Gå til innhold

Tesla Model 3-ulykke: – I en annen bil ville jeg vært død


Anbefalte innlegg

Hvor tung er Tesla Model 3 vs bilen som sto parkert? Sto parket bil med bremser? Hvor ble parkert bil truffet? Hvordan ser den parkerte bilen ut? Har ikke Tesla Model 3 noe varsling/automasjon som skal hindre/minimere kollisjoner? (automatisk nødbrems, lyd/lys varsling til fører, andre funksjoner?) Virket dette og allikevel klarte ikke å hindre fører i å treffe bilen i 100km/t?

Om bremsene er på eller av har tilnærmet ingen betydning. Kraften som kreves for å overvinne friksjonen er helt ubetydelig i forhold til kreftene som er involvert (i beste fall rundt 1-1,5G, der en kraftig ulykke kan medføre akselerasjon på over 75G). Og når friksjonen er overvunnet og bilen sklir, så faller friksjonen, slik at betydningen blir enda mindre. Se f.eks: http://pediaa.com/difference-between-static-and-kinetic-friction/

 

Vekten til Model 3 var trolig minst like høy som vekten til den andre bilen. Dette har så klart en betydning. Tesla bygger tunge biler, og dermed trygge biler i ulykker med andre kjøretøy.

 

Når det gjelder autobremsen, så fungerer den ikke mot stasjonære objekter. I hvert fall ikke ennå. Dette er ganske enkelt fordi bilen vet ikke om sjåføren har tenkt til å unngå ett stasjonært objekt eller ikke. Bilen kan ikke nødbremse ved hver lyktestolpe, brøytekant, parkert bil langs veien, osv. For å vite om et stasjonært objekt som er delvis eller helt foran bilen er en reell fare må bilen rett og slett vite hva som foregår i hodet til sjåføren.

 

Dette blir enklere når bilen kjører selv. Da kan bilen vite akkurat hvor den vil være noen sekunder frem i tid, utifra de planlagte kontrolloperasjonene, og da blir det mye enklere å bestemme om et stasjonært objekt er et reelt faremoment, eller om det er irrelevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får vel være glad den ikke tok fyr, da kunne utfallet fort blitt et helt annet.

 

For er det noe en elbil slår omtrent alt av bensinbiler på, er når de først tar fyr.

Elbiler krever mye vann å slukke, da hele bilen må kjøles ned til under ca 150 grader. De kan også begynne å brenne igjen, selv etter bilen er kjølt ned.

 

Utover det, så er brann i elbil bedre enn brann i fossilbil. Utviklingen til brannen er mye tregere, temperaturene og avgitt energi lavere. Ved lekkasje av bensin på en varm dag kan en bensinbil være helt overtent på sekunder, mens med elbil har man som regel tid til å tømme bilen for eiendeler før brannen får vokst seg stor nok til at man bør gå til en trygg avstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De skyldte ikke på noen, de forklarte hvorfor det skjedde. Det er bare en forklaring.

Så hva ville en annen bilprodusent sagt?

Det er en forklaring, og den forklaringen er at det er fører som ikke har fulgt med.

Det er jo umulig å svare på, de andre har jo ikke den dataen så hvem vet?

Lenke til kommentar

 

 

Mens de fleste firmaer, om noe, begynner med å skylde på brukeren når det oppstår problemer, så er Elon Musk raskt ute på Twitter og gjør det straks klart, at brukererfaringen er notert og hvilke endringer som må gjøres.

 

(Det virker jo forsåvidt som brukeren var skyld i ulykken, objektivt sett, men Elon Musk er likevel opptatt av hva som må forbedres)

Elon Musk er opptatt av PR.

Og han vet at hanskerommet på enhver annen bil er mekanisk utløst. Ergo ville ikke denne bemerkningen kommet ved en kræsj med en annen bilprodusents bil.

 

Og Tesla har da mer enn nok av ganger gått MOT førere av Teslaer etter diverse kræsj, som for eksempel autopilotkræsj etc. Det som ikke passer Tesla, forsvarer de gladelig seg selv og henger ut kjøper/sjåfør.

Som for eksempel her: https://jalopnik.com/tesla-implies-latest-autopilot-crash-was-user-error-ag-1784209117

Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke.
Lenke til kommentar

 

 

 

Mens de fleste firmaer, om noe, begynner med å skylde på brukeren når det oppstår problemer, så er Elon Musk raskt ute på Twitter og gjør det straks klart, at brukererfaringen er notert og hvilke endringer som må gjøres.

 

(Det virker jo forsåvidt som brukeren var skyld i ulykken, objektivt sett, men Elon Musk er likevel opptatt av hva som må forbedres)

Elon Musk er opptatt av PR.

Og han vet at hanskerommet på enhver annen bil er mekanisk utløst. Ergo ville ikke denne bemerkningen kommet ved en kræsj med en annen bilprodusents bil.

 

Og Tesla har da mer enn nok av ganger gått MOT førere av Teslaer etter diverse kræsj, som for eksempel autopilotkræsj etc. Det som ikke passer Tesla, forsvarer de gladelig seg selv og henger ut kjøper/sjåfør.

Som for eksempel her: https://jalopnik.com/tesla-implies-latest-autopilot-crash-was-user-error-ag-1784209117

Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke.
En annen bil ville da ha stoppet av seg selv
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor det? Motoren tar opp masse energi

 

Nei, problemet med motoren er at den flytter energien nærmere de inni bilen. Den er svært lite komprimerbar sammenlignet med resten av fronten.

I moderne biler, om de er riktig konstruert ,så skal motoren gå under bilen ved en kollisjon som er stor nok, til at den påvirkes av energien i sammenstøtet.
Ja. Og det tar mye av kollisjonsenergien. Motoren er tung så det tar opp mye energi å flytte den. Mange som ikke forstår det der
Lenke til kommentar

 

 

Lavere tyngdepunkt og fraværet av en metallklump på 150 kg under panseret må jo være en stor fordel for elbiler når det kommer til sikkerhet, sammenlignet med fossilbiler.

 

Hvorfor det? Motoren tar opp masse energi

Motoren forflytter energien.. En metallklump tar ikke opp energi
Resten av bilen er også en metallklump. Motoren flytter seg den og tar således opp masse energi. Egentlig fullstendig logisk
Lenke til kommentar

 

Får vel være glad den ikke tok fyr, da kunne utfallet fort blitt et helt annet.

 

For er det noe en elbil slår omtrent alt av bensinbiler på, er når de først tar fyr.

Elbiler krever mye vann å slukke, da hele bilen må kjøles ned til under ca 150 grader. De kan også begynne å brenne igjen, selv etter bilen er kjølt ned.

 

Utover det, så er brann i elbil bedre enn brann i fossilbil. Utviklingen til brannen er mye tregere, temperaturene og avgitt energi lavere. Ved lekkasje av bensin på en varm dag kan en bensinbil være helt overtent på sekunder, mens med elbil har man som regel tid til å tømme bilen for eiendeler før brannen får vokst seg stor nok til at man bør gå til en trygg avstand.

Påstanden din forutsetter at brannen starter i bensintanken, noe som i en moderne bil er direkte urealistisk. En brann i en moderne bil skyldes nesten utelukkende en elektrisk kortslutning og vil således utvikle seg likt uansett drivkilde. Både batterier og drivstofftank sitter beskyttet i begge typer. Den virkelige forskjellen ligger i at i en elbil er det massevis av kabler med 300-400V, i andre biler snakker vi om 12-14V.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan en XC90 er innredet og hvordan ferielast ville oppført seg i en kollisjon i den og en model X. I mangel av kunnskap, kan ikke du opplyse meg om forskjellene missi?

 

Brutal_Bob: Kraf = motkraft. Presser man motoren (~150 kg) ned så presser man resten av bilen opp. Hva betyr det for sikkerheten? Ellers så er det et stort hull i den støtabsorberende sonen mellom radiator og torpedovegg, både i fossilbiler med frontmontert motor og elbiler med frunk. Jeg er ingen deformasjonsekspert, men regner med at resten av fronten ivaretar støtabsorbsjons-funksjonen i begge tilfeller.

Det er ingenting i en Model X som hindrer last i å fly fremover i en kolisjon. Latterlig enkelt å designe å installere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mens de fleste firmaer, om noe, begynner med å skylde på brukeren når det oppstår problemer, så er Elon Musk raskt ute på Twitter og gjør det straks klart, at brukererfaringen er notert og hvilke endringer som må gjøres.

(Det virker jo forsåvidt som brukeren var skyld i ulykken, objektivt sett, men Elon Musk er likevel opptatt av hva som må forbedres)

Elon Musk er opptatt av PR.

Og han vet at hanskerommet på enhver annen bil er mekanisk utløst. Ergo ville ikke denne bemerkningen kommet ved en kræsj med en annen bilprodusents bil.

Og Tesla har da mer enn nok av ganger gått MOT førere av Teslaer etter diverse kræsj, som for eksempel autopilotkræsj etc. Det som ikke passer Tesla, forsvarer de gladelig seg selv og henger ut kjøper/sjåfør.

Som for eksempel her: https://jalopnik.com/tesla-implies-latest-autopilot-crash-was-user-error-ag-1784209117

Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke.
En annen bil ville da ha stoppet av seg selv

Hvilken? Forøvrig ville teslaen også gjort det med ett par varsler til.

Lenke til kommentar

 

Ved lekkasje av bensin på en varm dag kan en bensinbil være helt overtent på sekunder, mens med elbil har man som regel tid til å tømme bilen for eiendeler før brannen får vokst seg stor nok til at man bør gå til en trygg avstand.

Påstanden din forutsetter at brannen starter i bensintanken, noe som i en moderne bil er direkte urealistisk.
Du veit tydelegvis ikkje mykje om bilar. Bensinen flyttar seg ikkje telepatisk frå tanken til motoren.

 

Brannar startar so og seie aldri i bensintanken. Det er derimot ikkje uvanleg at slangar eller koblingar i bensinsystemet utvilkar lekkasje, spesielt i eldre bilar. Eg hadde sjølv ein bil som eg ikkje kunne fylle for full tank på, fordi det var ein lekkasje ein stad mellom påfyllingsholet og tanken. Når bensinen lek ut og det kjem mykje luft til, er det fort gjort at det tek fyr. Det skal berre ein veldig liten lekkasje og litt varme til, so er det veldig lett å tenne på, til dømes ved at ein elektrisk kortslutning lagar gneistar.

Lenke til kommentar

Brannar startar so og seie aldri i bensintanken. Det er derimot ikkje uvanleg at slangar eller koblingar i bensinsystemet utvilkar lekkasje, spesielt i eldre bilar. Eg hadde sjølv ein bil som eg ikkje kunne fylle for full tank på, fordi det var ein lekkasje ein stad mellom påfyllingsholet og tanken. Når bensinen lek ut og det kjem mykje luft til, er det fort gjort at det tek fyr. Det skal berre ein veldig liten lekkasje og litt varme til, so er det veldig lett å tenne på, til dømes ved at ein elektrisk kortslutning lagar gneistar.

De verste brannene skjer i ulykker, der bensintanken er en forvridd bit med metall og det tidligere innholdet er heller en dam under vraket. På en varm dag er da hele bilen innhyllet i en sky av bensindamp og hele bilen kan eksplodere med en liten gnist. Det er lett å finne videoer på youtube. F.eks denne (der ingen døde):

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Mens de fleste firmaer, om noe, begynner med å skylde på brukeren når det oppstår problemer, så er Elon Musk raskt ute på Twitter og gjør det straks klart, at brukererfaringen er notert og hvilke endringer som må gjøres.

(Det virker jo forsåvidt som brukeren var skyld i ulykken, objektivt sett, men Elon Musk er likevel opptatt av hva som må forbedres)

Elon Musk er opptatt av PR.

Og han vet at hanskerommet på enhver annen bil er mekanisk utløst. Ergo ville ikke denne bemerkningen kommet ved en kræsj med en annen bilprodusents bil.

Og Tesla har da mer enn nok av ganger gått MOT førere av Teslaer etter diverse kræsj, som for eksempel autopilotkræsj etc. Det som ikke passer Tesla, forsvarer de gladelig seg selv og henger ut kjøper/sjåfør.

Som for eksempel her: https://jalopnik.com/tesla-implies-latest-autopilot-crash-was-user-error-ag-1784209117

Ikke passer dem? Bilen gidde beskjed at den ville ha input fra sjåfør, det fikk den ikke.
En annen bil ville da ha stoppet av seg selv
Hvilken? Forøvrig ville teslaen også gjort det med ett par varsler til.
Absolutt alle som har selvkjøringsteknologoi og er rangert foran Tesla i undetsøkelser
Lenke til kommentar

 

Brannar startar so og seie aldri i bensintanken. Det er derimot ikkje uvanleg at slangar eller koblingar i bensinsystemet utvilkar lekkasje, spesielt i eldre bilar. Eg hadde sjølv ein bil som eg ikkje kunne fylle for full tank på, fordi det var ein lekkasje ein stad mellom påfyllingsholet og tanken. Når bensinen lek ut og det kjem mykje luft til, er det fort gjort at det tek fyr. Det skal berre ein veldig liten lekkasje og litt varme til, so er det veldig lett å tenne på, til dømes ved at ein elektrisk kortslutning lagar gneistar.

