Gå til innhold

Oppgradere CPU, erstatte vannkjøler ? og evt hovedkort

Anbefalte innlegg

Dages setup:

- i5 4460 @ 3.20GHz

- ASUSTeK COMUTER INC. B85-PLUS (SOCKET 1150)

- 16 GB Dual Channel DDR3 - 799MHz

- GTX 970 EVGA 4GB

- H60 (kjøpt 26.11.2012)

- Cooler Master Storm Trooper.

- 111GB INTEL SSDSC2CW120A3 SCSI Disk Device (SSD)
- 931GB SAMSUNG HD103SJ SCSI Disk Device (SATA)
- 698GB Crucial_CT750MX300SSD1 (SSD)

Tenkte at jeg skulle kjøpe ny h60 (siden min er 6 år gammel og har så og si sått på fra dag 1 av) og en ny prosessor siden det er den som hindrer meg i å nå 60 fps på en del nyere spill, som er ekstremt viktig for min opplevelse. 

Lurte på om noen kunne anbefale en prosessor som passer til hovedkortet og vil holde i et par år, og om det var noe annet som helst må oppgraderes? (nytt hovedkort siden mitt kun støtter gen 4? )

Har egentlig ikke noe budsjett, men er student så vil helst ha den under 2k for prosessoren, men kan være villig i å gå litt høyere om den f.eks skulle være 20-30% bedre for et par hundre lapper. 

EDIT:

Vil helst unngå å bytte hovedkort hvis mulig.

Endret av igxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den brukte 4770-brikken er jo en grei oppgradering, prisen kan man jo prøve å prute ned siden det er utgått generasjon. Og hadde du funnet en brukt 4790k så ville du hatt nok CPU-ytelse for mange år til. En ny 4790k er forferdelig overpriset i Norge, men kanskje du finner en på ebay?

Lenke til kommentar

Den brukte 4770-brikken er jo en grei oppgradering, prisen kan man jo prøve å prute ned siden det er utgått generasjon. Og hadde du funnet en brukt 4790k så ville du hatt nok CPU-ytelse for mange år til. En ny 4790k er forferdelig overpriset i Norge, men kanskje du finner en på ebay?

4790K vil nok ikke la seg lett overklokke på B85 chipset. Så 4770 vil nok være en bedre match med pris og funksjonalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror trådstarter bør selge det han har også kjøpe noe nyere?

Synd B85 chipset kun er verdt 500 kr maks på bruktmarkedet hvis du er heldig.

Prøv å sjekk om du finner brukt Z87 hovedkort så kanskje overklokking kan vurderes? For under 1000 kr for brukt hovedkort. 4770k er god hvis du kjøper den brukt til 1500 kr maks over det er ikke verdt å betale om den er mye overklokket før.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

4790K vil nok ikke la seg lett overklokke på B85 chipset. Så 4770 vil nok være en bedre match med pris og funksjonalitet.

4790K er klokket 11,1% høyere enn 4790, og har 10% høyere boost frekvens. Så avhengig av pris er 4790K likevel et bedre/det beste alternativet for TS. 4770 og 4770K er imidlertid helt identiske på TS sitt hovedkort, så der er det ingen vits å gå for "K" versjonen.

Med tanke på at det bare er 1600MHz RAM i systemet, og TS ikke vil oppgradere HK, så synes jeg Syars tips om 4770'en på bruktmarkedet er det mest fornuftige..

• Liker 1
Lenke til kommentar

snip

Jeg snakker ikke overklokking; 4790k kjører 4GHz (Og den har turboboost på 4,4 GHz ;) ) kontra 4770 sine 3,4GHz... Ifølge Asus er 4790k plug'n play

Med et kjapt søk på ebay ser vi at prisene ikke er gale. Alt under 1300 kr er ok, og da vil mva og toll utgjøre noen få hundrelapper i tillegg. Har selv kjøpt fra ebay og hvis man ber selger merke pakken med feks "old Intel CPU, value $20" kan det være at den går gjennom toll uten å måtte betale noe som helst

Lenke til kommentar

https://www.tek.no/bruktmarked/annonse/41529 

han her hadde et z97 til 700 så du kan jo høre om det fremdeles er tilgjengelig.

Da blir det plutselig vits med K prossessorer.

Man må ikke overklokke 4790k, den yter svært godt uten. Jeg har selv ikke giddet å overklokke selv om jeg har alle muligheter. TS kan komme unna med å bare kjøpe CPU - å kjøpe hovedkort for å overklokke er bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! :)

Hvor stor forskjeller er det på 4 gen vs 8 gen når det gjelder gaming?

Er det verdt å kjøpe et nytt hovedkort som passer til de nye 7 eller 8 gen? (Må jeg da kjøpe nye rambrikker? og PSU? fordi den er vell kun på 650W).

EDIT:

For tanken min er å fått 1 oppgradering nå på alt annet enn GPU (som trenges) og så kjøpe GPU når prisene går litt ned der om et til to års tid. Så kan gjerne putte inn ett par tusen slik at jeg virkelig får en oppgradering som holder et par år. Er både en grafikk hore og en fps under 60 er unplayable. Testet hunt showndown og fikk bare 20-30 fps, fant jeg ut det var nok. 

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Du kan ta en kikk hos tek.no , de tester med GTX 1080. Andre tester viser kanskje større forskjeller mellom CPU'ene, men for de fleste vil GPU ha størst betydning

edit:

Kortversjon: i full HD-oppløsning skiller det ifølge tek.no under 5 % fra 4770 til i5-8600k i siste gen i spillene de testet

Hvor stor forskjell er det da på 4770k, 4770 og 4460?

Fordi jeg har hatt tider med 2 monitorer på med Chrome + hearthstone eller lignende som ikke er så krevende og cpuen er på 100% og ting på streamen eller hs begynner på hakke/lagge. og har 250 linje så Internett er ikke akkurat problemet

Lenke til kommentar

Min første tanke er at din CPU,  i5 4460, bare har fire kjerner og like få tråder.

i7 CPU'er vil ha fire kjerner og 8 tråder, det vil hjelpe på det du skisserer som hakkete. Høyere klokkehastighet vil i seg selv også hjelpe. 

Alternativet er en full oppgradering med HK, CPU og RAM. Da snakker vi fort 6000 eller mer for å få merkbart bedre ytelse enn det du har i dag.

Lenke til kommentar

Du kan ta en kikk hos tek.no , de tester med GTX 1080. Andre tester viser kanskje større forskjeller mellom CPU'ene, men for de fleste vil GPU ha størst betydning

edit:

Kortversjon: i full HD-oppløsning skiller det ifølge tek.no under 5 % fra 4770 til i5-8600k i siste gen i spillene de testet

Hvor stor forskjell er det da på 4770k, 4770 og 4460?

Fordi jeg har hatt tider med 2 monitorer på med Chrome + hearthstone eller lignende som ikke er så krevende og cpuen er på 100% og ting på streamen eller hs begynner på hakke/lagge. og har 250 linje så Internett er ikke akkurat problemet

Som sagt er det ingen forskjell på 4770 og 4770K på ditt hovedkort. Vel, nesten ingen, basefrekvens på "K" er 100 MHz høyere. Så forskjellen ned til ditt nåværende 4460 er at 4770 kjører alle fire kjerner på 3,4 GHz i stedet for 3,2GHz. Og at 4770 har Hyper Threading, som lar den behandle 8 tråder i stedet for 4 som 4460.

Nå, bortsett fra at man aldri bør bruke Tek som kilde til noenting som har med hardware å gjøre av prinsipp. Så sier heller ikke oversikten demmes noe om hvordan de forskjellig CPU'ene takler flere oppgaver på likt enn bare spillet som kjører. Og det er jo det som er problemet ditt. En 4770's Hyper Threading bør hjelpe betraktelig i ditt bruks scenario. Men frekvens messig er det altså ikke så mye å hente med ditt hovedkort..

Edit:

Dersom du går i bios på ditt hovedkort og sjekker om du kan sette på "ASUS Multicore Enhancement" på ditt kort. Så endres ting litt. Dvs. hovedkortet ditt vil da kjøre alle CPU kjerner på samme hastighet ved boost, som det ellers er meningen at bare en kjerne skal gjøre. Det er jo ikke overklokking i den forstand at CPU kjører på en frekvens over det dens maks er satt til. Men at den kjører alle kjerner på det som egentlig fra fabrikkens side er tenkt å være en enkelt kjerne boost er jo sånn sett en slags overklokking likevel.

