Gå til innhold

Dette er de fem største utfordringene for smarte hjem

Anbefalte innlegg

Man snakker til stadig om smarthus, men hva gir det meg egentlig som er så smart? det gir meg ting som er kult de to første ukene, så er jeg lei det og kommer ikke til å bruke det mer. Nei, da er det bedre å investere pengene i solcellepanel, enda bedre isolering, varme akkumuleringsmuligheter osv.

Tror ikke det handler om kulhetseffekten, som når man kjøper en dings som man bruker/leker med de første ukene. Gjort riktig kan smarte løsninger f.eks. spare deg for masse utgifter. Og mange ting vil gå av seg selv uten at man tenker på det eller opplever at man "bruker det" i tradisjonell forstand. Som at en dings skjult i sikringsskapet kopler ut varmtvannsberederen når du kobler til elbilen, eller setter på induksjonstoppen. Eller øker/senker varmepådraget i boligen i forkant av et væromslag. Bare et par helt enkle eksempler.

"Gjort riktig kan smarte løsninger f.eks. spare deg for masse utgifter."

En påstand, men kanskje den er helt feil!

LED-lys sparer utgifter, og det samme med god isolasjon og varmepumper.

Jeg er også med dersom E-verket vil lese av strømmåleren automatisk, men så helst at vi innførte overforbruk(som i gamle dager) for å slippe stor topplast på strømnettet.

Dersom PC-en skal inn i hjemmene kan vi fort oppdage at vedlikeholdskostnadene langt overstiger det vi eventuelt kan spare.

Regelen er: "til flere feilkilder til større vedlikeholdsutgifter". 

Å få folk til å reparere når ting går galt er ikke gratis, og bygger en hus skal det helst være lite vedlikehold i 50 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min skepsis til såkalte smarthus er at alt på død og liv må styres via skyen, og det er jeg skeptisk til. Ikke sånn folie-hatt skeptisk, men er mer der at jeg ikke føler meg trygg på at mine data ikke misbrukes av de samme sky-leverandørene og deres samarbeidspartnere. Smarthus i seg selv med automasjon av ymse saker er bare kult, men at bruksstatistikk skal opp i en mer eller mindre shady skytjeneste er ikke like kult.

Helt enig. Ikke bare kan dataene misbrukes, men serverne koster jo også penger å holde i drift. Å betale abonnement for å holde den smarte lysbryteren gående er det jo ikke mange som vil. Og levetiden for teknologiske selskap virker å være ganske kort, kun de største overlever mens de små går konk eller blir slukt. Det som kanskje var et godt produkt kan bli noe helt annet hvis de blir kjøpt opp av noen med helt andre motiver.

Det er egentlig relativt få funksjoner og tilstander i et vanlig hus. Det kan gjøres ganske så smart med kun dum, gammeldags offline automasjonselektronikk og de komponentene varer jaggu lenge også.

Endret av Ola Leier
Lenke til kommentar

Kamera? Du har hatt mirkofoner som er knyttet til nett i årevis. Disse er langt verre å 'sperre'. Om kjøleskapet ditt trenger nettverk, ikke gi den det osv.

Nah, eller, jo. Rent software messig sett er det enkelt å slå av microfon og kun tilltate analog "output" istedenfor duplex. Det er iallefall en grunninstilling i KDE desktop.

Rent hardwaremessig sett er det litt vanskeligere, fordi mikrofonen er en del av lydkortet. Da må man eventuelt slå av lydkortet. Ellers, har man de riktige evnene til å endre ting på et annet nivå, kan man nok også slå av microfonen på hardware nivå uten å slå av resten av lydkortet.

Jeg har ikke sett noe spesielt mye på dette. Jeg anser det som trygt nok å slå av microfon via software, og regner ikke med noen har interesse av å cracke min personlige PC for å høre lyden som kommer gjennom mikrofonen min. Hadde jeg hatt en slik frykt kunne jeg enkelt slått av maskinvaren (lydkort) eller kunne nok med en del ekstra arbeid ha fått til å slå av kun mikrofonen på maskinvarenivå.

Angående webkamera gidder jeg ikke engang å slå av maskinvaren. Jeg bare teiper over det. Helst skulle jeg hatt en PC uten webcam, men som sagt så er ikke det mulig å anskaffe.

Jeg bruker webcam som et eksempel på at det med valg når det kommer til teknologi er noe som er mulig i teori, men som i praksis blir utelatt. Slik vil det nok også bli med "smart home" iallefall om forferdelige selskaper som Microsoft, Apple, Google, Amazon og Facebook er det som skal lure seg inn i huset ditt og i tillegg ha alt på nett og i tillegg la alt automatisk lekke data, uten at brukeren har noe som helst makt over systemet. Vi kjenner jo dette prinsippet igjen fra operativsystemer på både PC og mobil, der brukeren overhode ikke har noe makt. Ergo, mitt andre eksempel, hvor det er systemet som dikterer over brukeren, heller enn at brukeren har kontroll over systemet. Modulært vil det nok heller ikke bli, det vil bli "take it all or leave it" type system, eller eventuelt "take it or loose access" type system (som med mobiler).

