Intrudah Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg lurer på hvordan man finner ut hvilket kompressjonsforhold man bør ha hvis man skal montere turbo? Er dette noe som er optimalt? Eller varierer det mye fra motor til motor? Vet man bør senke kompressjonsforholdet om man skal ettermontere turbo.. Men hvor mye? Jeg tenker generelt nå, har ingen spesiell motor jeg sikter til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Er ikke dette totalt avhengig av turbotrykket? Lenke til kommentar
Intrudah Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Det vet jeg ikke! Er rimelig grønn innen turboteknikk.. Det er liksom det jeg prøver å gjøre noe med.. Snakker ikke om høyt turbotrykk.. La oss si under 1 bar Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Det er mange som beholder orginalkomp på ladetrykk opp til 0,6 bar, men da bør du ikkje ha høg orginalkomp. Med 9:1 burde 0,6 ikkje vær problem i det heile, men viss du leverer inn toppen til motorkyndige kan dei ta litt av godset i forbrenningskammeret for på den måten senke kompen og samtidig gi deg et betre forbrenningsrom enn orginalt. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Det er ikke noe enkelt spørsmål å svare på - med moderne motorstyring er det mang en motor som lader over et bar med 9,5 til 10(!) i komp. Selv gamle Audi 2.2 ABY 20V har jo 9.3 i komp og takler 1.5 bar på strak arm, og ytterligere et halvt kilo om man vet hva man gjør og bytter stakene. Både 996 turbo og SL55AMG lader f.eks rundt 0,85 bar på 9,4 i komp originalt, og har da en god del igjen å hente ut. Denne utviklingen skyldes bl.a at en riktig mappet motorstyring kan sørge for at det ikke oppstår tenningsbank - SAABs Trionic-system gjør f.eks målinger på ioniseringen i brennkammeret! Og dermed blir den gamle devisen om at man måtte langt ned i komp for å kunne øke ladetrykket litt utdatert. Tradisjonelt har det ofte vært sagt at man kan lade ca 0.5-0,6 bar uten å senke kompen på en normalt velbygget motor, og gjerne skulle ned på 8,5 eller der omkring for ladetrykk over 1 bar. Det kan jo også være en måte å sikre seg på om man ikke kan få mappet en elektronisk motorstyring skikkelig - det er stort sett tenningsbank eller mager blanding som tar knekken på en turbomotor. Med høyere komp får man mer energi ut av forbrenningen. Dermed vil en høykomprimert turbomotor få bedre respons og gå rener og mer økonomisk enn en med lavere komp - grovt sett. Endret 12. desember 2003 av Espenevo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå