Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp ftp server

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å sette opp en mulighet for kamerater etc å laste ned filer etc fra PC'en min. Jeg tenkte først på en FTP server, men gjerne også en web server.

Første jeg prøvde var et søk på Tucows.com på "ftp server". Fant med 602Lansuite som freeware for intill 5 brukere. Den skulle ha alle muligheter for webserver, ftpserver mm. Det enseste problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg setter det opp slik at jeg "kommer til" fra utsiden.

Hvis noen har andre programmer, helst freeware, som er gode og enkle er det greitt også.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alternativer er mange, selv er jeg fornøyd med filezilla (både klient og server), opensource. http://filezilla.sourceforge.net/

enkel stt-opp-ftp-guide:

http://www.ocshoot.no/ftpguide.htm

(tar jeg ikke feil, dersom man sitter bak firewall må man kjøre passive mode og bruke ip som man finner her:

http://www.whatismyip.com/ , dette har jeg lite greie på, så innspill fra andre hadde vært fint)

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Jeg bruker "BulletProof FTP", men jeg har et lite problem. Ftproot er på "D:\Program Files\BulletProof FTP\Sharing". Jeg skal dele "F:\Bilder" og "F:\Filmer". så langt funker det greit, men når jeg skal gå tilbake en mappe etter at jeg har gått inn i f.eks "Filmer" så går det ikke på grunn av at jeg ikke har tilgang til "F:\" på ftp serveren. Men jeg vil IKKE dele hele "F:\". Hvordan fikser jeg det?

Lenke til kommentar
Jeg bruker "BulletProof FTP", men jeg har et lite problem. Ftproot er på "D:\Program Files\BulletProof FTP\Sharing". Jeg skal dele "F:\Bilder" og "F:\Filmer". så langt funker det greit, men når jeg skal gå tilbake en mappe etter at jeg har gått inn i f.eks "Filmer" så går det ikke på grunn av at jeg ikke har tilgang til "F:\" på ftp serveren. Men jeg vil IKKE dele hele "F:\". Hvordan fikser jeg det?

Du må lage en fil (vanlig tekst) som beskriver den strukturen du ønsker. Står en del om dette i dokumentasjonen. (jeg fikk det dog aldri til å virke som jeg ville :) )

Lenke til kommentar
Du må lage en fil (vanlig tekst) som beskriver den strukturen du ønsker. Står en del om dette i dokumentasjonen. (jeg fikk det dog aldri til å virke som jeg ville  )

ikke du heller?

hmf. Begynner å tvile på om det funker i det hele tatt

sånn fungerer det for meg.. har laget en folder som jeg har kalt ftp. dette er startfolderen for alle.

ftp2.jpg

Deretter legger jeg til de folderne jeg ønsker, og legger de til som linker i ftp dir'et.

ftp3.jpg

så huker jeg av slik, og da fungerer det..

ftp1.jpg

vet ikke om det var det du spurt om men.

velvel.

Mvh

G

Lenke til kommentar

Hallo, Jeg vil anbefale GuildFTPd Server og SmartFTP som client.

Bruk GuildFTPd Server, der kan du dele fra flere partisjoner uten noen vanskligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...