Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsrett-kluss

Corey

Anbefalte innlegg

Hei,

Først og fremst, kan være denne er skrevet på feil plass, men forsøker meg her allikevel.

En kollega av meg har fått en "hjemmelekse" av sin sjef om å skrive et brev, hvor h*n må skrive ned forbedringspotensiale og hva vedkommende har gjort feil før.

Arbeidet til denne kollegaen består primært av kasse-arbeid og varepåfyll.

Spørsmålet mitt er: Kan arbeidsgiver kreve dette?

Fordi så fort kollegaen min eventuelt gjør det, så står arbeidsgiver sterkt i henhold til en eventuell oppsigelse?!

Jeg synes det er en rar og unødvendig praksis for å irettesette en ansatt, men på en måte forstår jeg også argumentet om at det handler om bevisstgjørelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paranoid beredskap er et bra verktøy noen ganger. Jeg tror det er litt for tidlig bruke det verktøyet til å konstruere en kobling mellom brevskriving, og en oppsigelse.

Kanskje brevet skal brukes som grunnlag i en støttende medarbeidersamtale og/eller kartlegging av ferdigheter og mulig endring i arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar

Paranoid beredskap er et bra verktøy noen ganger. Jeg tror det er litt for tidlig bruke det verktøyet til å konstruere en kobling mellom brevskriving, og en oppsigelse.

Kanskje brevet skal brukes som grunnlag i en støttende medarbeidersamtale og/eller kartlegging av ferdigheter og mulig endring i arbeidsoppgaver.

Var nok litt for vag, men dette kommer etter at kollegaen har gjort flere feil. I dette tilfellet er det snakk om at kunder har fått med seg varer ut av butikken uten å betale for det, pga uoppmerksomhet i kassen.

Da jeg er en av lederne i bedriften vet jeg at sjefen og den ansatte ikke er på "godfot" med hverandre. Jeg vet også at sjefen noterer ned hver enkelt handling h*n karakteriserer som feil fra hver enkelt ansatt og loggfører det.

Denne hjemmeleksen er da gjort for at sjefen skal kunne loggføre det og irretesette den ansatte pga tidligere feil.

Lenke til kommentar

Sikker på at ikke dette kan være et litt misforstått eller feilet forsøk på å få i gang en slags forbedrings- eller utviklingsprosess i god mening? 

Jeg har vært gjennom noe som lignet litt, det var ganske uproblematisk - men da var det også klart og tydelig at dette handlet om å utvikle og forbedre BÅDE de ansatte og ledelsen.

Jeg hadde gjort hjemmeleksa jeg, men også tatt med de samme punktene om hva jeg mener ledelsen gjør/bør gjøre eller noe i den duren.. 

Red:

Ved nærmere ettertanke; hvis det er kun denne ene ansatte som har fått denne oppgaven, så lukter det jo litt. Om det er noe ledelsen forsøker å få alle ansatte med på, synes jeg dere skal vurdere å være litt med på "leken" og tenke at det faktisk kan komme noe bra ut av det. 

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Sikker på at ikke dette kan være et litt misforstått eller feilet forsøk på å få i gang en slags forbedrings- eller utviklingsprosess i god mening? 

Jeg har vært gjennom noe som lignet litt, det var ganske uproblematisk - men da var det også klart og tydelig at dette handlet om å utvikle og forbedre BÅDE de ansatte og ledelsen.

Jeg hadde gjort hjemmeleksa jeg, men også tatt med de samme punktene om hva jeg mener ledelsen gjør/bør gjøre eller noe i den duren.. 

Red:

Ved nærmere ettertanke; hvis det er kun denne ene ansatte som har fått denne oppgaven, så lukter det jo litt. Om det er noe ledelsen forsøker å få alle ansatte med på, synes jeg dere skal vurdere å være litt med på "leken" og tenke at det faktisk kan komme noe bra ut av det. 

Det er kun den ene ansatte som har fått denne oppgaven etter, som nevnt, vedkommende har gjort feil i kassen. Jeg er enig i at hadde dette vært en oppgave for de fleste i bedriften så kunne det kommet mye godt utav det. Men ikke når det er snakk om en enkelt ansatt.

Ikke svaret du leter etter, men 'sjefer' lager dårlig arbeidsplass. 'ledere' skal de heller kalle seg - og oppføre seg deretter. Lede flokken istedenfor å sjefen dem. Lede med gulrot, ikke bruke pisk.

Jeg lever/leder etter dette prinsippet  ;)

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Du skal ha betalt for den tiden du blir pålagt å stille til disposisjon for jobben, så det er i det minste ugreit å å gi ansatte "hjemmelekse" uten kompensasjon. 

Det mer interessante spørsmålet er jo i hvilken grad sjefen kan sanksjonere mot enkeltpersoner. Jeg vil anta at forbedringsarbeid av denne typen ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett, selv om jeg ikke akkurat får inntrykk av at dette er en person jeg ville jobbet for. 

Lenke til kommentar

Du skal ha betalt for den tiden du blir pålagt å stille til disposisjon for jobben, så det er i det minste ugreit å å gi ansatte "hjemmelekse" uten kompensasjon. 

Det mer interessante spørsmålet er jo i hvilken grad sjefen kan sanksjonere mot enkeltpersoner. Jeg vil anta at forbedringsarbeid av denne typen ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett, selv om jeg ikke akkurat får inntrykk av at dette er en person jeg ville jobbet for. 

Hei, beklager sent svar.

Det er et godt motargument, at ansatt isåfall skal ha lønn for det. 

Det du sier er egentlig et inntrykk jeg også sitter med. Han er en løs kanon på mange måter (folk slutter her over en lav sko, andre blir oppsagt), og "leder" kun basert på frykt. Iløpet av min tid her har jeg ikke fått en eneste positiv tilbakemelding, men vi er heldigvis på godfot. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...