Gå til innhold

  

11 stemmer

  1. 1. Hvem skal kunne jobbe som lærer?

    • Bare de som har gått 4 år på lærerhøyskole
    • Alle som er gode til å undervise


Anbefalte innlegg

 

 

 

Du er kanskje ikke klar over det, men en normal arbeidsdag er 8 timer. De fleste lærerne på universitetene jobber knapt 8 timer uken. Hvis du ikke forstår at dette betyr at det er for mange lærere, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe for deg.

 

 

Tror du ikke har anelse av arbeidet en lærer gjør... De er pålagt til å gjøre en jobb innenfor timene de er tildelt... De kan ikke få overtidsbetalt, og om de tar avspasering har de bare enda mer jobb å komme tilbake til...

 

Så de 37,5 timene de skal jobbe i uka er som regel 100+ timer som nevnt ovenfor.. I alle feriene folk klager over lærere har, sitter de å retter prøver, tilrettelegger undervisning og har elevene i tankene sine...  Er man en lærer er det en livsstil nesten mer en ett yrke..

Det er her snakk om universitetslærere, ikke lærere på grunnskole og vgs. Det er alt for mange lærere på universitetene. Derfor burde det flyttes lærere nedover i systemet, hvor det er behov for dem.

Så du tror lærere på universitetet har mindre arbeidsmengde en de på grunnskole og VGS? Er du virkelig seriøs nå? Eller bare troller du?

Jeg tror ikke, jeg vet. De har mye mindre å gjøre de fleste. Men de får høyere lønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke, jeg vet. De har mye mindre å gjøre de fleste. Men de får høyere lønn.

 

Jeg kan vel si meg enig at de ikke har så mye jobb som en kontaktlærer på grunnskolen eller VGS.. Men jeg kan garantere deg at de jobber godt over 50timer i uka, og får ikke en krone for overtiden de legger igjen.. Så det at lærere med 100% stilling på universitetet jobber mindre en 8 timer dagen er bullshit...

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er inget fag som heter "matematikk" på universiterer i Norge. Du har introduksjonsfag som gjerne har en slik generell tittel, men det er noe helt annet enn matematikk slik du kjenner det fra ungdomsskole eller videregående. Videre etter dette er alle matematikkfagene med enorme kunnskapsspredninger, og ikke noe som kan sammenfelles.Og nei, på et treårig studium så er det ikke snakk om ett fag. For noe vås.

Jo, det gjør det. Men det gjør kanskje ikke det på det universitetet du har gått på, hvis du har gått på universitet.

 

Det er helt opplagt at du aldri har tatt høyere utdanning, og at det er der din ignoranse kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er inget fag som heter "matematikk" på universiterer i Norge. Du har introduksjonsfag som gjerne har en slik generell tittel, men det er noe helt annet enn matematikk slik du kjenner det fra ungdomsskole eller videregående. Videre etter dette er alle matematikkfagene med enorme kunnskapsspredninger, og ikke noe som kan sammenfelles.Og nei, på et treårig studium så er det ikke snakk om ett fag. For noe vås.

Jo, det gjør det. Men det gjør kanskje ikke det på det universitetet du har gått på, hvis du har gått på universitet.
Det er helt opplagt at du aldri har tatt høyere utdanning, og at det er der din ignoranse kommer fra.

Jeg er høyt utdannet, og kjenner universitetene godt.

 

1 emne, 1 klasse, 1 lærer. Det er det jeg foreslår. Og det ville vært en fantastisk forbedring. Et system som er en naturlig videreføring av det på grunnskole og vgs. Man kan ha 3 fag pr semester, men samme lærer underviser (med noen unntak).

Lenke til kommentar

De som studerer matematikk, studerer matematikk.

De som studerer historie, studerer historie.

De som studerer samfunnsvitenskap, studerer samfunnsvitenskap.

 

Man kutter ut de overlappende fagene. Og en lærer underviser en klasse.

 

Det er enklere, smartere og vil føre til høyere kvalitet enn dagens system.

Lenke til kommentar

Jepp, du har sikkert den beste utdanningen. Du har sikkert gått på de beste universitetene, og fått de beste karakterene. Jeg vedder på at folk hele tiden stopper deg på gata og sier WOW så store hender du har! Du er sikkert et skikkelig stabilt geni...

Jeg er ikke akkurat i nesegrus beundring for universitetene i Norge, for å si det slik. Men mange studenter har lite eller ingen erfaring fra arbeidslivet, og de forstår derfor ikke hvor sløvt det er på universitetene. Hvis man er en lat dagdriver, så kan man nok føle at det er mye arbeid å gå på universitet eller å undervise der.

Lenke til kommentar

De som studerer matematikk, studerer matematikk.

De som studerer historie, studerer historie.

De som studerer samfunnsvitenskap, studerer samfunnsvitenskap.

 

Man kutter ut de overlappende fagene. Og en lærer underviser en klasse.

 

Det er enklere, smartere og vil føre til høyere kvalitet enn dagens system.

De som studerer lineær algebra studerer lineær algebra, og de som studerer matematikkhistorie studerer matematikkhistorie. Derav behovet for å holde dem adskilt.

 

"Smart" er det siste begrepet som må assosieres med forslaget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De som studerer matematikk, studerer matematikk.De som studerer historie, studerer historie.De som studerer samfunnsvitenskap, studerer samfunnsvitenskap.Man kutter ut de overlappende fagene. Og en lærer underviser en klasse.Det er enklere, smartere og vil føre til høyere kvalitet enn dagens system.

De som studerer lineær algebra studerer lineær algebra, og de som studerer matematikkhistorie studerer matematikkhistorie. Derav behovet for å holde dem adskilt."Smart" er det siste begrepet som må assosieres med forslaget ditt.

Mange emner og fag kan og bør slås sammen. Og hvis lærere på videregående skole underviser i for eksempel 3 fag, la oss si en lærer underviser i litteratur, historie og samfunnsfag, hvorfor kan ikke da en lærer på et universitet undervise i et fag, for eksempel historie? Hvorfor 18-30 lærerstillinger, og ikke 1?

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

 

 

De som studerer matematikk, studerer matematikk.De som studerer historie, studerer historie.De som studerer samfunnsvitenskap, studerer samfunnsvitenskap.Man kutter ut de overlappende fagene. Og en lærer underviser en klasse.Det er enklere, smartere og vil føre til høyere kvalitet enn dagens system.

De som studerer lineær algebra studerer lineær algebra, og de som studerer matematikkhistorie studerer matematikkhistorie. Derav behovet for å holde dem adskilt."Smart" er det siste begrepet som må assosieres med forslaget ditt.

Mange emner og fag kan og bør slås sammen. Og hvis lærere på videregående skole underviser i for eksempel 3 fag, la oss si en lærer underviser i litteratur, historie og samfunnsfag, hvorfor kan ikke da en lærer på et universitet undervise i et fag, for eksempel historie? Hvorfor 18-30 lærerstillinger, og ikke 1?

 

Vet du ikke svaret selv? Må vi virkelig avsløre for deg at fagene som undervises på universitetet er MYE STØRRE og VANSKELIGERE enn fag på videregående? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

De som studerer matematikk, studerer matematikk.De som studerer historie, studerer historie.De som studerer samfunnsvitenskap, studerer samfunnsvitenskap.Man kutter ut de overlappende fagene. Og en lærer underviser en klasse.Det er enklere, smartere og vil føre til høyere kvalitet enn dagens system.

De som studerer lineær algebra studerer lineær algebra, og de som studerer matematikkhistorie studerer matematikkhistorie. Derav behovet for å holde dem adskilt."Smart" er det siste begrepet som må assosieres med forslaget ditt.

Mange emner og fag kan og bør slås sammen. Og hvis lærere på videregående skole underviser i for eksempel 3 fag, la oss si en lærer underviser i litteratur, historie og samfunnsfag, hvorfor kan ikke da en lærer på et universitet undervise i et fag, for eksempel historie? Hvorfor 18-30 lærerstillinger, og ikke 1?

 

Vet du ikke svaret selv? Må vi virkelig avsløre for deg at fagene som undervises på universitetet er MYE STØRRE og VANSKELIGERE enn fag på videregående? 

 

Ta et fag som exphil, f. eks. Det er jo et fag som alle tar. Hvis man tar utgangspunkt i en 8 timers arbeidsdag som student, og kunnskapsnivået er der det skal være etter vgs., så klarer man dette enkelt på 2 uker. Og det kan man klare uten å gå på forelesningene. Slik er det også med mange andre fag.

Lenke til kommentar

1 emne, 1 klasse, 1 lærer. Det er det jeg foreslår. Og det ville vært en fantastisk forbedring.

Hvert emne har kun én emneansvarlig på universiteter i Norge. Noen emner har flere undervisningsassistenter ettersom det kan være opptil 300stk som tar samme emne.

 

Matematikk er ikke ett emne. Det er mer enn 45 emner innenfor matematikk på UiB alene. Det er nesten ingen overlapp mellom for eksempel lineær algebra, og differensiallikninger 1. Det er enda mindre overlapp mellom disse og emnet abstrakt algebra. Enda mindre overlapp igjen til emnet topologi.

 

Det er pinlig opplagt at du har absolutt ingen peiling på hva som innebærer en bachelor i matematikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta et fag som exphil, f. eks. Det er jo et fag som alle tar. Hvis man tar utgangspunkt i en 8 timers arbeidsdag som student, og kunnskapsnivået er der det skal være etter vgs., så klarer man dette enkelt på 2 uker. Og det kan man klare uten å gå på forelesningene. Slik er det også med mange andre fag.

Ok, jeg vil gjerne ha svar på denne oppgaven: 

 

Finn egenverdiene, chart?cht=tx&chl=\lambda_{n}, og egenfunksjonene, chart?cht=tx&chl=X_{n}(x) til chart?cht=tx&chl=X'' + \lambda X=0, \qquad X(0)=X(\pi)=0

 

Vis også at den generelle løsningen chart?cht=tx&chl=T'' +2hT' +a^{2}\lambda T =0, \qquad T'(0)=0 er gitt ved chart?cht=tx&chl=T_{n}(t)=e^{-ht}(A_{n}\cos{\omega_{n}t} + B_{n}\sin{\omega_{n}t}).

 

 

Snakkes om to uker.

Lenke til kommentar

 

1 emne, 1 klasse, 1 lærer. Det er det jeg foreslår. Og det ville vært en fantastisk forbedring.

Hvert emne har kun én emneansvarlig på universiteter i Norge. Noen emner har flere undervisningsassistenter ettersom det kan være opptil 300stk som tar samme emne.

 

Matematikk er ikke ett emne. Det er mer enn 45 emner innenfor matematikk på UiB alene. Det er nesten ingen overlapp mellom for eksempel lineær algebra, og differensiallikninger 1. Det er enda mindre overlapp mellom disse og emnet abstrakt algebra. Enda mindre overlapp igjen til emnet topologi.

 

Det er pinlig opplagt at du har absolutt ingen peiling på hva som innebærer en bachelor i matematikk.

 

Bytt emne ut med fag. 1 fag, 3 emner pr semester. 1 lærer for 1 klasse på et treårig studium (det vil bli noen flere, men for enkelhets skyld i denne diskusjonen).Dette er mulig for mange fag på universitetene.Husk at lærere på vgs har flere fag, f. eks. matematikk,kjemi og fysikk etc. Det er på tide å kutte ut det intellektuelle snobberiet på universitetene. Det er ikke for mye for 1 lærer å undervise i 1 fag.

Når de fleste professorene går og svirrer rundt i gangene halve uka uten å ha noe å gjøre på, så betyr det at det er for mange ansatte.Det er en helt utrolig sløsing av folks skattepenger på universitetene, og det faktumet endrer seg ikke selv om du blir provosert av å høre det.Se på universitetsbibliotekene, for eksempel, de har 30-40 ansatte. Det hadde vært nok med 2-3. Med lærere er det enda verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...