Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Erfaringer med Get hybrid-fiber

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk. Har fått et tilbud på "hybridfiber" fra Get. Tilbudet er fristende det, det er billigere enn hva jeg har med Altibox fra Lyse i dag, og raskere på papiret. Usikkerheten er forutsigbarheten, fiberen hjemme har vært nede en gang etter jeg fikk det installert - noe som er sært bra. Altså, kun en kveld de siste to årene har jeg irriterert meg over nettproblemer hjemme.

Denne forutsigbarheten er viktig for meg. Lite er mer irriterende enn nettverk som må feilsøkes, modem og routere som må restartes og lange samtaler med kundesupport som ikke forstår at det ikke er en feil på min router. Et scenario de fleste av oss har opplevd.

Så; hva er erfaringene med Get hybridfiber? Positve og negative mottas med takk.

Jeg har i dag 80/80 og bruker nettet til alt. Kun streaming (har ikke tv), spill og masse nedlasting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hybridfiber er ikke det samme som fiber. Det er HFC ("coax"). Du vil ikke få samme opplastningshastighet som du har i dag (usymmetrisk ned- og opplastning). HFC kan potensielt være like stabilt/ustabilt som fiber. Det er derimot ikke like raskt (som i responstid), og har mye lavere teoretisk båndbredde.

HFC er en dårligere teknologi.

Sjekk med Lyse om de kan matche GET på pris.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er derimot ikke like raskt (som i responstid),

Som regel riktig, men det er vel fordi coax kabelen ofte er 100-200 meter eller mere og kun docsis 3.0 brukes, men Get har vel docsis 3.1, er kun splittere og modem som mangler i nyeste teknologien?

Det er umulig uten å vite en adresse for teknikkere og vite hva du kan forvente.

Overbukking er vel kjent problem. Fleste internetlevrandører gidder ikke å oppgradere utstyret hvis det er overbelastet.

Jeg tror problemene med fiber er heller ruteren eller modemet. Hvis ikke kunskapnivået hos altibox ikke er helt god?

Men du burde kunne fint ha 60 Mbps ned og 10 mbit opp 120 Mbps ned 15 uten problem.

Men hadde selv hvis jeg var deg ikke lagt coaxkabel i dag. Blir fiber eller ingenting.

For gå fra fiber til coax er nedgradering krev fiber først som sist.

Så får du vurdere om Get\altibox er best for deg.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derimot ikke like raskt (som i responstid), og har mye lavere teoretisk båndbredde.

HFC er en dårligere teknologi.

Sjekk med Lyse om de kan matche GET på pris.

Jeg vil si at svaret er litt avhengig av personen. Er nedlastinger via f.eks. usenet eller 30 samtidige netflix-streamer tingen har nedstrøms hastighet mye å si, og latency null betydning. Da kan kabel være å foretrekke, gitt pris. Det er i alle tilfeller ikke snakk om dramatiske forskjeller i latency; du vil aldri merke det ved f.eks. surfing.

Upstream kan være stor nok på kabel til at den gjengse bruker ikke merker praktisk forskjell. Så jeg vil ikke si at kabel er dårligere ut fra et kundeperspektiv. Rent objektivt er utvilsomt fiber bedre, men det er ikke gitt at lyse sitt tilbud derfor er bedre enn Get sitt for denne kunden.

For min del ville jeg beholdt Canal Digital over Lyse, på grunn av native IPv6. Det er muligens et svært smalt selling point, men for min del er det et reelt selling point...

(LMH1: Det der var tidenes vaseinnlegg!)

Lenke til kommentar

Takker for gode svar folkens. Godt å høre det finnes gode erfaringer med Get og hybridfiber. Dama hadde det i leiligheten sin tidligere uten store problemer. 

Når jeg hadde coax forrige gang, var det bare problemer. Det var riktignok Canal Digital og det er noen år siden, men mulighet for godt internett var et vesentlig kjøpsargument for min del i sin tid, selv med høyere pris. 

Når det er sagt mangler jeg et skriftlig tilbud fra Get som beskriver hva jeg får, så saken er på hold enda. Strengt tatt så er det verdt flere hundrelapper per mnd å ikke ha nedetid på nettet. Hvis fredagen kommer, jeg sitter der med kompiser på discord og nettet plutselig faller ned, ja da er jeg glatt villig til å betale litt ekstra for stabilitet. Da tenker jeg det er fiber som er det beste alternativet. 

Endret av PaulKemp
Lenke til kommentar

Jeg hadde holdt meg langt unna Get, ikke bare på grunn av teknologivalg men også arrogansen de viser ovenfor kundene sine, der det et vikitgere å få nye kunder enn å gi noe nytt og bra til gamle kunder, videre så er jeg ikke stor fan av å sponse en lederlønn som er så mye høyere enn aldre lederlønner i Norge at deter kvalmt.

Når det kommer til  teknologivalget så er HFC lang bak mål selv om den blir bedre med Docsis 3.1 er det enda mye igjen på denne før den blir bra og mange år frem i tid, Get flytter fibern nærmer kundene fra år til år, men deter alltid de siste 50-100m som er på pil råtten kobber.  Når du går får fiber får du moderne teknologivalg rett inn til stua

Lenke til kommentar

Jeg hadde holdt meg langt unna Get, ikke bare på grunn av teknologivalg men også arrogansen de viser ovenfor kundene sine, der det et vikitgere å få nye kunder enn å gi noe nytt og bra til gamle kunder, videre så er jeg ikke stor fan av å sponse en lederlønn som er så mye høyere enn aldre lederlønner i Norge at deter kvalmt.

Når det kommer til  teknologivalget så er HFC lang bak mål selv om den blir bedre med Docsis 3.1 er det enda mye igjen på denne før den blir bra og mange år frem i tid, Get flytter fibern nærmer kundene fra år til år, men deter alltid de siste 50-100m som er på pil råtten kobber.  Når du går får fiber får du moderne teknologivalg rett inn til stua

Jeg må si meg enig med det han sier om Get. Get er et privat selskap som setter fortjeneste før absolutt alt annet, alt de gjør er for å tjene meste penger.

Jeg er formann i sameiet mitt og det sto mellom Get og Canal Digital(Telenor) og Jeg var aldri i tvil om hva som var best og vi gikk for Telenor. 

Get er dårligere på alt. TV løsningen er flere år bak Canal Digital sin og generelt sett er de dyrere og dårligere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...