Et ønskelig scenario er jo heller at "smart hus" type system blir implementert etter folks behov og ønsker, heller enn selskapers profittønsker og påfølgende kontroll. Istedenfor et system som styrer brukeren, et system so gir brukeren makt til å styre systemet. Ser man på eksempler for de siste 20 år er det ren ønsketekning, og systemene vil bli systemer som styrer brukeren, i tillegg til at produkter automatisk vil komme med funksjoner man verken har behov for eller ønsker, bare fordi en ignorant minoritet aksepterer disse.

Et system som brukeren kontrollerer må eventuelt la brukeren kontrollere alle deler av systemet, det må være modulært og det må være mulig med revisjon av systemet som styrer systemene og koden som brukes i systemet. I tillegg vil man implementere dette på en måte som krever minimalt med internett tilgang, og hvis det kreves internett tilgang, vil være isolert fra resten av systemet. Et skikkelig smart hjem system vil tilby nyttige funksjoner heller enn rent markedsførbare funksjoner som egentlig ikke er nyttige. Ser man eksempler fra de siste 10 år, handler det ikke om nytteverdi når det kommer til slikt, det handler om markedsføring. Mobiler er jo et svært godt eksempel på det, mindreverdige produkter som til slutt tar over hele markedet og ikke lar bedre eller høyverdige produkter få tilgang til markedet. Så blir det hele uniformt, og man har til slutt ikke noe annet valg.

Et skikkelig "smart hus" system er et system som ikke er tilkoblet til internett, men en sentral styreenhet i hjemmet, og gir nyttige funksjoner. For smarte funksjoner som krever internett bør disse være isolert fra resten av et slik system og være tilkoblet en annen sentral styreenhet. Noe slikt blir det nok ikke noe av, fordi dette ikke er i interessene til selskaper som skal tjene penger på og kontrollere disse systemene og så nødvendig behøver å overvåke brukeren. Det er mer profitabelt å ha systemer som styrer brukeren enn systemer som styres av brukeren, for om brukeren styrer systemene, så kan jo ikke selskapene styre disse.

Det som nok vil skje er at dårlige systemer vil implementeres altfor tidlig, store selskaper vil ta kontroll over hjemmet ditt og legge alt på internett, hvor du verken har kontroll over selve systemet eller dataene som blir overført fra dette systemet til hvem vet til hvem. Det vil bli mest unyttige funksjoner som du ikke visste at du trengte, og sikkerheten vil bli så dårlig at det nok kan føre til at naboen din kan ta over kontrollen av huset ditt og gjøre alt slags ugagn om han blir sint. Til slutt vil du ikke kunne kjøpe kjøleskap uten speil, eller brødrister uten snapchat, eller brannvarsler som ikke kan bli slått av over internett, eller komfyr som ikke kan crackes og bli slått på maks styrke når du er på ferie, slik at huset brenner ned.

Døren vil bli digitalisert slik at smarte innbruddstyver kan bryte seg inn i huset ditt uten å etterlate spor av innbrudd, noe som vil gi forsikringsselskapet ditt stor makt i forhold til om de ønsker å utbetale deg forsikring for tapte gjenstander. Uhell som tidligere ikke hadde skjedd vil skje og koste både forbrukere og forsikringsselskaper mer penger.

Så får iallefall noen gleden av å kunne ta bilde mens de rister brød og automatisk legge dette på internett, eller sjekke været eller frisyren på kjøleskapet og styre komfyren mens de drikker kaffe latte på cafe. Det viktigste i livet er jo tross alt at man kan gjøre alt fra android eller ios telefonen. For alle som ikke ønsker å ha android eller ios, så vil slike systemer være ubrukelige. De vil jo tross alt kun fungere mot duolpoltelefonene og deres grensesnitt. Så har vi et låst monopolisert system som ikke bare tar kontroll over hele tiden din og stadig får deg til å titte ned på telefonen i tide og utide, eller gå rundt på gaten som en zombie, men også tar over hjemmet ditt i tillegg.

Men men, det er kanskje ingenting å bekymre seg for? Overvåkning var jo heller ingenting å bekymre seg for, og alle konspirasjonsteoristene som snakket om slike ting, ble kun fulgt av en passiv majoritet når de store avsløringene kom på et senere tidspunkt. Men da var det allerede for sent, for det var tross alt viktigere å kunne sjekke Facebook hele tiden enn å kunne ha et privatliv.. Og så kom heller angrepene på privatlivet enn angrepene på de som drev med ulovlig overåkning.

