Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan man finner ut hvilket kompressjonsforhold man bør ha hvis man skal montere turbo? Er dette noe som er optimalt? Eller varierer det mye fra motor til motor? Vet man bør senke kompressjonsforholdet om man skal ettermontere turbo.. Men hvor mye? Jeg tenker generelt nå, har ingen spesiell motor jeg sikter til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange som beholder orginalkomp på ladetrykk opp til 0,6 bar, men da bør du ikkje ha høg orginalkomp. Med 9:1 burde 0,6 ikkje vær problem i det heile, men viss du leverer inn toppen til motorkyndige kan dei ta litt av godset i forbrenningskammeret for på den måten senke kompen og samtidig gi deg et betre forbrenningsrom enn orginalt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe enkelt spørsmål å svare på - med moderne motorstyring er det mang en motor som lader over et bar med 9,5 til 10(!) i komp. Selv gamle Audi 2.2 ABY 20V har jo 9.3 i komp og takler 1.5 bar på strak arm, og ytterligere et halvt kilo om man vet hva man gjør og bytter stakene. Både 996 turbo og SL55AMG lader f.eks rundt 0,85 bar på 9,4 i komp originalt, og har da en god del igjen å hente ut.

 

Denne utviklingen skyldes bl.a at en riktig mappet motorstyring kan sørge for at det ikke oppstår tenningsbank - SAABs Trionic-system gjør f.eks målinger på ioniseringen i brennkammeret!

 

Og dermed blir den gamle devisen om at man måtte langt ned i komp for å kunne øke ladetrykket litt utdatert. Tradisjonelt har det ofte vært sagt at man kan lade ca 0.5-0,6 bar uten å senke kompen på en normalt velbygget motor, og gjerne skulle ned på 8,5 eller der omkring for ladetrykk over 1 bar. Det kan jo også være en måte å sikre seg på om man ikke kan få mappet en elektronisk motorstyring skikkelig - det er stort sett tenningsbank eller mager blanding som tar knekken på en turbomotor.

 

Med høyere komp får man mer energi ut av forbrenningen. Dermed vil en høykomprimert turbomotor få bedre respons og gå rener og mer økonomisk enn en med lavere komp - grovt sett.

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...