Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjefen vil ikke gi meg mer jobb pga klager

Vannskeligsjel

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har jobbet i denne bedriften i 4år ca. Hvor kanskje 2 år er sammenhengende. 

Har jobbet uten kontrakt som "tilkallingsvikar" i sånn ihvertfall 1,5år. Sjefen kom bort til meg for en måned siden og sa jeg måte skrive under månedskontrakt siden det var nødvendig. Har maks hatt 3 sånne blandt mine 1,5år. Tjente over 100k ifjor med en månedskontrakt (midlertidig ansettelse/tilkallingsvikar) i desember. 

Til saken:

Jeg sliter veldig psykisk. Har vært hos psykolog et par ganger ifjor. Også nå får jeg utredning for ADD(Sliter veldig med struktur). 

Denne jobben er litt annerledes. Ikke-oppmøte  har ingen direkte sammenheng med konsekvens. Dessuten får jeg betalt for timene jeg er der da jeg ikke har noen kontrakt. Det er en kontorjobb hvor 15+ sitter å skriver på samme ting repetivt. I denne avdelingen vil ingen merke at du er her eller ikke, untatt sjefen. Har nesten alltid møtt opp nesten, men ofte kommet 20 min sent. Kanskje sånn 4-5 ganger i måneden.

Noen ganger jobber jeg i en annen avdeling her er det nødvendig å møte opp. Da har jeg kommet sent et par ganger. Noen ganger har jeg måttet møte opp senere, da blir sjefen sur. Dette er forståelig. 

Jeg er ingen slappfisk. Jeg har karakterer fra videregående som mange kunne drømt om, i tunge realfag. Men til gjengeld satt jeg mye lenger med skolearbeidet. Studerte medisin i et år i utlandet og måtte slutte(møtte opp, men alltid såvidt, slet med fokus ADD symptomer). Leser tunge bøker om dermatologi (huden)på fritiden. Ting jeg er intressert i tenner meg virkelig. 

Problemet er at dersom jeg ikke har krav på sykepenger pga ingen kontrakt, er det kanskje ikke rart at jeg ikke utøver arbeider 100 prosent til tider eller at jeg kommer forsent, eller senere fordi jeg ikke føler meg bra. Da jeg har behov for å jobbe for å kunne tjene penger.

Nå sa sjefen til meg at jeg skulle få jobbe veeeldig veeeldig lite de neste månedene, nesten ingenting. Han skulle legge opp klagene han har fått. Det høres ut som sparken for meg ihvertfall, vet ikke med dere. Men han kan jo ikke sparke meg fordi jeg ikke har noen avtale selvom jeg har jobbet sammenhengende ganske lenge.

Vet ikke hva slags rettigheter jeg har her. Har trivdes veldig godt i denne jobben, bare psyken stopper meg.

Endret av Vannskeligsjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å "ofte" komme 20 minutter for sent, er ikke greit. Har man en jobb, der man får tidsbestemte vakter, så skal man være på jobb i tide, og ikke gå før arbeidsdagen er ferdig.

Jeg ser du skriver at du sliter psyisk, og det er selvsagt veldig leit. Det kan imidlertid ikke gå ut over arbeidsgiver, så jeg har forståelse for at han kan bli oppgitt.

Du skriver det ikke er rart at du ikke utøver arbeidet 100% fordi du ikke har krav på sykepenger. Hvordan er det en gyldig grunn? Det høres ærlig talt ut som en dårlig unnskylding. Har man en jobb, så skal man utføre den så godt man kan uansett hva man har krav på eller ikke, så lenge man ikke behandles direkte dårlig av arbeidsgiver. Men det høres også rart ut at du ikke har krav på sykepenger.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det å "ofte" komme 20 minutter for sent, er ikke greit. Har man en jobb, der man får tidsbestemte vakter, så skal man være på jobb i tide, og ikke gå før arbeidsdagen er ferdig.

Jeg ser du skriver at du sliter psyisk, og det er selvsagt veldig leit. Det kan imidlertid ikke gå ut over arbeidsgiver, så jeg har forståelse for at han kan bli oppgitt.

Du skriver det ikke er rart at du ikke utøver arbeidet 100% fordi du ikke har krav på sykepenger. Hvordan er det en gyldig grunn? Det høres ærlig talt ut som en dårlig unnskylding. Har man en jobb, så skal man utføre den så godt man kan uansett hva man har krav på eller ikke, så lenge man ikke behandles direkte dårlig av arbeidsgiver. Men det høres også rart ut at du ikke har krav på sykepenger.

Om han sliter psyisk og ikke har rett til sykepenger kan det jo oppstå at han går på jobb når han ikke burde. jobbet selv i en jobb hvor jeg skrev timelister, og om jeg ikke kunne jobb pga. sykdom ble det rett og slett bare færre  timer og laver lønn. Endte opp med at jeg gikk på jobb syk slik at jeg hadde penger til livets opphold. om man har jobbet i en bedrift i 4 år, bør man ha et sikkerhetsnett og ikke gå på månedskontrakter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det er for det første feil at tilkallingsvikarer ikke har rett til sykelønn. Les mer her.

http://bibforb.no/faq/kan-jeg-sykemelde-meg-som-tilkallingsvikar/

Du sliter psykisk, og det er jo selvfølgelig synd for deg. Men det er faktisk ditt problem, og ikke arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan med rett forvente at du kommer på jobb til rett tid. At arbeidsgiveren din har vært så tålmodig med deg er ikke mindre enn utrolig. Du har da vært kjempeheldig som har hatt en arbeidsgiver som er så tålmodig i forhold til din situasjon. Hadde du jobbet for meg hadde du vært ferdig rimelig fort om du kom for sent 4-5 ganger i måneden. Han kan absolutt slutte å bruke deg som tilkallingsvikar på grunn av dette.

Og du har helt feil innstilling i forhold til å møte opp på jobb til rett tid. Det er nesten som du føler du har retten på din side å komme for sent fordi du sliter psykisk. Og at du føler du ikke trenger å yte 100%. Du må faktisk skjerpe deg litt å ta deg sammen. Du kommer ikke noen vei med dette, med mindre målet ditt er å bli trygdet.  

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Om han sliter psyisk og ikke har rett til sykepenger kan det jo oppstå at han går på jobb når han ikke burde. jobbet selv i en jobb hvor jeg skrev timelister, og om jeg ikke kunne jobb pga. sykdom ble det rett og slett bare færre  timer og laver lønn. Endte opp med at jeg gikk på jobb syk slik at jeg hadde penger til livets opphold. om man har jobbet i en bedrift i 4 år, bør man ha et sikkerhetsnett og ikke gå på månedskontrakter. 

Det er for det første feil at tilkallingsvikarer ikke har rett til sykelønn. Les mer her.

http://bibforb.no/faq/kan-jeg-sykemelde-meg-som-tilkallingsvikar/

Du sliter psykisk, og det er jo selvfølgelig synd for deg. Men det er faktisk ditt problem, og ikke arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan med rett forvente at du kommer på jobb til rett tid. At arbeidsgiveren din har vært så tålmodig med deg er ikke mindre enn utrolig. Du har da vært kjempeheldig som har hatt en arbeidsgiver som er så tålmodig i forhold til din situasjon. Hadde du jobbet for meg hadde du vært ferdig rimelig fort om du kom for sent 4-5 ganger i måneden. Han kan absolutt slutte å bruke deg som tilkallingsvikar på grunn av dette.

Og du har helt feil innstilling i forhold til å møte opp på jobb til rett tid. Det er nesten som du føler du har retten på din side å komme for sent fordi du sliter psykisk. Og at du føler du ikke trenger å yte 100%. Du må faktisk skjerpe deg litt å ta deg sammen. Du kommer ikke noen vei med dette, med mindre målet ditt er å bli trygdet.  

Skjønner frustrasjonen. Men problemet er ikke forsentkomningen i seg selv. Det er det at jeg ikke har fått noen måneds kontrakt i 1,4 år, mens alle de andre får fornyet månedskontraktene sine. Det vil si, skal jeg tjene penger, må jeg komme på jobb, og da kommer jeg på jobb når jeg til og med ikke føler meg bra. Da er det vel ikke rart at man kjemper seg opp gjennom sengen. Hvis jeg hadde syke-ordningen hadde vel ting vært litt annerledes også.

Jeg har bare hatt to-tre månedskontrakter på 1,5 år. Ellers har jeg spurt om å få jobbe visse tider, eller blitt innkalt gjennom sms hvis behov. Det at jeg har jobbet uten kontrakt så lenge vet ikke i hvor stor grad er lovlig.

Tjente som sagt over 100k ifjor og jobbet sammenhengende uten kontrakt. 

Selfølgelig prøver jeg å komme tidsnok. Psykisk sykdom er ikke en imaginær sykdom, like mye skadelig som fysisk, om ikke mer. Ha kunnskapen på plass. 

Endret av Vannskeligsjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...