Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir ikke tatt på alvor av fastlegen

Naturell

Anbefalte innlegg

Hei! jeg er veldig frustrert. For ca 14 dager siden sto jeg oppreist i ca 30-45 minutter, og når jeg skulle til å begynne å gå igjen låste kneet mitt seg og jeg klare ikke å gå ordentlig. Fikk ikke til å strekke det ut, og det hørtes ut som om det laget en knekke lyd inne i kneet. Iset ned når jeg kom hjem og viste ikke noe tegn til å være hoven med det første. Ringte legevakten og de sa at jeg måtte gå til fastlegen min for å få MR. Foten hovnet opp etter ett par dager, på innsiden av kneet. Jeg dro til fastlegen og han skjønte ikke hva dette var og ga meg betennelsesdempende  som jeg skulle ta i 5 dager. Jeg tok tabletter i 5 dager, og ingen endringer. jeg er fortsatt øm og hoven på innsiden av kneet. Jeg valgte å dra til en privat fysioterapaut for å høre hva hun sa, og hun mente jeg har strekkt leddbåndet som er på innsiden av kneet. Måtte tilbake til fastlegen for å skaffe sykemeldig og fortelle at det ikke er blitt noe bedre. Han tenkte seg om og sa, at det er ikke noe vits å ta MR av kneet for det gjorde du for ett år siden, sa legen til meg. Fastlegen konkluderte fortsatt at det er en betennelse og fikk beskjed om å tøye. Jeg føler ikke at jeg ble tatt alvorlig hos legen, han bare konkluderer med betennelse uten å kjenne etter ordentlig. Burde jeg ha blitt sendt på MR ? Har byttet fastlegen, men får ikke tilgang før 1. mars. og jeg er veldig frustrert over legen som ikke tar dette alvorlig. Tenkte liksom leger skal hjelpe, men føler ikke at jeg får hjelpen jeg trenger. Kanskje vært fint å bli sendt videre, så noen andre kan se på det ?  

Har dere noen tips til meg ? 

Jente 20 år 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia er vel at om han ber om MR så kommer du inn dit om 3-4månder, så det er vanlig at de er litt forsiktig å sende noen til MR med en muskelstrekk eller lignende.. Så sant han ikke sier det er akutt fra for liv og helse vil du ikke komme på MR på en god stund uansett.. Lang ventetid.. Jo flere leger som sender folk på MR, jo lengere ventetid blir det for folk ellers..

Lenke til kommentar

Leger er vel fortsatt på kvakksalverstadiet når det kommer til noen lidelser spesielt muskelrelatert. Har måttet ta kampen selv, men ikke det samme som du sliter med. Endte hos privat lege til slutt som hjalp.

Vet ikke om du har type Volvat eller Klinikk for alle i nærheten - og har råd til å bruke. Ellers får du være tålmodig og satse på din nye fastlege.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er bare vrangvilje å ikke gi deg time på det nye legekontoret. Forlang å få time snarest og ta med bekreftelse på at du har byttet lege (printes ut fra nett).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Hvis du fikk støtte fra fysioterapeut om at du burde tatt en MR, kan du fint referere til den fagpersonen når du argumenterer for MR-undersøkelse ovenfor fastlegen. Likevel vil jeg påpeke at hendelsen du beskriver ikke høres ut som et fysisk traume av alvorlig art, så jeg syns ikke det er rart at du ikke har fått henvisning til MR av fastlegen. Ofte får vi oss en styver som gjør vondt, men som går over etter relativt kort tid. Kanskje var det nettopp det legen tenkte da hen avviste forespørselen din. Jeg har ikke noe råd å gi for ditt neste legebesøk, annet enn at du bør uttrykke hvor vondt du har det i kneet. God bedring :'/

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Jeg valgte å se om det ble bedre av seg selv, og har kontakt med en privat fysioterapaut som hjelper meg. Men det har seg sånn at kneet hovner bare mer å mer opp, og er veldig vondt. Ønsker helst  ikke å dra tilbake til fastlegen. Noen tips til hva jeg burde gjøre ? Er det for dumt å ringe til legekontoret for å be om en annen lege ? skal tilbake til fysioterapaut om 1 uke, om jeg bare skal vente, se hva hun sier. 

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Jeg valgte å se om det ble bedre av seg selv, og har kontakt med en privat fysioterapaut som hjelper meg. Men det har seg sånn at kneet hovner bare mer å mer opp, og er veldig vondt. Ønsker helst  ikke å dra tilbake til fastlegen. Noen tips til hva jeg burde gjøre ? Er det for dumt å ringe til legekontoret for å be om en annen lege ? skal tilbake til fysioterapaut om 1 uke, om jeg bare skal vente, se hva hun sier. 

Du kan evt prøve legevakten.  Koster muligens litt mer, men er det så ille som skriver at du knapt kan bevege deg, er det etter min mening helt innenfor å bruke legevakten.  De kan også bestille diverse undersøkelser.  Jeg har selv brukt legevakten der det ikke var praktisk å besøke fastlegen og det var ikke noe problem. 

Du kan også prøve privat klinikk.  Det koster mye mer naturligvis, men du får gjerne langt bedre hjelp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...