Gå til innhold

Tesla Model 3-ulykke: – I en annen bil ville jeg vært død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor det? Motoren tar opp masse energi

 

Nei, problemet med motoren er at den flytter energien nærmere de inni bilen. Den er svært lite komprimerbar sammenlignet med resten av fronten.

Motorer er designet til å slå ut nedover og således avlede mye av energien i kollisjonen til en vertikal bevegelse som løfter fronten av bilen oppover.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Hvorfor det? Motoren tar opp masse energi

Nei, problemet med motoren er at den flytter energien nærmere de inni bilen. Den er svært lite komprimerbar sammenlignet med resten av fronten.

 

Reell testing (Euro NCAP) viser at det store problemet du sikter til, er praktisk overkommelig.
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ja, det er klart at man i alle andre biler enn Tesla dør av å kræsje i "nesten 100 km/t" ... Og redningsarbeidere har selvsagt kompetansen til å komme med den type påstander bare fordi de har sett andre ulykker tidligere. Skjønner ikke hva vi skal med Euro NCAP og tilsvarende på andre kontinent når vi har brannmenn som kan dette bedre enn dem.

 

T.O.: Ulykker i "nesten 100 km/t" skjer månedlig på motorveiene i Norge. Når hørte du sist om et dødsfall på norske motorveier pga en bråstopp i et autovern, annen bil eller dike på utsiden av veien? Og vi har ikke Model 3 i Norge en gang. Utrolig at vi lever.

 

Dette var tynt, TU. Meget tynt.

Ekstremt tynt. De har jo basert det hele på en Reddit-post. Clickbait, for å sitere meningheten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt i en stillestående bil i 50kmt, og vi måtte videre i ambulanse. Så dere som tror det er normalt å gå uskadet fra en kollisjon i 100kmt tar nok feil.

 

Jo, det er normalt å gå relativt uskadet fra en kollisjon i 100 km/t fordi det som oftest skjer på motorveiene hvor du normalt sett ikke kolliderer i stillestående ting. Med stillestående da mener jeg ikke stillestående biler eller autovern som av åpenbare årsaker flytter på seg, men fjellvegger og lignende som står stødig. Til og med skiltstolpene som står langs motorveiene er "trygge" å kollidere i fordi de flekser rundt bilen. NAF og Statens Vegvesen prøver dog å skremme oss til å tro at alle dør av å kollidere i mer enn 70 km/t fordi de har sluppet noen opphugde biler ned fra en kran som skal tilsvare 70 km/t ... Akkurat som at alle ulykker skjer i fritt fall rett i en asfaltvegg som ikke absorberer noe energi.

 

Men det er vanlig praksis å ta med passasjerer på sykehuset uansett for å utelukke skader når de skjer i de hastighetene. Det som skjer er at du får blåmerker etter setebeltet og kanskje litt støl i nakken. Du kan fint gå ut av bilen etter en slik stopp.

 

Hvis du ble skadet utover noen blåmerker av å kollidere i bare 50 km/t i et flyttbart objekt som absorberer kreftene, så var du enten ekstremt uheldig eller kjørte en dødsfelle av et gammelt vrak. Og ja, jeg snakker av erfaring, for jeg har både blitt påkjørt av en bil som ikke så meg i en 50-sone og jeg har kjørt rett i autovern i høyere hastigheter (på bane, men allikevel). Senest i høst var jeg først til en ulykke hvor en billig, men nyere, varebil (som er en dødsfelle i følge Reddit-tråden) hadde kjørt inn i autovernet og taket på motorveien. Han gikk fra det uten synlige skader han også (men ble som sagt med i ambulansen for å utelukke indre skader).

 

Og for å ikke bare legge til "jeg kjenner", så kan jeg jo for ordens skyld legge til at det er ganske vanlig med ulykker på motorveien her jeg bor av en eller annen merkelig årsak. Ingen har meg bekjent blitt alvorlig skadet av å kollidere der i over 100 km/t enda ... Hvis det i det hele tatt blir omtalt i avisen står det at passasjerene er kjørt til legevakten for en rutinesjekk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sutrepeis.

 

Er enig i at tilfeldigheter rår og at det er umulig å fastslå hverken det ene og det andre med kun å se på en ulykke. Allikevel vil jeg påstå at redningspersonell som arbeider med dette dag og natt har langt større kompetanse enn deg og meg, så flott at du skal diskreditere redningspersonellet i samme slengen.

Er det rart jeg blir litt sutrete når en avis som forsøker å være seriøs påstår indirekte at alle vi som ikke kjører Tesla er noen idioter som frakter familien rundt i dødsfeller? Spesielt når informasjonen til avisen er en tråd på Reddit ...

 

Nei, brannmenn har faktisk ikke kompetanse til å avgjøre hvorvidt bilen vedkommende satt i har noe å si. De ser hvordan bilen ser ut etterpå og kan konkludere med akkurat den bilen slik den står på ulykkesstedet (ikke modellen generelt, men nøyaktig den bilen på ulykkesstedet), men de har ingen utdannelse eller erfaring som tilsier at de vet hvordan en annen bil ville håndtert samme ulykke.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 4
Lenke til kommentar
 

Takk for veldig gode tilbakemeldinger. Du har selvfølgelig helt rett i flere av dine innvendinger. 

 

Jeg reagerer på at du påstår at vi skriver at alle andre biler er dødsfeller. Det er heller ikke en naturlig slutning av saken. Vi går inn i rankingen til NCAP av en grunn. Tesla Model 3 er ikke testet ennå og dermed er det ekstra interessant med de ulykkene.

 

Men det som fanget var interesse og hovedgrunnen til at vi omtaler dette er at Elon Musk nå sier at de vil gjøre endringer basert på det denne personen forteller. Det er ikke vanlig og verdt en registrering.
Endret av Hanne Løvik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...