ vated: R When cornering, entering and exitingabend. R When not driving in the center of the lane. R When other vehicles are changing lane. R If there are narrow vehicles. R If there are obstacles and stationary vehi‐ cles. R If there are crossing vehicles, pedestrians, motorcyclists or cyclists.

 

 

& WARNING Risk of accident if detection function of Active Distance Assist DISTRONIC is impaired Active Distance Assist DISTRONIC does not react: R To people or animals. R To stationary obstacles on the road, e.g. stopped or parked vehicles (vehicles with‐ out the Driving Assistance Package). R To stationary obstacles on the road, e.g. stopped or parked vehicles, if conditions are not sufficient to enable detection (vehicles with the Driving Assistance Package). R To oncoming vehicles and crossing traf‐ fic.

Dette er helt standard begrensninger i systemer som baserer seg på radar og går igjen i alle manualer. Dette er kun 3 eksempler fra manualen, det er mange flere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biler brenner men dette med at bensintanker ekploderer ved kollisjon påkjørsel er ikke de vanlige årsakene.

 

Derfor brenner bilene.

https://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306

 

Brannmann i Agder uttaler:

På sine 20 år har han aldri opplevd at drivstofftanken eksploderer, slik de ofte gjøre på film.

 

Som nevnt er moderne biler konstruert med å beskytte drivstofftank og tilførsel.

Elektrisk brann er man ikke mindre utsatt for i en EV . Tvert i mot kanskje.

Syntetiske materialer finns i begge type kjøretøy.

I EV har man fravær av drivstoff og motorolje men til gjengjeld lithium batterier samt elektrisk oppvarming.

 

Kan tilslutt nevne at jeg i ungdommen kjørte daglig (uten å vite det) en Vauxhall i fler måneder med lekkasje fra tilførsel til forgasser. Bensin rant/dryppet ned på maifold og kokte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Absolutt alle som har selvkjøringsteknologoi og er rangert foran Tesla i undetsøkelser
Gi meg en modell som ikke har samme begrensning beskrevet i manualen, en modell...
E-klasse

Nei, fra manualen:

Vehicles with Driving Assistance Pack‐ age: Responds to stationary vehicles in urban speed ranges (except bicycles, motor‐ cycles and pedestrians) if conditions are suf‐ ficient to enable detection

Tips Pay particular attention in the following traffic situations. In such situations, brake if necessary. Active Distance Assist DISTRONIC is then deacti‐ vated: R When cornering, entering and exitingabend. R When not driving in the center of the lane. R When other vehicles are changing lane. R If there are narrow vehicles. R If there are obstacles and stationary vehi‐ cles. R If there are crossing vehicles, pedestrians, motorcyclists or cyclists.

& WARNING Risk of accident if detection function of Active Distance Assist DISTRONIC is impaired Active Distance Assist DISTRONIC does not react: R To people or animals. R To stationary obstacles on the road, e.g. stopped or parked vehicles (vehicles with‐ out the Driving Assistance Package). R To stationary obstacles on the road, e.g. stopped or parked vehicles, if conditions are not sufficient to enable detection (vehicles with the Driving Assistance Package). R To oncoming vehicles and crossing traf‐ fic.

Dette er helt standard begrensninger i systemer som baserer seg på radar og går igjen i alle manualer. Dette er kun 3 eksempler fra manualen, det er mange flere.
Virker som du igjen forandrer tema. Det jeg svarte på var altså:"Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke"

Så hvorfor begynte du å mase om manual?

En E-klasse ville altså stoppet den ville ikke gitt varsler til ulykken var et faktum slik Teslaen gjør. Det er derfor Tesla rangeres langt nede på lista

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Biler brenner men dette med at bensintanker ekploderer ved kollisjon påkjørsel er ikke de vanlige årsakene.

 

Derfor brenner bilene.

https://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306

 

Brannmann i Agder uttaler:

På sine 20 år har han aldri opplevd at drivstofftanken eksploderer, slik de ofte gjøre på film.

 

Som nevnt er moderne biler konstruert med å beskytte drivstofftank og tilførsel.

Elektrisk brann er man ikke mindre utsatt for i en EV . Tvert i mot kanskje.

Syntetiske materialer finns i begge type kjøretøy.

I EV har man fravær av drivstoff og motorolje men til gjengjeld lithium batterier samt elektrisk oppvarming.

 

Kan tilslutt nevne at jeg i ungdommen kjørte daglig (uten å vite det) en Vauxhall i fler måneder med lekkasje fra tilførsel til forgasser. Bensin rant/dryppet ned på maifold og kokte.

Helt riktig. Det er nok noen som har lært om biler fra amerikanske actionfilmer her. Realisme er det dårlig med
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Virker som du igjen forandrer tema. Det jeg svarte på var altså:"Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke"

Så hvorfor begynte du å mase om manual?

En E-klasse ville altså stoppet den ville ikke gitt varsler til ulykken var et faktum slik Teslaen gjør. Det er derfor Tesla rangeres langt nede på lista

 

 

Nei, tema er helt likt. Problemet er stillestående objekter som alle som baserer seg på radar sliter med. Som jeg har vist deg. 

 

Tesla'en gidde ikke noe varsel om ulykken, den ville at sjåføren skulle vise at den fulgte med. Og det var jo hele problemet. 

Nei, tesla plasseres ikke langt ned på lista på grunn av dette, som jeg har fortalt deg og vist deg så har alle de samme problemene. Det kalles filtrering, noe du ikke kjenner til da du ikke jobber med SW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virker som du igjen forandrer tema. Det jeg svarte på var altså:"Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke"

Så hvorfor begynte du å mase om manual?

En E-klasse ville altså stoppet den ville ikke gitt varsler til ulykken var et faktum slik Teslaen gjør. Det er derfor Tesla rangeres langt nede på lista

 

 

Nei, tema er helt likt. Problemet er stillestående objekter som alle som baserer seg på radar sliter med. Som jeg har vist deg. 

 

Tesla'en gidde ikke noe varsel om ulykken, den ville at sjåføren skulle vise at den fulgte med. Og det var jo hele problemet. 

Nei, tesla plasseres ikke langt ned på lista på grunn av dette, som jeg har fortalt deg og vist deg så har alle de samme problemene. Det kalles filtrering, noe du ikke kjenner til da du ikke jobber med SW. 

 

Så hvor kom manualen inn i bildet da? 

 

Og som jeg allerede har sagt så ville en E-klasse ha stoppet av seg selv hvis den ikke fikk noen respons etter at den varslet sjåføren...EN gang

 

Veyt ikke helt hvor mye vits det er å hele tiden gjenta det samme.

 

Jeg jobber veldig mye med sw jeg. Faktisk på biler. Soim det faktisk handler om her. Prøv å hold deg til saken for en gang skyld, hva jeg jobber med er faktisk heller ikke tema her....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En E-klasse ville altså stoppet den ville ikke gitt varsler til ulykken var et faktum slik Teslaen gjør. Det er derfor Tesla rangeres langt nede på lista

 

Ikkje tale om. Då ville E-klasse ha bråbremsa i kvar einaste sving med eit autovern eller ein fjellvegg, og det hadde gått ulideleg seint om han heile tida skulle kunne stanse i tide for eitkvart hinder rett fram.

 

Tesla med autopilot hadde svinga unna hinderet. Denne hadde neppe autopilot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En E-klasse ville altså stoppet den ville ikke gitt varsler til ulykken var et faktum slik Teslaen gjør. Det er derfor Tesla rangeres langt nede på lista

Ikkje tale om. Då ville E-klasse ha bråbremsa i kvar einaste sving med eit autovern eller ein fjellvegg, og det hadde gått ulideleg seint om han heile tida skulle kunne stanse i tide for eitkvart hinder rett fram.

 

Tesla med autopilot hadde svinga unna hinderet. Denne hadde neppe autopilot.

 

Hvis du faktisk hadde lest hva jeg skriver hadde du sett at innlegget ditt er unødvendig... 

 

"Og som jeg allerede har sagt så ville en E-klasse ha stoppet av seg selv hvis den ikke fikk noen respons etter at den varslet sjåføren...EN gang"

 

Ser du det nå?

Ingen ny Tesla har fungerende autopilot, de har kun den nødvendig hw i følge "sjefen", den har derimot ikke sw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så hvor kom manualen inn i bildet da? 

 

Og som jeg allerede har sagt så ville en E-klasse ha stoppet av seg selv hvis den ikke fikk noen respons etter at den varslet sjåføren...EN gang

 

Veyt ikke helt hvor mye vits det er å hele tiden gjenta det samme.

 

Jeg jobber veldig mye med sw jeg. Faktisk på biler. Soim det faktisk handler om her. Prøv å hold deg til saken for en gang skyld, hva jeg jobber med er faktisk heller ikke tema her....

 

 

For det står begrensningene? Og nei, den ville ikke det. Igjen refererer jeg til manualen: 

 

 

Steering and contact detection Active Steering Assist requires you as the driver, to keep your hands on the steering wheel at all times so that you are able to intervene at any time to correct the course of the vehicle and keep it in lane. The driver must expect a change from active to passive mode or vice versa at any time. If you are not steering yourself or if you take your hands off the steering wheel forapro‐ longed period of time, the system will, depend‐ ing on the situation, first alert you withavisual warning. 1 appears in the multifunction display. If you are still not steering the vehicle yourself or if you have not taken hold of the steering wheel, a warning tone sounds in addition to the warning message to remind you to take control of the vehicle. The warning message does not appear or disap‐ pears if one of the following conditions are met: R The driver steers the vehicle. R The driver presses a steering wheel button or operates Touch Control.

 

Så du lager SW og nå? Jeg trodde du var bilmekaniker jeg RS, ikke lett å holde styr på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå var det ikke hva som står i manual

 

 

 

Så hvor kom manualen inn i bildet da? 

 

Og som jeg allerede har sagt så ville en E-klasse ha stoppet av seg selv hvis den ikke fikk noen respons etter at den varslet sjåføren...EN gang

 

Veyt ikke helt hvor mye vits det er å hele tiden gjenta det samme.

 

Jeg jobber veldig mye med sw jeg. Faktisk på biler. Soim det faktisk handler om her. Prøv å hold deg til saken for en gang skyld, hva jeg jobber med er faktisk heller ikke tema her....

 

 

For det står begrensningene? Og nei, den ville ikke det. Igjen refererer jeg til manualen: 

 

Steering and contact detection Active Steering Assist requires you as the driver, to keep your hands on the steering wheel at all times so that you are able to intervene at any time to correct the course of the vehicle and keep it in lane. The driver must expect a change from active to passive mode or vice versa at any time. If you are not steering yourself or if you take your hands off the steering wheel forapro‐ longed period of time, the system will, depend‐ ing on the situation, first alert you withavisual warning. 1 appears in the multifunction display. If you are still not steering the vehicle yourself or if you have not taken hold of the steering wheel, a warning tone sounds in addition to the warning message to remind you to take control of the vehicle. The warning message does not appear or disap‐ pears if one of the following conditions are met: R The driver steers the vehicle. R The driver presses a steering wheel button or operates Touch Control.

 

Så du lager SW og nå? Jeg trodde du var bilmekaniker jeg RS, ikke lett å holde styr på :)

 

en det hamdlet om..........

 

Så¨nå snakker du plutselig om filholder nå ja... Tror du bør oppdatere deg litt på systemene jeg.

En filholder er ikke noe som vil bremse for noen hindring......... :D Og jeg har ikke noe sted påstått at jeg LAGER SW.. IGJEN, som alle andre ganger, så prøver du å tilegne folk ting de ikke har sagt...

 

BAre slitsomt.. På tide noen moderatorer tar tak her

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nå var det ikke hva som står i manual

 

en det hamdlet om..........

 

Så¨nå snakker du plutselig om filholder nå ja... Tror du bør oppdatere deg litt på systemene jeg.

En filholder er ikke noe som vil bremse for noen hindring......... :D Og jeg har ikke noe sted påstått at jeg LAGER SW.. IGJEN, som alle andre ganger, så prøver du å tilegne folk ting de ikke har sagt...

 

BAre slitsomt.. På tide noen moderatorer tar tak her

 

 

Det handler om ikke input fra rattet, som vi diskuterte. De fungerer på tilnærmet samme måte, den stopper altså ikke med en gang en slipper rattet. På samme måte som i en tesla. 

 

Tilegne ting de ikke har sagt? Det er jo akkurat det du har sagt. 

 

Og om du er uenig i det som blir diskutert, at du mener det omhandler noe annet er det så mye lettere om du spesifiserer dette og at vi andre ikke må gjette oss frem til hva du mener.

 

Så, hva er forskjellen? Jeg har vist deg at input fra sjåfør fungerer på tilnærmet samme måte, og at begge bilene har begrensinger på å oppfatte stillestående objekter. Begge disse tingene inngår i saken som er nevnt. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men nå var det ikke hva som står i manual

 

 

en det hamdlet om..........

 

Så¨nå snakker du plutselig om filholder nå ja... Tror du bør oppdatere deg litt på systemene jeg.

En filholder er ikke noe som vil bremse for noen hindring......... :D Og jeg har ikke noe sted påstått at jeg LAGER SW.. IGJEN, som alle andre ganger, så prøver du å tilegne folk ting de ikke har sagt...

 

BAre slitsomt.. På tide noen moderatorer tar tak her

 

 

Det handler om ikke input fra rattet, som vi diskuterte. De fungerer på tilnærmet samme måte, den stopper altså ikke med en gang en slipper rattet. På samme måte som i en tesla. 

