MailMan13 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Kan noen gi meg en sanity-sjekk her? Fikk byttet støtdempere foran på bilen (2006 Subaru Forester). Fikk den tilbake igjen med skjevhet i hjulstillingen, og rattet ville litt til høyre for å komme seg rett frem. Verkstedet påstår at dem ikke har gjort noe galt, og at ingenting dem har gjort kan ha påvirket noe, men at det kan ha vært en skjevhet i de gamle demperene som er blitt justert etter forrige gang hjulstillingen ble justert. Hjulstillingskontroll viser at det er feil spissing foran, alle andre vinkler står der dem skal. Har litt problemer med å se hvordan støtdempere kan påvirke spissingen. Sånn rent geometrisk i mitt hode er det jo bærearmer og styreledd som bestemmer hvordan hjulene står rundt den aksen, ser ikke helt hvordan støtdempere og fjæring kan påvirke det? Sånn rent teoretisk, om man hadde fjernet støtdemper og fjerben og holdt bilen oppe på annen måte, så frigjør man jo ikke noe i den aksen, og forandrer ikke hvilke retning hjulet peker? Får ikke dette helt til å gå opp... Er det noe jeg ikke får med meg? Endret 14. februar 2018 av MailMan13 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 de mener at bilen kanskje har fått en hjulstilling tidligere mens den ene demperen har vært ødelagt, og derfor så har spissingen blitt sett på som rett når den var feil, og nå som du har fått ny demper med rett vinkel så er den gamle hjulstillingen feil ? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Her ser du et bilde av hjulpphenget: https://www.superpro.com.au/images/parts_images/F08.jpg Deler er ikke helt like (f.eks. fra forskjellige produsenter). Det er derfor vanskelig å unngå justering av hjulstilling etter bytte av komponenter. Endret 14. februar 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) jeg vet ikke hvordan dempere din bil har, men hvis demperen har slik innfesting som bildet viser, vil ofte det ene hullet være ovalt for å kunne justere camperen. camberjustering på en slik demper vil også påvirke/endre spissingen. og umulig å få helt riktig uten hjulstillingskontroll etterpå og som mobile999 sier, deler er ikke like... så selv om du markerer på navet hvordan den gamle demperen sto, før du monterer den nye, vil det ikke bli riktig. Endret 14. februar 2018 av joka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå