Redaksjonen. Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Kan biodrivstoff bidra til mindre varige kondensstriper?Derfor er Nasas DC-8 i Tyskland for å sniffe eksosen fra DLRs A320 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 De får spørre russerne om ikke de har et kaldt sted i sibir de kan teste dette på bakken. Ikke lett måleoppgave dette. Lenke til kommentar
kyrreso Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Hvordan er det med utslipp av giftige partikler fra fly? De bruker annet drivstoff en vanlig, er det mer eller mindre kreftfremkallende? 1 Lenke til kommentar
kyrreso Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 De får spørre russerne om ikke de har et kaldt sted i sibir de kan teste dette på bakken. Ikke lett måleoppgave dette. Usa har vel også noen kalde områder... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Tror ikke drivstoffet er spesielt farlig. Det er vel basert på parafin. Før kunne man ofte se sort røyk fra gassturbiner på fly ved take off. Om dette skyldes sotdannelse ved over fueling eller dårlig forstøvning aner jeg ikke men sot er partikler og skal vel i teorien gi avkjøling av atmosfæren men kan gi snøsmelting når den faller på snø og gir mindre refleksjon. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Hvordan er det med utslipp av giftige partikler fra fly? De bruker annet drivstoff en vanlig, er det mer eller mindre kreftfremkallende? Parafin er relativt nær Diesel kjemisk tror jeg. Difference is the parafin/ wax content or long chain hydrocarbon molecules 10-18 molecules per chain for thicker oil products. kero has less heat per gallon than #2diesel, kerosene burns much cleaner with less BTU per gallon, Kerosene and jet fuel are the same thing just filtered better. Endret 15. februar 2018 av G Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Er nok ett vanskelig regnestykke dette. Om kvelden/natten vil vi ha minst mulig cirrus skyer som hndrer varme fra jorden å slippe ut, mens på dagtid er det kanskje greit å hindre noe av solinnstrålingen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Det som trengs er ikke grønnvasking av luftfarten, men politiske tiltak mot ytterligere økninger i luftfarten - helst bør den reduseres. For eksempel kan EU starte med å ha samme CO2-avgift for flydrivstoff som for bildrivstoff for både innen-EU flyvninger og de inn/ut av EU/EØS. 1 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Hvordan er det med utslipp av giftige partikler fra fly? De bruker annet drivstoff en vanlig, er det mer eller mindre kreftfremkallende? Jet drivstoff JET A1 er parafin, raffinert iht sertifiserte kvalitetsprosedyrer. Inneholder noe antikorrosjons midler og noe antifreeze. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Det som trengs er ikke grønnvasking av luftfarten, men politiske tiltak mot ytterligere økninger i luftfarten - helst bør den reduseres. For eksempel kan EU starte med å ha samme CO2-avgift for flydrivstoff som for bildrivstoff for både innen-EU flyvninger og de inn/ut av EU/EØS. Da blir det mye mellomlandinger i Asia og Afrika for fueling gitt Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Har selv sett dette noen sommerferiedager. Så det gikk mange fly i omtrent samme området. Det endte med ett tynt skylag over hele området. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Det som trengs er ikke grønnvasking av luftfarten, men politiske tiltak mot ytterligere økninger i luftfarten - helst bør den reduseres. For eksempel kan EU starte med å ha samme CO2-avgift for flydrivstoff som for bildrivstoff for både innen-EU flyvninger og de inn/ut av EU/EØS.Da blir det mye mellomlandinger i Asia og Afrika for fueling gitt Jeg vet det er et eksisterende smutthull, men det må selvsagt settes inn tiltak for å tette det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå