Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Bokontroll lånekassen

r_10

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp blitt tatt ut i bokontroll, noe som aldri har skjedd før. Det forstår jeg, da jeg i år har leid av moren min, og vi har da vært folkeregistrert i samme leilighet. Hun bodde ikke i denne leiligheten, så jeg bodde altså alene. Jeg ser på sidene deres at det regnes som borteboer, så lenge ikke foreldrene fysisk bor i samme hus som deg (de kan fortsatt eie den). Må jeg skaffe bevis for at hun ikke har bodd i samme leilighet som meg? Eller er det ingen måte å løse dette på? Vi laget heller aldri noe formell kontrakt. 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Lånekassen står det:

Er jeg borte- eller hjemmeboer hvis jeg leier av foreldrene mine?

Leier du en hybelleilighet/anneks i huset til foreldrene dine, eller i tilknytning til huset til foreldrene dine, er du hjemmeboer.
Leier du en leilighet som foreldrene dine eier, som ikke er i samme hus som foreldrene dine eller i tilknytning til huset til foreldrene dine, er du borteboer.

Så lenge du eget anneks i tilknytning leiligheten, har kontrakt og kan bevise at du har betalt husleie. Tror jeg det bør holde. Men helt ærlig, selv forklaringen din her på forumet høres ikke spesielt troverdig ut spør du meg. Så høres ut som du står svakt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har vært i liknende situasjon før da jeg bodde med familiemedlemmer med samme etternavn, men som ikke er mine foreldre. Holdt å skrive en lapp med underskrift fra meg og huseier. Måtte forøvrig gjennom dette to ganger, så du kan nok regne med at de vil fortsette å følge deg opp så lenge dere fortsatt er registrert på samme adresse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

[..] Men helt ærlig, selv forklaringen din her på forumet høres ikke spesielt troverdig ut spør du meg. Så høres ut som du står svakt. 

Kanskje moren er pensjonist og bor i Spania. Eller kanskje hun er syk/gammel og bor på et sykehjem/gamlehjem. Hvem vet. Det kan være flere grunner til at man faktisk oppholder seg andre steder enn der man har folkeregistrert adresse. Løsningen blir uansett å få eier til å skrive en erklæring som forklarer hvordan ståa er. Helt uproblematisk.

[..] Måtte forøvrig gjennom dette to ganger, så du kan nok regne med at de vil fortsette å følge deg opp så lenge dere fortsatt er registrert på samme adresse. 

Du ble trukket ut fordi foreldrene dine bor nærme nok studiestedet. Les mer her. Det er ikke slik at de "følger deg opp" år etter år ..

Lenke til kommentar

Bokontrollen er for 2017 (så bosted nå er uten interesse). Og TS skriver at moren ikke bodde der da. De hadde ingen formell leiekontrakt og det nevnes ingenting om overført leie (dermed har man heller ikke pengeoverføringer som kan spores).

Skriftlig erklæring, fra eier som hevder at hun ikke har bodd der, blir derfor beste/eneste utveg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo nok av de som er folkeregistrert på hjembygda selv om de studerer og bor et annet sted, så det er ikke noe avgjørende moment. Burde holde med en skriftlig uttalelse fra mor om at hun var folkeregistrert på adressen, men ikke bodde der selv.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet selv. Leide en leilighet som faren min hadde bodd i før, men han hadde fortsatt registrert adresse der. Selvfølgelig ikke verre enn at han endret adresse, men da ville dama han hadde flyttet sammen med få redusert barnetrygd. Å sende inn en leiekontrakt var imidlertid nok til å få innvilget stipend allikevel (dette tok riktignok en evighet og jeg gikk nesten to semestere uten støtte av noe slag). Da jeg søkte på nytt for mastergraden fikk jeg plutselig ikke stipend lenger, selv med leiekontrakt. Skjønte virkelig ingenting av hvordan de tenkte der borte og det virket nesten tilfeldig om man fikk innvilget eller ikke, da situasjonen min var akkurat den samme som da de innvilget første gangen.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Hei! Takk for fine svar :D Bare for å utdype situasjonen, jeg bodde der et semester, som en overgang, fordi jeg flyttet fra en annen by. Moren min bodde med kjæresten i en annen leilighet, og nå har de solgst den leiligheten jeg bodde i, samtidig som at jeg har flyttet til studentbolig. Vet nåværende situasjon ikke har noe å si altså, men føler ikke jeg har prøvd å lure lånekassen i 2017 heller. Vet dere forresten om jeg må dokumentere boforhold for hele 2017, eller bare det mistenkelige? 

Føler jeg har tre alternativer, enten forklare situasjonen og få moren min, og kjæresten hennes, til å skrive en erklæring på at hun ikke har bodd med meg, eller få kjæresten hennes til å skrive en erklæring på at jeg har bodd hjemme hos han (noe som blir lite troverdig og da lyver jeg jo også). Evt finne en venn til å si at jeg har bodd gratis hos dem. Sistnevnte vil jeg ikke egentlig, men jeg er redd for å miste støtteretten, da jeg går master på privat skole og det koster mildt sagt litt. 

Lenke til kommentar

Siden du ikke har gjort noe galt er det da best å fortelle sannheten. Ikke la deg skremme av ordet "dokumentasjon", dette er ikke en rettssal.

Lånekassen:

Borteboer betyr at du ikke bor sammen med foreldrene dine under studiene.

Folkeregistrert adresse er altså av mindre betydning. Hvis det er sånn at du absolutt må være folkeregistrert et annet sted enn foreldrene dine for å regnes som borteboer, ville nok det stått her.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/sporsmal-og-svar-om-borte--og-hjemmeboer/

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

[..] Måtte forøvrig gjennom dette to ganger, så du kan nok regne med at de vil fortsette å følge deg opp så lenge dere fortsatt er registrert på samme adresse. 

´

Du ble trukket ut fordi foreldrene dine bor nærme nok studiestedet. Les mer her. Det er ikke slik at de "følger deg opp" år etter år ..

Vel, da er det jo underlig at det opphørte da jeg flyttet for meg selv? 

Lenke til kommentar

Det er tilfeldig. Min samboer har fått 3 bokontroller. De første to bodde hun sammen med meg i leilighet jeg leide (samme leiligheten begge gangene), og siste (fikk melding om bokontroll nå nettop for 2017) har vi kjøpt egen leilighet som vi eier sammen.

Det har aldri vært snakk om at noen av hennes familiemedlemmer har vært bosatt på noen av disse adressene, så det later til å være vilkårlig om man blir trukket ut til bokontroll eller ei.

Lenke til kommentar

"Alle som har oppgitt at de bor borte, men har foreldre med adresse så nær studiestedet at de kunne bodd hjemme, kan bli trukket ut i bokontrollen. I år vil vi trekke ut studentene som skal kontrolleres, på en smartere måte enn tidligere år ved at vi tar i bruk en modell basert på kunstig intelligens. Denne modellen ser sammenhenger i et datamateriale som mennesker vanskelig kan se. Modellen kan identifisere faktorer som øker sannsynligheten for at en student har gitt feil informasjon om hvor han eller hun bor. Slike faktorer kan være studentens alder, avstand mellom foreldrehjem og studiested, antall år som student, om studenten tidligere er kontrollert og så videre. I 2018 vil det være omtrent 25 000 studenter som blir kontrollert. 15 000 av disse blir plukket ut ved hjelp av kunstig intelligens og 10 000 blir tilfeldig valgt fra gruppen som potensielt kan bo hos foreldrene."

-- sitat fra https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/bokontroll/hvem-blir-plukket-ut-i-kontrollen/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

´

Vel, da er det jo underlig at det opphørte da jeg flyttet for meg selv? 

Da ble jeg faktisk trukket ut i år igjen, for tredje gang! 

Begynner å bli komisk dette her. Vet personlig om opptil flere som "svindler" LK, men alltid går fri for kontroller. Typisk norsk byråkrati hvor ærlige og redelige mennesker belemres, mens de "kriminelle" går fri. 

Lenke til kommentar

Da ble jeg faktisk trukket ut i år igjen, for tredje gang! 

Begynner å bli komisk dette her. Vet personlig om opptil flere som "svindler" LK, men alltid går fri for kontroller. Typisk norsk byråkrati hvor ærlige og redelige mennesker belemres, mens de "kriminelle" går fri. 

Jeg ville ha tipset LK om disse, om dette er noe du bryr deg særlig om.

Endret av Fast Jobb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...