chelseafan95 Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Hei! Jeg går fulltidsstudie ved UiA og får stipend og lån heretter. Sendte melding til Lånekassen i begynnelsen av januar og fortalte at jeg har fått fritak fra et av fagene jeg har denne våren, og lurte videre på hvor mye jeg da vil få utbetalt i måneden. Fikk automatisk svar tilbake at ventetid på denne meldingen vil være 5-10 UKER. Så jeg ventet da i spenning, og for to dager siden, to dager før lån og stipend kommer spaserende inn på kontoen, så ser jeg at alt er i orden, og neste utbetaling er 14. februar. Denne dagen kom i går, men hadde likevel ikke fått noen penger på kontoen. Gikk derfor inn på Lånekassen.no igjen og så at "Alle fremtidige utbetalinger har blitt stoppet". Ringte Lånekassen i dag, og hun kunne først fortelle meg at det var skolen som hadde sendt beskjed om at jeg hadde for stort fravær/droppet ut av utdanningen. Jeg fortalte henne pent og pyntelig at dette ikke var tilfelle og helt feil, og at hun måtte sjekke igjen. Ho fant da ut at de mottok en melding av meg i begynnelsen av januar, og allerede 19. januar valgte de tydeligvis å stoppe utbetalingene, noe som er fascinerende, siden det hverken har stått på Mine Sider hos Lånekassen, ei heller har jeg blitt kontaktet på noen måte angående dette. Jeg spurte om de hadde noen planer om å faktisk behandle min melding, fremfor å kun stoppe utbetalingene, og da sa hun at det kan ta opp til 10 uker før de behandler min melding. Dette resulterer i 2-3 måneder uten inntekt. 2-3 måneder uten å kunne betale husleie. 2-3 måneder uten en samlet inntekt på kr 15 580 - 23 370. Har de i det hele tatt lov til å drive med disse håpløse fristene? Har de rett til å stoppe utbetalinger den dagen jeg sender en melding om hvilke konsekvenser et endret fag har for meg. Skal det virkelig være nødvendig å vente inntil 10 uker på dette svaret, mens utbetalingen, den stopper visstnok det sekundet jeg har sendt meldingen, uten at jeg får beskjed på noen som helst måte, og uten at det står noen ting om det på Mine Sider hos Lånekassen.no. Det som også er frustrerende er at jeg frem til i går forventet å få pengene inn på konto, slik som alle andre måneder. Har derfor ingen plan B for hvordan den husleia plutselig skal betale seg selv (Bor i studentbolig, så er ingen nåde om utsatt forfall). Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Hvor mange studiepoeng utgjorde faget du fikk fritak for? Hva utgjør studiebelastningen din nå? Ved nye opplysninger om bl.a. redusert studiebelastning, er det vanlige at det tildelte støttebeløpet reduseres og (del av) stipend gjøres om til lån med krav om tilbakebetaling. Tilbakebetalingskravet motregnes mot fremtidige utbetalinger og faller i så måte til slutt bort, jf. Forskrift om tildeling av utdanningsstøtte 2018-2019 § 12-3. Om den endrede situasjonen (redusert studiebelastning) fører til at du ikke oppfyllet vilkårene for støtte, kan Lånekassen stoppe utbetalingene, jf. § 11-4. Om du ikke har penger til mat/bolig kan du søke om økonomisk stønad til livsopphold hos NAV. Endret 15. februar 2018 av Star Fox Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Angående lånekassen - får en full støtte ved normal studieprogresjon ved hvert semester, eller over hele året? Tok ekstra studiepoeng forrige semester for å ha det litt roligere nå (45 i høst, 20 nå). Men får fortsatt utbetalt det jeg fikk i fjor. Må jeg melde fra om dette til lånekassen? Lenke til kommentar
blured Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 chelseafan95: Høres ut som om de surrer her. Alt du får utbetalt fra lånekassen er utgangspunktet lån, også skal deler av det i etterkant bli omgjort til stipend basert på studieprogresjon / antall studiepoeng. Kovalevskaja: Du kan ligge opptil 60 studiepoeng etter progresjon og fremdeles få utbetalinger fra lånekassen, der normal studieprogresjon er 30 studiepoeng i halvåret. Jeg er ganske sikker på at de ser på summen av hele perioden du har fått støtte fra de, så du skal ikke behøve å melde fra om noe, da studiestedet ditt gjør dette for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå