Jazz123 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Startet å jobbe for en privat bedrift som deltid i 2016. Avtalen som ble gjort muntlig var at jeg skulle jobbe ca 35 timer annenhver uke. Arbeidstidene har underveis blitt litt endret på, men antall timer har vært det samme eller mer. I 2017 hadde jeg et snitt på mellom 20 og 25 timer i uken. Nå snakkes det om å endre vaktplanen slik at jeg kun vil får mellom 32 og 40 timer på måned. I kontakten min har jeg en stillingsprosent på 30% Jeg har også samtykket til følgende: " At arbeidstid og sted kan bli endret, men kun med gjensidig samtykke fra begge parter" og "Arbeidstaker aksepterer at bedriften benytter gjennomsnittsberegning av arbeidstid ifr. Arbeidsmiljøloven § 10-5. Det er ikke et behov får nedbemanning da det søkes etter nye ansatte, inkludert deltidsstillinger. Så lurer på om arbeidsgiver bare kan kutte timene mine uten videre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 162,5*0,3 = 49 timer. Dette har du krav på, da det er i avtalen din. De må enten oppdatere avtalen, eller betale deg. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Da bør du få timene dine etterbetalt. De kan endre kontrakten, men da må de foreta en såkalt endringsoppsigelse. Lenke til kommentar
Jazz123 Skrevet 14. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2018 Blir trolig forventet at jeg jobber tilnærmet 100% i sommer. 2 måneder med 162,5 timer og 10 måneder med 32 timer per mnd gir et snitt som er over 30%. Kan jeg fortsatt kreve enten å få jobbet antall timer tilsvarende 30% per mnd(eller betalt får det), eller vil arbeidsgiver kunne si at timene vil bli gjennomsnitts beregnet og at det totalt sett vil bli over 30%? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Blir trolig forventet at jeg jobber tilnærmet 100% i sommer. 2 måneder med 162,5 timer og 10 måneder med 32 timer per mnd gir et snitt som er over 30%. Kan jeg fortsatt kreve enten å få jobbet antall timer tilsvarende 30% per mnd(eller betalt får det), eller vil arbeidsgiver kunne si at timene vil bli gjennomsnitts beregnet og at det totalt sett vil bli over 30%? Gjennomsnittsberegning krever avtale, les avtalen deres. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Så vidt jeg har skjønt har man krav på en kontrakt som representerer hvor mye man faktisk jobber. Og man skal da ha lønn i henhold til denne også de månedene man av en eller annen grunn jobber færre timer. Men det går begge veier. Jobber du over kontrakt over lang tid, skal den justeres opp til riktig timeantall. Jobber du derimot mindre over lang tid kan arbeidsgiver justere den ned til riktig timeantall. Forutsetningen er da at det kalles inn til møte der dette blir drøftet og at begge parter signerer ny kontrakt. Arbeidsgiver kan ikke bare sette deg opp på færre timer enn kontrakt en måned og betale deg kun for timer jobbet. Du skal ha lønn etter kontrakt. Lenke til kommentar
Jazz123 Skrevet 14. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2018 Blir trolig forventet at jeg jobber tilnærmet 100% i sommer. 2 måneder med 162,5 timer og 10 måneder med 32 timer per mnd gir et snitt som er over 30%. Kan jeg fortsatt kreve enten å få jobbet antall timer tilsvarende 30% per mnd(eller betalt får det), eller vil arbeidsgiver kunne si at timene vil bli gjennomsnitts beregnet og at det totalt sett vil bli over 30%? Gjennomsnittsberegning krever avtale, les avtalen deres. Jeg har også samtykket til følgende: " At arbeidstid og sted kan bli endret, men kun med gjensidig samtykke fra begge parter" og "Arbeidstaker aksepterer at bedriften benytter gjennomsnittsberegning av arbeidstid ifr. Arbeidsmiljøloven § 10-5. Jeg har lest gjennom §10-5, men forstår det ikke helt. Tillater den arbeidsgiver å gi meg mindre timer enn jeg har i kontrakten 10 av 12 måneder i året bare fordi jeg jobber mye om sommeren? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Jeg har også samtykket til følgende: " At arbeidstid og sted kan bli endret, men kun med gjensidig samtykke fra begge parter" og "Arbeidstaker aksepterer at bedriften benytter gjennomsnittsberegning av arbeidstid ifr. Arbeidsmiljøloven § 10-5. Jeg har lest gjennom §10-5, men forstår det ikke helt. Tillater den arbeidsgiver å gi meg mindre timer enn jeg har i kontrakten 10 av 12 måneder i året bare fordi jeg jobber mye om sommeren? Tja. Slik jeg har lært dette (men ta nå ikke meg for å være fasiten her) så kan svaret på det være ja. Denne bestemmelsen er fin å bruke i forbindelse med skiftarbeid, feks i anleggsbransjen, der man jobber feks 12 dager og har fri 9 dager og da gjennomsnittsberegner arbeidstiden slik at man kommer unna overtidstillegg og slikt. Grei skuring det, MEN det som skurrer her er at såvidt jeg vet så er poenget at denne gjennomsnittsberegningen, dvs der man setter seg ned og finner ut hva arbeidstiden blir og hvordan man skal jobbe i perioder for å oppnå riktig mengde timer, at det skal avtales PÅ FORHÅND - og ikke er noe arbeidsgiver kan gjemme seg bak når det passer dem. Med andre ord; enten sitter du ned sammen med din arbeidsgiver og avtaler (skriftlig) hvordan du skal jobbe gjennom året, eller så kan de ikke drive med slik "gjennomsnittsberegning". Noe sier meg at dette ikke har skjedd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå