Salvesen. Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 https://electrek.co/2017/12/20/tesla-model-3-warranty-new-battery-capacity-retention-guarantee/ Tesla enderer garantien for Model 3, ikke lengre ubegrenset kjørelengde, men kapasitetsgarranti. 4 år faktisk. Men har heldigvis 5 års reklamasjonsrett som privatperson. Mange som glemmer det etter å ha truffet kilometer-grensa på garantien innen de 5 første årene. Merk at dette er USA da. Og at kilometerlengde på garanti er samme som model s og x der (80.000km) mens her er lengden 100.000km (på andre deler enn batteri og drivverk). 4 år garanti på bilen, men 8 år på motor og batteri. Forskjellen fra Model S og X er at den er begrenset til 160/192 km avhengig av batteripakke, hvor den tidligere hadde ubegrenset kilometer. 4 år står på model S og X i usa også. Det er 5 i Norge og regner med det blir samme på model 3. Lenke til kommentar
5BF4ADO5 Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 Svært få batterier faller helt til 70% innen Hyundais garanti, uansett merke og modell. Da må det være en produksjonsfeil på batteriet. 90% hadde vært mer realistisk. Har du noen data på det?For menigmann er det ofte vannskelig å finne aldringsmodeller for batterier, før de er noen år gamle, og levetida kan variere mye fra bilmodell til bilmodell. 8 år er lang tid i batteriverdenen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. februar 2018 Del Skrevet 21. februar 2018 (endret) Svært få batterier faller helt til 70% innen Hyundais garanti, uansett merke og modell. Da må det være en produksjonsfeil på batteriet. 90% hadde vært mer realistisk.Har du noen data på det?For menigmann er det ofte vannskelig å finne aldringsmodeller for batterier, før de er noen år gamle, og levetida kan variere mye fra bilmodell til bilmodell. 8 år er lang tid i batteriverdenen. Ett lithiumbatteri som er lagret på forsvarlig måte kan helt fint vare i 8år uten uten problemer. Elbiler med små batteri har MYE mer slitasje enn biler med store batteripakker, som f.eks tesla. Grunnen er at man må lade dem fult og tømme dem helt for å ha nok rekkevidde til å komme seg imellom, mens en Tesla er sjelden over 80% og under 20% på kapasiteten sin under normal bruk. Kombinert med skikkelig oppvarming og kjøling av batterier (som mange småbiler mangler) så er levetiden helt utrolig bra. Endret 21. februar 2018 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå