Gå til innhold

  

11 stemmer

  1. 1. Hvem skal kunne jobbe som lærer?

    • Bare de som har gått 4 år på lærerhøyskole
    • Alle som er gode til å undervise


Anbefalte innlegg

Men du vet ikke engang hva emne eller fag er, og blander dem med hele linjer. Klarer du oppgaven over på to uker?

Du mener gjøre en jobb for deg? Hvorfor det? Du kan vel mene hva du vil om universitetene.

 

Poenget er hvordan det høyere utdannelsessystemet bør legges om, der 1 lærer får tildelt et fag som han skal undervise i. Da underviser han/henne i ulike emner, men bare i et fag, og for en klasse. Gjennom tre år.

Forskjellen på antall lærere vil bli helt enorm.

Men jeg sier ikke at en lærer kan undervise i alle emner i alle fag, så ikke legg ord i munnen på meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du når du sier en 'klasse'? Hvor mange studenter er i denne klassen? Hva skjer når studentene som gjerne har samme introduksjonsfag første år spres over ulike emner/retninger andre og tredje år? Argumenterer du for 100% fastlagte og supergenerelle, overfladiske studieløp?

Lenke til kommentar

Det er aktuelle spørsmål. Klasser må variere i størrelse. Det kommer an på hva man studerer og hvor stor oppfølging hver student trenger. Noen studenter er typisk billige, for eksempel i myke fag. Andre studenter koster mer og trenger en helt annen oppfølging, for eksempel sykepleiere eller sivilingeniører. Samme introduksjonsfag forsvinner for en stor del. Ja, studieløpene blir mer fastlagte, med få eller ingen valgfrie emner. Men overfladiske blir de ikke.

Lenke til kommentar

 

Men du vet ikke engang hva emne eller fag er, og blander dem med hele linjer. Klarer du oppgaven over på to uker?

Du mener gjøre en jobb for deg? Hvorfor det? Du kan vel mene hva du vil om universitetene.

 

Poenget er hvordan det høyere utdannelsessystemet bør legges om, der 1 lærer får tildelt et fag som han skal undervise i. Da underviser han/henne i ulike emner, men bare i et fag, og for en klasse. Gjennom tre år.

Forskjellen på antall lærere vil bli helt enorm.

Men jeg sier ikke at en lærer kan undervise i alle emner i alle fag, så ikke legg ord i munnen på meg.

 

 

Gjøre en jobb for meg? Hva snakker du om, oppgaven jeg gav deg hører til en mer enn fem år gammel eksamen. Det var du som skrøt på deg at alle fagene ved universitetet har så mye overlapp at ting kan leses seg til iløpet av to uker.

 

Emne og fag er synonymer. Det er ingenting som heter ett fag men flere emner. Dette er selvmotsigende.

 

Eksempel på et fag ved UiB som gikk våren 2014 er MAT121. Dette er ett emne. Dette emnet har én emneansvarlig. Dersom du ønsker en professor per fag, så får du situasjonen nøyaktig slik den er i dag, og du har gjort ingen forandring.

 

Her er det helt opplagt at du ikke vet hva et emne/fag er, så det er på tide at du tydelig definerer hva du mener med det, ettersom det skiller seg fra hva det faktisk er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men du vet ikke engang hva emne eller fag er, og blander dem med hele linjer. Klarer du oppgaven over på to uker?

 

Du mener gjøre en jobb for deg? Hvorfor det? Du kan vel mene hva du vil om universitetene.

Poenget er hvordan det høyere utdannelsessystemet bør legges om, der 1 lærer får tildelt et fag som han skal undervise i. Da underviser han/henne i ulike emner, men bare i et fag, og for en klasse. Gjennom tre år.

Forskjellen på antall lærere vil bli helt enorm.

Men jeg sier ikke at en lærer kan undervise i alle emner i alle fag, så ikke legg ord i munnen på meg.

Gjøre en jobb for meg? Hva snakker du om, oppgaven jeg gav deg hører til en mer enn fem år gammel eksamen. Det var du som skrøt på deg at alle fagene ved universitetet har så mye overlapp at ting kan leses seg til iløpet av to uker.

 

Emne og fag er synonymer. Det er ingenting som heter ett fag men flere emner. Dette er selvmotsigende.

 

Eksempel på et fag ved UiB som gikk våren 2014 er MAT121. Dette er ett emne. Dette emnet har én emneansvarlig. Dersom du ønsker en professor per fag, så får du situasjonen nøyaktig slik den er i dag, og du har gjort ingen forandring.

 

Her er det helt opplagt at du ikke vet hva et emne/fag er, så det er på tide at du tydelig definerer hva du mener med det, ettersom det skiller seg fra hva det faktisk er.

Hvis du fortsatt ikke forstår hva jeg mener nå, så er du ikke særlig smart. Dessverre for deg. Gidder ikke bruke mer tid på deg. Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Hva du mener gir ingen mening. Det er ikke fordi jeg ikke er smart, det er fordi din mening ikke er informert. Du blander sammen begreper om linjer med begreper om fag. Du har gitt uttrykk for at du tror emne og fag er to forskjellige ting, noe det ikke er. Du har også gitt uttrykk for at matematikk er én ting, og at det gir mening å ha én emneansvarlig for det som i realiteten er flere helt forskjellige emner eller fag. Samtidig har du vist ingen evne i å redegjørefor hvilke spesifikke emner eller fag, etter din definisjon, som er unødvendig separert og egentlig burde ha samme emneansvarlig.

 

Du har uttrykt banale påstander som "(..)Da underviser han/henne i ulike emner, men bare i et fag, og for en klasse." som er en klar selvmotsigelse etter allmenndefinisjonen av hva disse begrepene betyr, der emne og fag er synonymer. Men du har ikke klart å definere disse tydelig slik du selv benytter dem, så enten må jeg anta at du er en tosk som ikke vet hva du snakker om, eller at du er en tosk som holder dine egne definisjoner for deg selv og med vilje uttaler ting som du vet må misforstås, eller at du er en tosk som ikke ser at du motsier deg selv i én og samme setning.

 

La meg prøve med en punktvis fremgang:

 

1. Emne og fag er synonymer. Eksempel: Emnet Differensiallikninger 1 ved UiB har fagkode MAT131.

 

2. En linje og/eller bachelorgrad inneholder et mangfold av emner/fag. Eksempel: Bachelor i matematikk ved UiB inneholder på det minste MAT111, MAT112, MAT121, MAT131, STAT110 i tillegg til 130 studiepoeng til i andre fag, normalt sett 13 fag til.

 

3. For hver av disse normalt 18 forskjellige fagene, er det én enkelt emneansvarlig. Noen få emneansvarlige har opptil flere av disse fagene.

 

Din påstand om at "det høyere utdannelsessystemet bør legges om, der 1 lærer får tildelt et fag som han skal undervise i. Da underviser han/henne i ulike emner, men bare i et fag, og for en klasse. Gjennom tre år.", har følgelig kun en rimelig tolkning:

 

Din definisjon av et fag er det samme som en linje, eksempelvis bachelor matematikk, og du tror at det er rimelig at én professor har kunnskapsdypde til å være emneansvarlig i de normalt 12 forskjellige matematikkfagene som utgjør en matte-bachelor. Jeg tror det konkluderer diskusjonen, med at du er latterlig uinformert om kunnskapsbredden mellom disse emnene som utgjør mattematikkdelen av en bachelor i matte.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...