De verste brannene skjer i ulykker, der bensintanken er en forvridd bit med metall og det tidligere innholdet er heller en dam under vraket. På en varm dag er da hele bilen innhyllet i en sky av bensindamp og hele bilen kan eksplodere med en liten gnist. Det er lett å finne videoer på youtube. F.eks denne (der ingen døde):

 

https://www.youtube.com/watch?v=ttOqwVFEIb8

Ja en 20 år gammel Explorer er jo et veldig godt eksempel på en moderne bil. Eller?.... Tanker lages i plast i dag.
Lenke til kommentar

 

Brannar startar so og seie aldri i bensintanken. Det er derimot ikkje uvanleg at slangar eller koblingar i bensinsystemet utvilkar lekkasje, spesielt i eldre bilar. Eg hadde sjølv ein bil som eg ikkje kunne fylle for full tank på, fordi det var ein lekkasje ein stad mellom påfyllingsholet og tanken. Når bensinen lek ut og det kjem mykje luft til, er det fort gjort at det tek fyr. Det skal berre ein veldig liten lekkasje og litt varme til, so er det veldig lett å tenne på, til dømes ved at ein elektrisk kortslutning lagar gneistar.

De verste brannene skjer i ulykker, der bensintanken er en forvridd bit med metall og det tidligere innholdet er heller en dam under vraket. På en varm dag er da hele bilen innhyllet i en sky av bensindamp og hele bilen kan eksplodere med en liten gnist. Det er lett å finne videoer på youtube. F.eks denne (der ingen døde):

 

https://www.youtube.com/watch?v=ttOqwVFEIb8

Lenke til kommentar

 

 

Brannar startar so og seie aldri i bensintanken. Det er derimot ikkje uvanleg at slangar eller koblingar i bensinsystemet utvilkar lekkasje, spesielt i eldre bilar. Eg hadde sjølv ein bil som eg ikkje kunne fylle for full tank på, fordi det var ein lekkasje ein stad mellom påfyllingsholet og tanken. Når bensinen lek ut og det kjem mykje luft til, er det fort gjort at det tek fyr. Det skal berre ein veldig liten lekkasje og litt varme til, so er det veldig lett å tenne på, til dømes ved at ein elektrisk kortslutning lagar gneistar.

De verste brannene skjer i ulykker, der bensintanken er en forvridd bit med metall og det tidligere innholdet er heller en dam under vraket. På en varm dag er da hele bilen innhyllet i en sky av bensindamp og hele bilen kan eksplodere med en liten gnist. Det er lett å finne videoer på youtube. F.eks denne (der ingen døde):

 

https://www.youtube.com/watch?v=ttOqwVFEIb8

Et greit bevis på at argumentet er latterlig. Exploreren er 20 år gammel. Moderne biler har plasttank og lukket utlufting
Lenke til kommentar

 

 

Ved lekkasje av bensin på en varm dag kan en bensinbil være helt overtent på sekunder, mens med elbil har man som regel tid til å tømme bilen for eiendeler før brannen får vokst seg stor nok til at man bør gå til en trygg avstand.

Påstanden din forutsetter at brannen starter i bensintanken, noe som i en moderne bil er direkte urealistisk.
Du veit tydelegvis ikkje mykje om bilar. Bensinen flyttar seg ikkje telepatisk frå tanken til motoren.

 

Brannar startar so og seie aldri i bensintanken. Det er derimot ikkje uvanleg at slangar eller koblingar i bensinsystemet utvilkar lekkasje, spesielt i eldre bilar. Eg hadde sjølv ein bil som eg ikkje kunne fylle for full tank på, fordi det var ein lekkasje ein stad mellom påfyllingsholet og tanken. Når bensinen lek ut og det kjem mykje luft til, er det fort gjort at det tek fyr. Det skal berre ein veldig liten lekkasje og litt varme til, so er det veldig lett å tenne på, til dømes ved at ein elektrisk kortslutning lagar gneistar.

Jeg vet i hvertfall at det er en sikkerhetsbryter på bensinpumpe som løser ut ved kollisjon....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...