 

Tilegne ting de ikke har sagt? Det er jo akkurat det du har sagt.

 

Nå har jeg faktisk tre ganger gjentatt at den vil stoppe etter å ha varslet sjøføren EN gang....Gjentar: Etter å ha varslet en gang.

 

RESTEN GIDDER JEG IKKE KOMMENTERE MER, JEG REGNER FAKTISK MED AT FOLK KAN LESE UTEN AT JEG MÅ BRUKE 10 INNLEGG FORDI DU HELE TIDEN PRØVER Å TILEGNE MEG TINJG JEG IKKE HAR SAGT. SIST DU GJORDE DET SAMME SOM DU NÅ GJØR SÅ BLE TRÅDEN STENGT.

 

EDIT. Må opplyse om at jeg svarte på dette før innlegget jeg svarte på ble redigert......

Endret av 2600RS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg faktisk tre ganger gjentatt at den vil stoppe etter å ha varslet sjøføren EN gang....Gjentar: Etter å ha varslet en gang.

 

RESTEN GIDDER JEG IKKE KOMMENTERE MER, JEG REGNER FAKTISK MED AT FOLK KAN LESE UTEN AT JEG MÅ BRUKE 10 INNLEGG FORDI DU HELE TIDEN PRØVER Å TILEGNE MEG TINJG JEG IKKE HAR SAGT. SIST DU GJORDE DET SAMME SOM DU NÅ GJØR SÅ BLE TRÅDEN STENGT.

 

 

Problemet er jo at dette strider i mot det som er definert i manualen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå har jeg faktisk tre ganger gjentatt at den vil stoppe etter å ha varslet sjøføren EN gang....Gjentar: Etter å ha varslet en gang.

 

RESTEN GIDDER JEG IKKE KOMMENTERE MER, JEG REGNER FAKTISK MED AT FOLK KAN LESE UTEN AT JEG MÅ BRUKE 10 INNLEGG FORDI DU HELE TIDEN PRØVER Å TILEGNE MEG TINJG JEG IKKE HAR SAGT. SIST DU GJORDE DET SAMME SOM DU NÅ GJØR SÅ BLE TRÅDEN STENGT.

 

Problemet er jo at dette strider i mot det som er definert i manualen.

 

Det er ikke noe av det du gjengir fra en eller annen manual som strider mot dette

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Problemet er jo at dette strider i mot det som er definert i manualen.

 

Det er ikke noe av det du gjengir fra en eller annen manual som strider mot dette

 

 

La oss oppdatere og holde oss til litt info, så det ikke bare blir en drøss av "nei det er ikke slik" innlegg.

 

Det ble postet til en sak hvor en Tesla på autopilot krasjet med stillestående objekter. Når de så i log fant de ut at sjåfør ikke hadde gitt input til bilen om at han fulgte med, bilen krasjet så i objektene som er ett problem ift radar og filtrering. 

 

Du sa så at dette ikke ville skjedd med noen andre biler med lignende systemer.

 

Jeg spurte etter en modell, hvor du svarte e klasse.

 

Jeg viste så til at de har akkurat samme begrensninger ift radar, og at de har samme varsling for å sjekke om sjåfør følger med.

 

Så igjen, du har kun kommet med en påstand som jeg har vist til ikke stemmer. Mens min påstand om at alle biler basert på radar har samme issues, stemmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er jo at dette strider i mot det som er definert i manualen.

 

Det er ikke noe av det du gjengir fra en eller annen manual som strider mot dette

 

La oss oppdatere og holde oss til litt info, så det ikke bare blir en drøss av "nei det er ikke slik" innlegg.

 

Det ble postet til en sak hvor en Tesla på autopilot krasjet med stillestående objekter. Når de så i log fant de ut at sjåfør ikke hadde gitt input til bilen om at han fulgte med, bilen krasjet så i objektene som er ett problem ift radar og filtrering. 

 

Du sa så at dette ikke ville skjedd med noen andre biler med lignende systemer.

 

Jeg spurte etter en modell, hvor du svarte e klasse.

 

Jeg viste så til at de har akkurat samme begrensninger ift radar, og at de har samme varsling for å sjekke om sjåfør følger med.

 

Så igjen, du har kun kommet med en påstand som jeg har vist til ikke stemmer. Mens min påstand om at alle biler basert på radar har samme issues, stemmer.

 

Oss? Det er ingen andre enn du som har forsøkt å dra deg bort fra emnet her.