Med "ASUS Multicore Enhancement" skrudd på på ditt hovedkort, vil din 4460 booste alle kjerner til 3,4 GHz så sant den er kjølig nok og får nok strøm. Mens en 4770 vil kjøre alle sine 4 kjerner på 3,9 GHz. Det som jeg også glemte å nevne i sted er at 4770 har en cache på 8MB mot 4460's 6MB. Så 4770 har av den grunn også litt høyere ytelse per klokkeslag.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Mitt konkrete forslag til oppgraderingsplan er:

Nå: ny CPU, 4770 (helst under 1400) eller optimalt en 4790k hvis prisen er under 1600 totalt

Senere i år eller om ett år: Nytt grafikkort som kan være med neste oppgradering, fordi GPU har mest å si for spill og FPS. 4-6000 kr

Om to år, når maskinen din er veeeldig gammel: Hovedkort, CPU, RAM rundt 6000 kr. 

Du kan ved hver oppgradering dra inn noen hundrelapper på å selge de gamle komponentene, din i5 4460 kan du kanskje klare å få 2-400 for

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

En ny 4790K er priset til 6377 kr hos Multicom. Rimelig uaktuelt å se på denne.

Man kan vurdere 4790 (non K) med 3.4Ghz til nærmere halve prisen -ny Multicom 3509 kr (jeg synes det ikke er verdt det)

Det er fremdeles mye å legge ut for å maxe ut et Gen 4 oppsett på B85 chipset mainstream hovedkort med DDR3 ram.

Liker man å skusle bort penger og har nok av de .... vel.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Man kan vurdere 4790 (non K) med 3.4Ghz til nærmere halve prisen -ny Multicom 3509 kr (jeg synes det ikke er verdt det)

Det er fremdeles mye å legge ut for å maxe ut et Gen 4 oppsett på B85 chipset mainstream hovedkort med DDR3 ram.

Så etter din mening burde jeg gå for en oppgraderings pakke aka: https://www.komplett.no/product/964161/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-8700k?offerId=KOMPLETT-310-964161#

Eller? 

EDIT:

Fordi det er mye mer enn jeg ønsker å gå ut med.

Men på en annen side så ønsker jeg å få den beste oppgraderingen som holder over lengre tid slik at jeg slipper å gjøre endringer og ender opp med å hive ut penger av vinduet.

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Så etter din mening burde jeg gå for en oppgraderings pakke aka: https://www.komplett.no/product/986620/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i5-8600k?offerId=KOMPLETT-310-986620#

Eller?

Du får flere kjerner og tråder enn du har nå, med mindre du vil ut på bruktmarkedet, er det nok den mest vettuge veien å gå. Dog så veit jeg ikke om det er en god paring med 970 et.

Lenke til kommentar

Så etter din mening burde jeg gå for en oppgraderings pakke aka: https://www.komplett.no/product/964161/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-8700k?offerId=KOMPLETT-310-964161#

Eller? 

EDIT:

Men på en annen side så ønsker jeg å få den beste oppgraderingen som holder over lengre tid slik at jeg slipper å gjøre endringer og ender opp med å hive ut penger av vinduet.

Nei til å kjøpe kun en prosessor på 4 kjerner (quad core) til 6377 når du kan kjøpe en slik pakke med hexa core som du viser til til knappe 1K mere som er det eneste vettuge.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Eller? 

EDIT:

Nei til å kjøpe kun en prosessor på 4 kjerner (quad core) til 6377 når du kan kjøpe en slik pakke med hexa core som du viser til til knappe 1K mere som er det eneste vettuge.

Så hva er det du egentlig anbefaler ? Fordi det begynner å bli veldig irriterende å ha så mye fps problemer, så ønsker å finne den beste løsningen så fort som mulig.

Side spørsmål:

Har en 

Corsair Professional series HX 650 W

Er den bra nok eller det noen som MÅ oppgraderes?

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...