Gå til innhold

Dette er de fem største utfordringene for smarte hjem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det smarteste er kanskje å bygge et hus etter tradisjonell standard.

Kjedelig

Ja. Ikke ha mobil, pc og sånt crap...

Frem med skriveblokk og snailmail. Får eventuelt satse på røyksignaler i hagen om du har noen gamle aviser og den du skal snakke med bor nært nok.

Å ha et vanlig hus er ikke noe du bør mase om. Å sammenlikne det med å ikke ha mobil er meningsløst. Du kan heller sammenlikne det med å ha mobil som ikke overvåker alt du driver med. Sammenlikne det med å ha en mobil som du kontrollerer heller enn som kontrollerer deg.

Selv om DU ikke bryr deg om det, så er det andre som gjør det.

Bare fordi man ikke vil ha "smarthus" eller overvåkningsapparat i lommen, betyr ikke det at man ikke vil ha hus eller ikke vil ha mobil. Det går an å tenke litt over hva man faktisk vil ha, heller enn å bare ta imot det første og verste som er tilgjengelig. Og ting man ikke trenger, de bør man heller ikke påtvinges å ha.

I motsetning til mobiler så bør man fakitisk kunne ha et valg når det kommer til hva man vil ha i huset, hvordan disse fungerer, og kunne ha kontroll over disse selv.

Endret av zeebra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Man snakker til stadig om smarthus, men hva gir det meg egentlig som er så smart? det gir meg ting som er kult de to første ukene, så er jeg lei det og kommer ikke til å bruke det mer. Nei, da er det bedre å investere pengene i solcellepanel, enda bedre isolering, varme akkumuleringsmuligheter osv.

Lenke til kommentar

Man snakker til stadig om smarthus, men hva gir det meg egentlig som er så smart? det gir meg ting som er kult de to første ukene, så er jeg lei det og kommer ikke til å bruke det mer. Nei, da er det bedre å investere pengene i solcellepanel, enda bedre isolering, varme akkumuleringsmuligheter osv.

Tror ikke det handler om kulhetseffekten, som når man kjøper en dings som man bruker/leker med de første ukene. Gjort riktig kan smarte løsninger f.eks. spare deg for masse utgifter. Og mange ting vil gå av seg selv uten at man tenker på det eller opplever at man "bruker det" i tradisjonell forstand. Som at en dings skjult i sikringsskapet kopler ut varmtvannsberederen når du kobler til elbilen, eller setter på induksjonstoppen. Eller øker/senker varmepådraget i boligen i forkant av et væromslag. Bare et par helt enkle eksempler.

Lenke til kommentar

Tror ikke det handler om kulhetseffekten, som når man kjøper en dings som man bruker/leker med de første ukene. Gjort riktig kan smarte løsninger f.eks. spare deg for masse utgifter. Og mange ting vil gå av seg selv uten at man tenker på det eller opplever at man "bruker det" i tradisjonell forstand. Som at en dings skjult i sikringsskapet kopler ut varmtvannsberederen når du kobler til elbilen, eller setter på induksjonstoppen. Eller øker/senker varmepådraget i boligen i forkant av et væromslag. Bare et par helt enkle eksempler.

Så hva sparer man på å gjøre disse tingene? Foreløpig ingenting og hvis Norge styres av fornuft, heller ikke i fremtiden. Våre lokalnett (og øvrige nett) er dimensjonert for å klare de kaldeste vinterdagene slik at nettet stresses et fåtall dager per år og nye nettariffer kan ikke være så dumme at de er utformet som at overlast skjer stadig vekk (noe det gjør i noe større grad i andre land).

For det andre så kan en svært enkelt styre varmvannsberedere og elbillading etc uten avansert elektronikk knyttet til AMS-måler eller nett.

Smarthus virker for meg mer og mer dumt og håpløst. En misbruk av ordet smart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det smarteste er kanskje å bygge et hus etter tradisjonell standard.

Kjedelig
Ja. Ikke ha mobil, pc og sånt crap...

Frem med skriveblokk og snailmail. Får eventuelt satse på røyksignaler i hagen om du har noen gamle aviser og den du skal snakke med bor nært nok.

Å ha et vanlig hus er ikke noe du bør mase om. Å sammenlikne det med å ikke ha mobil er meningsløst. Du kan heller sammenlikne det med å ha mobil som ikke overvåker alt du driver med. Sammenlikne det med å ha en mobil som du kontrollerer heller enn som kontrollerer deg.

Selv om DU ikke bryr deg om det, så er det andre som gjør det.

Bare fordi man ikke vil ha "smarthus" eller overvåkningsapparat i lommen, betyr ikke det at man ikke vil ha hus eller ikke vil ha mobil. Det går an å tenke litt over hva man faktisk vil ha, heller enn å bare ta imot det første og verste som er tilgjengelig. Og ting man ikke trenger, de bør man heller ikke påtvinges å ha.

I motsetning til mobiler så bør man fakitisk kunne ha et valg når det kommer til hva man vil ha i huset, hvordan disse fungerer, og kunne ha kontroll over disse selv.

Men Det valget har vi.

Lenke til kommentar

Min skepsis til såkalte smarthus er at alt på død og liv må styres via skyen, og det er jeg skeptisk til. Ikke sånn folie-hatt skeptisk, men er mer der at jeg ikke føler meg trygg på at mine data ikke misbrukes av de samme sky-leverandørene og deres samarbeidspartnere. Smarthus i seg selv med automasjon av ymse saker er bare kult, men at bruksstatistikk skal opp i en mer eller mindre shady skytjeneste er ikke like kult.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Tradisjonelt sett" (om man i det hele tatt kan kalle det det) har smarthus vært reservert nerder med stor N (og ja, jeg inkluderer da meg selv), og mye blir gjort "because I can". Men sånn er det nødvendigvis ikke lenger.

Men nå om dagen burde man ønske seg et smarthus av samme grunnlag som man vil ha oppvaskmaskin, vaskemaskin og robotstøvsuger: Det gjør hverdagen lettere. Det er jo ingen som vasker klær eller vasker opp manuelt lenger hvis de kan unngå det, så hvorfor skulle du skru av og på lys og varme manuelt? Kunne du tenke deg å kjøpe en TV uten fjernkontroll?

For meg, som er forholdsvis vims, er det ikke bare praktisk men nærmest en nødvendighet.

I utgangspunktet kan man spare strøm med å få seg et smarthus, men om du noen gang sparer nok strøm til å spare inn smarthuset, det er vel heller tvilsomt. Men nå kommer AMS for fullt, og de som har mest glede av det, vil være de som har et smarthus. Smarthuset kan automatisk ta høyde svingningene i el-prisene. Er det nødvendig å ha på VVB akkurat mellom kl. 07 og 09 hvis prisen er 80 øre pr kWh? Det er jo ingen problemer med å vente til utpå dagen, så lenge man har en viss størrelse på tanken. Lade elbilen når du kommer hjem i peak-perioden kl. 17? Vent til etter kl. 19, da går prisen ned.

Hvis man invisterer i solcellepaneler, ville det jo også værer rart å ikke automatisere lys og varme i huset. Det er egentlig ikke særlig dyrt, og vil være til glede på andre områder enn strømsparing også. :) 

Lenke til kommentar

Smart har blitt et oksymoron. Smarhus, smartelefoner, smarthøyttalere etc

Man trenger ikke invitere NSA, FBI, CIA og GCHQ hjem til stua for å få et spennende moderne hjem.

Hva som er smart er også "in the eye of the beholder", altså øyet som ser. Det varierer fra person til person, og bør implementeres av person til person, ikke dikteres av selskaper som Apple, Google, Microsoft, Facebook & Co.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men Det valget har vi.

Enn så lenge. Men om 20 år sitter alle med kjøleskap som kun fungerer hvis de er koblet til nett og registrert og som hele tiden lekker data til Facebook, Apple, Microsoft & Co.

Du kan jo bruke Webcam som et eksempel, svært få bruker webcam og mange ønsker laptop uten webcam, alikevel leveres alle laptoper med webcam. Med mindre du bruker Linux har du ingen annen evne til å kontrollere dette webcam om du ikke bruker en papirlapp/tape over webcam.

Dessuten sitter de aller fleste med et operativsystem som kontrollerer dem, heller enn et operativsystem de kan kontrollere.

Enda MYE, mye verre er det på mobilfronten. Der har man overhode ikke noe valg, alle mobiler er kliss like, kontrollerer og overvåker brukeren, og styrer bruken deres.

DU tror kanskje det er forskjell på Android og Ios eller Samsung og Apple, men la oss si en person hadde reist i tiden fra 1990 hadde de ikke sett forskjellen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det virkelig smarte jeg håper det satses på er ting som hjemmeproduksjon og lagring av energi (kanskje i varmtvann istedenfor batteri) og enkelte laster som fryser, elbil og varmtvannsbereder som kan slås av i korte perioder uten at eieren merker det, men som frigjør masse effekt på nettet.

"Dumme" men velkonfigurerte ting som bevegelsessensorer for lys (som ofte er dårlig konfigurerte i dagens kontorer f.eks.) og nattsenking av temperatur gjør mesteparten av jobben som kompliserte online dingser, uten noe av risikoen ved bortfall av nett eller hacking.

Fjernstyring via web av gardiner og dørlåser er ikke smart, det er bare komplisert. Akkurat som i Wallace & Gromit er det morsomt og imponerende når det funker, men ender i en spektakulær og komisk katastrofe før eller senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men Det valget har vi.

Enn så lenge. Men om 20 år sitter alle med kjøleskap som kun fungerer hvis de er koblet til nett og registrert og som hele tiden lekker data til Facebook, Apple, Microsoft & Co.

Du kan jo bruke Webcam som et eksempel, svært få bruker webcam og mange ønsker laptop uten webcam, alikevel leveres alle laptoper med webcam. Med mindre du bruker Linux har du ingen annen evne til å kontrollere dette webcam om du ikke bruker en papirlapp/tape over webcam.

Dessuten sitter de aller fleste med et operativsystem som kontrollerer dem, heller enn et operativsystem de kan kontrollere.

Enda MYE, mye verre er det på mobilfronten. Der har man overhode ikke noe valg, alle mobiler er kliss like, kontrollerer og overvåker brukeren, og styrer bruken deres.

DU tror kanskje det er forskjell på Android og Ios eller Samsung og Apple, men la oss si en person hadde reist i tiden fra 1990 hadde de ikke sett forskjellen.

Kamera? Du har hatt mirkofoner som er knyttet til nett i årevis. Disse er langt verre å 'sperre'. Om kjøleskapet ditt trenger nettverk, ikke gi den det osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...