Så kommer sikkert også angrepene på de som ikke ønsker å slippe Facebook & Co inn i hjemmet i 2030, som skrullinger, konspirasjonsteorister og særinger. Ikke fordi de ikke vil ha brødrister med snapchat, men fordi de i det hele tatt bryr seg om "uviktige" ting (anno 2030).

Lenke til kommentar

bygger en hus skal det helst være lite vedlikehold i 50 år.[/font][/color]

Det er umulig. Har du bygget et hus har du lite vedlikehold i de første 5 årene. Ikke 50.

Mitt hus er 88 år og i mitt tilfelle har det vært snakk om utvidelser, men egentlig minimalt med vedlikehold.

Da jeg kjøpte huset i 1978 klaffet det slik at jeg fikk en ekstrainntekt ved å stå 1 mnd. ekstra på seismikk, og fikk så mye penger at jeg kjøpte ISOLA-panel(plastpanel) og dekket hele huset.

Plasten er gjennomfarget hvit, så ingen maling på 40 år.

Som elektromontør er reglene i vårt distrikt at en kan installere selv, dersom en installatør står ansvarlig.

Har derfor ikke hatt utenforstående til noe arbeid i huset mitt, så 50 år er ingen umulighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det smarteste er kanskje å bygge et hus etter tradisjonell standard.

Kjedelig
Ja. Ikke ha mobil, pc og sånt crap...

Frem med skriveblokk og snailmail. Får eventuelt satse på røyksignaler i hagen om du har noen gamle aviser og den du skal snakke med bor nært nok.

Å ha et vanlig hus er ikke noe du bør mase om. Å sammenlikne det med å ikke ha mobil er meningsløst. Du kan heller sammenlikne det med å ha mobil som ikke overvåker alt du driver med. Sammenlikne det med å ha en mobil som du kontrollerer heller enn som kontrollerer deg.

Selv om DU ikke bryr deg om det, så er det andre som gjør det.

Bare fordi man ikke vil ha "smarthus" eller overvåkningsapparat i lommen, betyr ikke det at man ikke vil ha hus eller ikke vil ha mobil. Det går an å tenke litt over hva man faktisk vil ha, heller enn å bare ta imot det første og verste som er tilgjengelig. Og ting man ikke trenger, de bør man heller ikke påtvinges å ha.

I motsetning til mobiler så bør man fakitisk kunne ha et valg når det kommer til hva man vil ha i huset, hvordan disse fungerer, og kunne ha kontroll over disse selv.

Alt nevnt over kan hackes og overvåkes... Så det er relevant. Der av ble de nevnt.

Eller du har kanskje en spesiell mobil som ikke kan overvåkes?

Lenke til kommentar

Har derfor ikke hatt utenforstående til noe arbeid i huset mitt, så 50 år er ingen umulighet.

Nei, det er nok ikke helt umulig, muligens var jeg litt for kategorisk.

Men det er nok urealistisk for de aller fleste. Praktisk at du har en fasade som ikke behøver vedlikehold, men maling er neppe det eneste vedlikeholdet som er aktuelt for et hus. Og det er ikke alle som ønsker seg plastbelagt husfasade heller.

Og når det gjelder elektronikk eller andre tekniske hjelpemidler, deriblant smarthus, så er nok problemstillingen enda tydeligere. Hvis du kjøper en bolig og får den levert med en stekeovn, så kan det være at den klarer seg i 50 år. Men det er i utgangspunktet ikke forventet at den gjør det. I "gamle dager" kjøpte man f.eks. en TV og hadde den lenge. Nå er TVer nærmest blitt forbruksvare...

Lenke til kommentar

Alt nevnt over kan hackes og overvåkes... Så det er relevant. Der av ble de nevnt.

Ja, jeg har faktisk en spesiell mobil som ikke overvåkes som standard. Teknisk sett kan den selvsagt overvåkes, men det vil være mye vanskeligere enn standard mobiltelefoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke helt umulig, muligens var jeg litt for kategorisk.

Men det er nok urealistisk for de aller fleste. Praktisk at du har en fasade som ikke behøver vedlikehold, men maling er neppe det eneste vedlikeholdet som er aktuelt for et hus. Og det er ikke alle som ønsker seg plastbelagt husfasade heller.

Og når det gjelder elektronikk eller andre tekniske hjelpemidler, deriblant smarthus, så er nok problemstillingen enda tydeligere. Hvis du kjøper en bolig og får den levert med en stekeovn, så kan det være at den klarer seg i 50 år. Men det er i utgangspunktet ikke forventet at den gjør det. I "gamle dager" kjøpte man f.eks. en TV og hadde den lenge. Nå er TVer nærmest blitt forbruksvare...

