LMH1 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Hei, jeg lurer på f.eks hvis håndverker kjøper et vindu som bedrift (1 års reklamasjonstid normalsett) eller hvis man kjøper vinduet selv på byggmax\maxbo og får 3 år eller 5 års reklamasjonsfrist stemmer det at man er bedre dekket mot glass\plast sprekker enten på grunn av kulde eller transportskader? For jeg begynner å lure om håndverker i dag er litt vanskelige virker ut som de fleste saker etter 1-2 år fraskriver seg ansvar å løse problemer eller bruke tiden sin på det, er snakk om profesjonelle boligbyggere som gir samme betingelser som india\kina elller polsk firma. Så hva er riktig\feil, må man kjøpe ting selv og ordne ting selv hvis problemer med bolig selv nytt ender med sprekte vinduer kan være alt fra graving\sprening fra staten veivensen men de fraskriver seg ansvaret og dytter over på forsikringenselskapet. Så jeg lurer på hva deres erfaring er der koster sikkert 5000-10 000 kr å bytte ut et vindu som er sprekt glasset. og koster noen tusen kr bare for å få folk å se på saken. Uten det løser problemet. Som dere sikkert forstår selv om det er 1-2 lag av 3 i et vindu som er sprekt koster det fort like mye som nytt å bytte\reprarere. Man kan jo leve med det, for tror ikke tempraturen eller der problemet er størst, men er irriterende slike saker at alltid kunden sitter med svakeste kortet der. Hadde jeg vist man stilt svakere å leid inn håndverkere hadde jeg gjort jobben selv. Endret 14. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 At en sprekk i vindu som kommer etter noen år skal ekstremt mye til for at en noe produsenten kan noe for eller er ansvarlig for. Vinduer sprekker ikke sånn helt av seg selv. Herdede glass kan unntaksvis, men vinduer er ikke herdede. Som du sier, det kan være f.eks sprengninger i området(veldig skjeldent slikt skjer da men ok), hvorfor skal håndtverkeren erstatte skader etter det? 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) hvorfor skal håndtverkeren erstatte skader etter det? Hvis vi snur det? Hvorfor skal jeg betale håndverken penger neste gang hvis det er bedre å gjøre ting selv? Kun for å ungå å bryte loven? For det er jo slikt verden funger, hadde jeg vist maxbo\byggmax kunne sett litt mellom fingerne på dette og kanskje gitt meg 500-1000 kr rabatt på nye vinduer er jo det bedre en at en håndverker ikke gir noe. Mener det jeg sier men kanskje folk ser meg som useriøst som tror håndverker har forsikringer som dekker alt. For det kan vel ikke akkurat bevises hvem som har skyld. Men syns ikke det er rettferdig man må ta av forsikringen eller dekke ting slikt selv. Hadde ikke skudsikkert glass koster 100 000 kr hadde jeg vurdert det. Men har mere tro på byggmax\maxbo hadde vurdert løsning som er bedre. Samme med clasohlson\biltema\jula kanskje noe ganger under tvil kan gi kundene nytt produkt eller rabatt hvis det oppstår problemer det er usikkert hvor problemet ligger, for selgerne vil jo selge. Men håndverkene bryr vel seg lite om å få nye oppdrag. Selv stoler jeg ikke på håndverkere, hadde heller gjort jobben selv, eller vurdert sinnasnekkeren\Tid for hjem for tror de håndverkene der tenker mere på omdømme, men der må man ikke være redd for å bli filmet. Men man vet jo ikke kan være de også ikke gir 5-10 års reklamasjonstid. Endret 15. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Om du gjør jobben like bra selv og har tid og mulighet så er det ingen grunn til å bruke snekker nei. Helt lovlig er det å sette inn vindu selv også. Fordelen med snekker er at om du f.eks får lekasje pga feilmontering og veggen råtner innvendig, så er snekkeren ansvarlig. Gjør du det selv er du selv ansvarlig. At maxbo er greie mot deg og kanskje gir deg rabatter betyr ikke at om håndtverkeren ikke gjør det så er h*n useriøs. Husk at maxbo fortsatt tjener penger på salget om de gir 500kr i avslag, for snekkeren er dette penger ut vinduet, rent tap. 500-1000 i avslag på maxbo kan du fort krangle deg til uansett, det betyr ikke at de tar ansvar for noe, det betyr at de har litt margin. Ja, verden funker slik at prodsenten ikke er ansvarlig for at nabo-ungen sparker ballen i vinduet å knuser det eller at det sprenges i området. Selv tror jeg verden funker best slik Om snekkeren skulle vært ansvarlig for alt som skjer med vinduet de 5 neste årene, måtte snekkeren fort dobblet-tredobblet prisen. Du har så klart alltid rett til å reklamere, men da må det jo være en feil produsenten kan lastes for. Slik er det med alle varer. Riper noen opp bilen din får du jo ikke dette på reklamasjon/garanti heller.. Endret 15. februar 2018 av aklla 3 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) hvorfor skal håndtverkeren erstatte skader etter det?Hvis vi snur det? Hvorfor skal jeg betale håndverken penger neste gang hvis det er bedre å gjøre ting selv? Kun for å ungå å bryte loven? For det er jo slikt verden funger, hadde jeg vist maxbo\byggmax kunne sett litt mellom fingerne på dette og kanskje gitt meg 500-1000 kr rabatt på nye vinduer er jo det bedre en at en håndverker ikke gir noe. Mener det jeg sier men kanskje folk ser meg som useriøst som tror håndverker har forsikringer som dekker alt. Nå tror jeg du misforstår reklamasjonsretten her. - Som forbruker så kan du reklamere på vinduet i 5 år ja, men dette betyr jo selvsagt ikke at du automatisk får dekket skaden på reklamasjon. Hvis vinduet ditt ryker etter 2 år så vil du jo måtte sannsynliggjøre at dette skyldes en produksjonsfeil. - Maxbo dekker selvsagt ikke skader som har oppstått ved ytre påvirkning, og i tillegg så vil du ha en ekstra beskyttelse ved å la en fagmann montere vinduet fordi man kan jo tenke seg at en god del slike skader kan oppstå på grunn av feilmontering, noe som ikke maxbo vil dekke, men som du helt klart vil kunne reklamere ovenfor håndverkeren på. Endret 15. februar 2018 av kjetilkl 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Ja, verden funker slik at prodsenten ikke er ansvarlig for at nabo-ungen sparker ballen i vinduet å knuser det eller at det sprenges i området. Selv tror jeg verden funker best slik Om snekkeren skulle vært ansvarlig for alt som skjer med vinduet de 5 neste årene, måtte snekkeren fort dobblet-tredobblet prisen. Nei det er noe helt annet hvis barn kaster ting mot vinduet. Men man bør forvente at et vindu tåler vibrasjoner uten å knuse, eller slikt informeres om. For det kan jo være transportskader gir små riper i glasset og da er vinduet mere sårbar for sprekker. Vet dusjkabinett er tilfelle der er det flere saker på folk som har blitt skadet på grunn av det, varme og bevegelser kan få glasset å knuses. Så du mener man må ta bilder av vinduet før man setter det opp og vise til glasset har riper\sprekker for man kan si det var transportskade? Ellers kan butikken fraskrive seg ansvaret hvis de vil? For er litt vanskelig å si det ene og andre, kan jo være noen butikker er litt greie vertfall på billige ting men på dyre skal det kanskje litt mere å vurdere reklamasjon vs brukerfeil. For vet enkelte tilfeller butikker ikke dekker kostnaden for håndverker å bytte vindu fordi det blir urimlig kostnad. For jeg vet også slik med laptoper når de sier 10 timer batterilevetid men det er umulig å oppnå i praksis. Noen produsenter liker å skyte litt mye av produktene sine sier de er EU godkjent men ikke for norske vinter. Så er litt vanskelig å vurdere. Enkelte vinduer er dårlig på fuktighet som gir fuktighet i den svarte listen i vinduet det får vinduet å råtne det er også annet problem med vinduer. Usikker også der om vinduer er årsaken eller mounteringen? Man kan jo tørke vinduet hver dag om vinteren eller lufte bedre men det burde ikke være slik. Er det det ene så er det andre. Endret 15. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Dusjkabinett er herdet, de "sprenger" ved skade. Slikt skjer ikke med vanlige vinduer. En ripe i ett vanlig vindu skal ikke ha noe å si. Vinduer sprekker/knuser ikke sånn helt uten videre. Herdet glass er noe helt annet. Om du finner frem teknisk informasjon om det vinduet du kjøper, så står det muligens hvor mye viberasjon det tåler, samt hvor mange G over hvor stort område det tåler. Men du kan neppe anta at selger ramser opp alt ett vindu tåler og ikke. Men ja, de skal tåle viberasjon men det er jo begrenset hvor mye ett hus skal riste også. Knuser Statens Vegvesen vinduet så erstatter jo de det.. Er det riper i vinduet når du får det, så kan du jo reklamere på det ja. Men mikroskopiske/bitte små riper blir ikke til sprekker i vanlige vinduer.. Butikker kan fint frasi seg ansvar selv om du har bilder av vinduet før montering. Antar du mener fukt på innsiden? Det kommer av høy luftfuktighet, temperatur, eller dårlige vinduer. http://www.viivilla.no/bygging/vinduer/hva-betyr-dugg-pa-vinduene/ Fukt på innsiden av vindu er absolutt noe man burde ta tak i, det skal ikke være slik nei men antagelig er det heller ikke produsenten av vinduet sin feil. Man må lufte om vinteren også.. Er det egentlig noen konkrete problemer du har eller tar du alle sorger på forskudd og lager kjempeproblemer som ikke eksisterer? 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Vet familjen min har hatt det problemet tidligere, så det har de bare latt være og gidde å bruke tid på det. Hvis jeg kjøper hus\ enten brukt eller nytt vil jeg gjerne vite litt om dette. Det verste man kan gjøre er å gjøre samme feilen som andre gjør enkelte folk lærer verken av egne feil eller av andres de er det mest synd på. Skulle tro Tek17 standarden er så bra at dette ikke er noe problem, er ikke samme problem på bedriftkontor så vidt jeg vet. Men kan jo være tilfeldigheter også. Eller det er flere feil som er årsaken til problemet. For det er dyrt hvis vinduer råtner og man ender opp med nytt. Tror det ikke er billig å bytte 3 lags glass og bytte et av lagene. Hva mener du brukes i vindu? For jeg syns vinduet minner mere om plexiglass ikke så kaldt som glass. Men det er litt tykkere? For usikker på nye bygg har vifte i taket som fjerner fuktigheten automatisk. Man kan jo installere det. For de jeg vet om: Slik ser vinduene ut, men usikker på merke. Endret 15. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Hvordan kan jeg vite eller mene noe om hvilke glass som er brukt i ett spesifikt vindu du ikke vet noe om? Standarden er jo helt vanlig glass, men det kan være blank teip for alt jeg kan vet.. Vil nesten anbefalle deg å ta problemene når de kommer, da kan du stille konkrete spørsmål og få mer konkrete svar. Å fantasere om problemer og problemstillinger som evt kan komme i ett hus man evt kjøper som muligens kan ha ett eller annet problem er ganske meningsløst.. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) men jeg hadde satt pris på en liste over vinduer dører som dere mener bør styre unna eller anbefale? For irriter meg over dører også som er så tynne at spiller man høyt med 12" subwoofer på et lite rom vibrer døren og gir ulyder. Blir jo feil å bruke utedør innendørs også. Finnes sikkert dører som er fult med issalasjon glava eller annet. Noen er tomt finerspor på innsiden. Altså består av 10-20% finer og resten luft bortsett fra dørhengselene. Aner ikke hvorfor det er slik for å spare penger eller fordi det blir mere luftig? Er kun 2 mm finerplater på hver side resten er luft. Endret 15. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Eller gjør som meg. Kjøp massive tredører og karmer med pakninger. Dyrere enn "pappirdører," men bedre lyddemping og isolasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå