Gå til innhold

Gammel el student lurer på de store 5 og reele


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kan dere fortelle meg en recap om disse 5 komponentene som danner gl for elektronikk?

Jeg lurer også på Strømforsterker, det er som sagt lenge siden.

Takk

 

 

Tenker du på resistor, kondensator, transistor, diode og spole?

 

Strømforsterker for hva? (For å få lys i en LED-lampe eller for å smelte en spiker?)

1. Ja det er det jeg tenker på (og relee selv om det ikke er med de store 5).

2. Jeg vet ikke hvordan strømforsterkere fungerer. På skolen brydde jeg meg ikke mye om det. Men 10 år etter eller før skjønte jeg hvor viktige tilbakekoblinger var overalt. Kan du gi meg info om Høytaler strømforsterker og linjeskjema? Og fortelle meg hvordan det fungerer, feks i scene miljøer med de svære høytalerene.

 

3. Kondensatoren er et svakt punkt for meg.

 

4. Hva er sammenhengen mellom elektrisk induksjon (deduksjon?) og filosofisk induksjon og deduksjon.

 

Beklager at jeg spør mye men jeg er tørst.

Lenke til kommentar

Tenker det kan være nyttig for deg å bygge en enkel tradisjonell forsterker med transistorer, kondensatorer og motstander. Print også ut koblingsskjemaet og ha det med deg når du setter sammen komponentene. En slik audio-forsterker vil forsterke opp lydsignalene med både spenning og strøm. For å få til dette så henter kretsen power i fra strømforsyningen.

 

https://www.ebay.com/itm/DIY-Kits-OTL-Power-Amplifier-Circuit-PCB-Board-DC-5V-For-Electronic-Practice/382337807925?epid=5006975479&hash=item59051bf635:g:7~4AAOSwB-tZ3jkY

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

2. Jeg vet ikke hvordan strømforsterkere fungerer. På skolen brydde jeg meg ikke mye om det. Men 10 år etter eller før skjønte jeg hvor viktige tilbakekoblinger var overalt. Kan du gi meg info om Høytaler strømforsterker og linjeskjema? Og fortelle meg hvordan det fungerer, feks i scene miljøer med de svære høytalerene.

Strømforsterker - FK kobling = https://no.wikipedia.org/wiki/Felles_kollektor

 

3. Kondensatoren er et svakt punkt for meg.

Er et svakt punkt i elektronikk også, da de svekkes over tid.

 

4. Hva er sammenhengen mellom elektrisk induksjon (deduksjon?) og filosofisk induksjon og deduksjon.

Ingen.

 

Beklager at jeg spør mye men jeg er tørst.

Drikk vann.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...