 

Saken var altså at en E-klasse, etter å ha sendt et (1) varsel uten å få respons, som jeg nå skriver for 4 gang, ville stoppet. Teslaen hadde altså i følge deg fått et varsel men sjåføren responderte ikke. Dette førte altså til en ulykke fordi bilen fortsatte å kjøre.

 

Og det var altså det jeg svarte på før du kom med manualer osv...For å forsøke å dra deg bort fra emnet.

 

Det er altså den opprinnelige saken jeg har svart på, og hvis du etter 4 gjentagelser fortsatt ikke har klart å oppfatte det blir dette håpløst

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Oss? Det er ingen andre enn du som har forsøkt å dra deg bort fra emnet her.

 

Saken var altså at en E-klasse, etter å ha sendt et (1) varsel uten å få respons, som jeg nå skriver for 4 gang, ville stoppet. Teslaen hadde altså i følge deg fått et varsel men sjåføren responderte ikke. Dette førte altså til en ulykke fordi bilen fortsatte å kjøre.

 

Og det var altså det jeg svarte på før du kom med manualer osv...For å forsøke å dra deg bort fra emnet.

 

Det er altså den opprinnelige saken jeg har svart på, og hvis du etter 4 gjentagelser fortsatt ikke har klart å oppfatte det blir dette håpløst

 

Hvilket emne har jeg "forsøkt å dra meg bort i fra"? 

 

Jeg ser du skriver det, om og om igjen. Men det er altså ikke slik det fungerer, som vi kan lese ut i fra manualen. Hvorfor du fortsetter å skrive det, skjønner jeg ikke. Du kan selvfølgelig prøve å finne en plass i manualen hvor dette står selv, og bevise din påstand. Men det vet jeg jo at du ikke kommer til å gjøre. 

 

Ja det er håpløst, men det er ikke på grunn av meg. Det er på grunn av at du ikke klarer å holde deg til fakta, men egne teorier som ikke stemmer. Men igjen, jeg oppfordrer deg til å bevise påstandene. 

Lenke til kommentar

Du begynte å henvise til manualen for filholdferen til MB og du begynte å snakke om hva jeg jobbet med blant annet... Husker du ikke hva du selv gjør?

 

Manualen din, som du ikke har oppgitt noen kilde på, handler, som jeg også tydliogvis må gjenta, om filholderen til Mercedes.

 

Hvilke teorier er det helt konkret som du mener ikke stemmer?

 

Hvis du mener at manualen for filholder ikke sier noe om at bilen stanser så er det altså helt korrekt. Prøv i stedet å finn manualen for riktig system. For en filholder er altså noe helt annet enn det vi snakker om her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du begynte å henvise til manualen for filholdferen til MB og du begynte å snakke om hva jeg jobbet med blant annet... Husker du ikke hva du selv gjør?

 

Manualen din, som du ikke har oppgitt noen kilde på, handler, som jeg også tydliogvis må gjenta, om filholderen til Mercedes.

 

Hvilke teorier er det helt konkret som du mener ikke stemmer?

 

Hvis du mener at manualen for filholder ikke sier noe om at bilen stanser så er det altså helt korrekt. Prøv i stedet å finn manualen for riktig system. For en filholder er altså noe helt annet enn det vi snakker om her.

 

Nei, jeg snakket om hvordan MB reagerer om den ikke får input da dette var en del av saken. Så det var ikke noe forsøk på å dra meg bort, det var ett forsøk på å vise deg at du bommer. Men, du klarer jo ikke ta det innover deg. 

 

Du kan helt fint få kilde, det er mercedes sine sider for manualer. 2018 manualen til e klasse. Det jeg har vist til er begrensninger i radar, og hva som skjer når den ikke får input. Hvorfor? For det er nettopp det saken om Tesla'en omhandler. Brukeren fikk varsel om å vise at han fulgte med(filholder), og systemene oppfattet ikke de stasjonære objektene på samme måte som mercedes har den begrensningen som jeg har vist til. 

 

Det som ikke stemmer er påstanden din om at alle andre biler hadde stoppet, og spesielt e klasse da jeg har vist til at det ikke stemmer. Mens du, som vanlig kommer bare med samme påstand om og om igjen og forsøpler tråden uten å legge ved fakta.

 

Hvilket system er det du snakker om? For det er altså dette systemet saken om tesla'en omhandler. Kan du ikke bare være klar på hva du mener, så vi andre slipper å gjette hver gang? Som nevnt tidligere... Og hvorfor kan ikke du bare prøve å vise til fakta for en gangs  skyld? Det er bare til å åpne manualen, kopiere og lime det inn her. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...