Har egentlig ikke tenkt å starte en krangel om bagateller, men kanskje du ser for deg en plastbelagt fasade, som ligner på en plastbåt.

Slik er det ikke.

ISOLA-panelene som var i handelen rundt 1980 var designet som liggende og stående panel, slik at forbipasserende ikke kunne se forskjell på om huset var av plast eller tre, uten å gå nærmere innpå for å studere detaljer.

Panelene var laget med lufting, slik at det er ingen råteproblematikk.

Kjøpte nok paneler for å legge på en falleferdig løe også.

Dette hindret vannet å komme til, så løen står like fint i dag som i 1978.

Til det med komfyr, vaskemaskin og TV, så regner jeg ikke innkjøp av denne type utstyr som vedlikehold av hus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til det med komfyr, vaskemaskin og TV, så regner jeg ikke innkjøp av denne type utstyr som vedlikehold av hus.

Nei, akkurat. :)

Smarthus like så. At det skal vare en stund, og en relativt lang stund, det må man forvente. Men at det er fungerende og vedlikeholdsfritt over 50 år, er urealistisk. ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har faktisk en spesiell mobil som ikke overvåkes som standard. Teknisk sett kan den selvsagt overvåkes, men det vil være mye vanskeligere enn standard mobiltelefoner.

Jeg er litt skeptisk til at en "spesiell mobil" eller laptop eller brett eller hva det nå måtte være fungerer etter hensikten. Årsaken er at disse stikker seg ut på mange måter i de systemene som overvåker digital trafikk. Jeg antar at de er svært lette å profilere og at de tiltrekker seg oppmerksomhet.

Nå regner jeg med at f.eks Kina har god oversikt over hvem som besøker landet i business/politisk sammenheng og anstrenger seg fælt for å få fatt i informasjon fra enheter som de har med seg - inkludert digitaltrafikk. Med f.eks en Blackphone ANTAR jeg at interessen øker sammen med ressursene som settes inn.

Det relativt få som har slike, og det betyr at man kommuniserer med dårlig sikrede enheter på den andre siden, og muligens også via svake ledd i nettverkene eller på tjenestene man anvender.

Det er mulig disse enhehetene gjør det litt vanskeligere for utenforstående, men jeg tror allikevel at man rett og slett må begrense seg mye i bruken for å være trygg. Som igjen medfører at man skiller seg enda mer ut.

https://www.silentcircle.com/products-and-solutions/devices/

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til at en "spesiell mobil" eller laptop eller brett eller hva det nå måtte være fungerer etter hensikten. Årsaken er at disse stikker seg ut på mange måter i de systemene som overvåker digital trafikk. Jeg antar at de er svært lette å profilere og at de tiltrekker seg oppmerksomhet.

Nå regner jeg med at f.eks Kina har god oversikt over hvem som besøker landet i business/politisk sammenheng og anstrenger seg fælt for å få fatt i informasjon fra enheter som de har med seg - inkludert digitaltrafikk. Med f.eks en Blackphone ANTAR jeg at interessen øker sammen med ressursene som settes inn.

Det relativt få som har slike, og det betyr at man kommuniserer med dårlig sikrede enheter på den andre siden, og muligens også via svake ledd i nettverkene eller på tjenestene man anvender.

Det er mulig disse enhehetene gjør det litt vanskeligere for utenforstående, men jeg tror allikevel at man rett og slett må begrense seg mye i bruken for å være trygg. Som igjen medfører at man skiller seg enda mer ut.

https://www.silentcircle.com/products-and-solutions/devices/

Vel, jeg bruker ikke en slik mobil heller, og jeg bruker ikke mobil særlig mye nei. En ting er jo at wifi og 3g er slått av når jeg ikke bruker disse og gjør angrepsoverflaten mye mindre, men også software som er installert på enheten er ikke av typen "standard installert malware" som man får med Ios og Android.

Jeg tviler på at noen har interesse av å overvåke meg, men jeg er iallefall ikke del av masseovervåkning og kan selv kontrollere min enhet. Det gjelder forresten PC også hvor jeg ikke bruker Microsoft, men selv har kontroll på min software og dermed også maskinvare.

Angående Android og Ios så er jo disse overvåket av selskapene selv som standard, og sannsynligvis også automatisk av paranoide byråer som NSA osv i samarbeid med disse. Jeg regner det som en av grunnene til at de ble nødt til å knekke Nokia, noe Microsoft lakeien Elop gjorde før selskapet ble solgt til Microsoft og totalruinert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...