Allostasis Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) Ser av bildene at OLED-skjermene her har altfor mye gjenskinn. Ubrukelig som TV. Gjenskinn må du regne med. Matt filter forringer bildekvaliteten. Har snakket med flere produsenter og den eneste grunnen til at folk verden rundt sitter og ser på speilbilde av seg selv er at de liker blanke overflater i asia. Har sett prototyper med matt skjerm så jeg vet hvor bra OLED kan være. Bare tull det du skriver. Matt filter forringer pikslene som også viser seg på makro nivå, noe som gir ett skittent/ kornete bilde (man taper skarphet). Det matte filteret fanger også lys, så man faktisk mister kontrast og farger popper mindre. Jo mer aggressivt det matte filteret er jo verre blir det og på mer aggressive filter får man også krystalliseringseffekt på lyse nyanser. Dette er egentlig ganske no-brainer, men det eneste som gir rene, vibrante farger og et klart og skarpt bilde er å ikke ha noe filter forran skjermen. Alle skjermer er i utgangspunktet speilblanke med ett matt filter satt på som forringer pikslene og dette påvirker selvfølgelig på makronivå: Her ser du varierende grad av AG (anti-glare), der bare glossy (speilblank) skjerm gir rene piksler. Endret 15. februar 2018 av Allostasis Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Ser av bildene at OLED-skjermene her har altfor mye gjenskinn. Ubrukelig som TV.Gjenskinn må du regne med. Matt filter forringer bildekvaliteten.Har snakket med flere produsenter og den eneste grunnen til at folk verden rundt sitter og ser på speilbilde av seg selv er at de liker blanke overflater i asia. Har sett prototyper med matt skjerm så jeg vet hvor bra OLED kan være. I call BS Til det motsatte er bevist. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Ser av bildene at OLED-skjermene her har altfor mye gjenskinn. Ubrukelig som TV.Gjenskinn må du regne med. Matt filter forringer bildekvaliteten.Har snakket med flere produsenter og den eneste grunnen til at folk verden rundt sitter og ser på speilbilde av seg selv er at de liker blanke overflater i asia. Har sett prototyper med matt skjerm så jeg vet hvor bra OLED kan være. I call BS Til det motsatte er bevist. Hva er det egentlig du tviler på? -At jeg har snakket med fagfolk ved besøk av utviklingsavdelinger, på pressekonferanser eller på messer? -At det er laget prototyper av OLED med matt skjerm og enda bedre billedkvalitet enn hva man har på markedet idag? -At jeg har sett noen av disse? 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Egentlig begynner bildet å bli bra nok nå, personlig ønsker jeg meg at de heller senker prisen på de store størrelsene, 80 - 90 - 100 - 110" etc. Kjøpte meg en 75" og trodde den skulle være stor, men... 110" til 30K med dagens teknologi hadde vært gull, selv om jeg må vente to år. 110" til 30k kommer du nok til å måtte se langt etter. Du vil ikke få den gjennom ganger eller opp trapper heller. Derfor bygde jeg TV-stua på bakkeplan med egen dør. Om hodet mitt ikke lurer meg helt burde 110" skjermer være lavere enn 208 cm, så det bør gå bra. Husk at fortjenesten på TV'ene også går til utvikling av stadig ny teknologi. Hvis de bremser der og fokuserer på produksjon av dagens teknologi så vil de kunne få ned prisene betraktelig. 30K for 110" er kanskje optimistisk nok, men det er et stykke mellom det og 150K $ som Samsung krever for sin 110" TV. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Egentlig begynner bildet å bli bra nok nå, personlig ønsker jeg meg at de heller senker prisen på de store størrelsene, 80 - 90 - 100 - 110" etc. Kjøpte meg en 75" og trodde den skulle være stor, men... 110" til 30K med dagens teknologi hadde vært gull, selv om jeg må vente to år. Savner selv en god 46" oled, da jeg ikke har plass til større , men virker som det ikke vil bli laget mindre enn 55". Ser at behovene er forskjellige, og kampen mellom selskapene står fremdeles i 40-65" segmentet der folk begynner å få god råd i dag, og de vil nok fortsette å jobbe med å forbedre seg der. Passerer man 75" begynner det å gjøre vondt i pengeboka, og slik vil det nok være en god stund til. Når OLED blir enda mer vanlig vil det også komme slike over hele størrelsespekteret, det er litt entusiastpreget enda. Enn så lenge har jeg to 52" side om side nede på TV-stua, det er vel det nærmeste jeg kommer 110" med det første. Lenke til kommentar
Tømmerås Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Med 7 stk Klippsch i passelig størrelse hadde jeg glatt stått over lydplanken. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Med 7 stk Klippsch i passelig størrelse hadde jeg glatt stått over lydplanken. Kjerringa sa nei Derfor ble det sonos lydplanke #tøffel 1 Lenke til kommentar
ComaJim Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Når faren for innbrenning er kommet ned til 0% kan Oled tv vurderes. Inntil da, neext Jøss, fortsatt noen som lever på et gammelt slitent rykte fra OLEDs spede begynnelse da ingen konsum modeller var på markedet? Produsenten advarere FREMDELES mot å se på samme kanal over lengre tid med fare for LOGO innbrenning. Så dessverre ikke gammelt rykte nei Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 110" til 30k kommer du nok til å måtte se langt etter. Du vil ikke få den gjennom ganger eller opp trapper heller. Tja. En 110" TV vil vel være bortimot 250cm bred. En standard gipsplate er 240x120cm, og slike pleier man da å klare å bære inn i de fleste hus og leiligheter. Men, for all del, det er himla schwært. Det er det ingen tvil om. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Lurer på om noen av disse blir levert med HDMI 2.1 standarden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Når faren for innbrenning er kommet ned til 0% kan Oled tv vurderes. Inntil da, neext Jøss, fortsatt noen som lever på et gammelt slitent rykte fra OLEDs spede begynnelse da ingen konsum modeller var på markedet? Produsenten advarere FREMDELES mot å se på samme kanal over lengre tid med fare for LOGO innbrenning. Så dessverre ikke gammelt rykte nei At det er et stort problem, som du fikk det til å høres ut som, er et gammelt rykte jo. Har ikke påstått at det ikke eksisterer, men det må ikke sammenlignes med Plasma, som faktisk hadde en virkelig reell utfordring, spesielt på billige modeller. At dette ikke er et problem vet jeg da jeg har en oled tv som brukes mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå