kongkonge Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Hei! Jeg sitter med en tanke på investering, som jeg trenger noe innspill med om det kan være smart, eller dumt. Jeg vil med månedene få ca 150.000 kroner, og jeg vurderer å investere i bolig for utleie. Kjøpe et hus uten lån lenger opp i Norge og leie det ut, for dette vil jo gi et pluss i boka i tillegg til en verdi for videre fremgang. Jeg selv sitter uten egen eiendom, men ser kanskje dette som en løsning for noe mer pluss. Høres dette helt natta ut, eller kanskje noe smart? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Det er en god idé hvis du er villig til å forplikte deg til idéen, bli en ansvarlig utleier. Det er ikke gratis å leie ut. Har du en inntekt sånn at du kan formére idéen? Blir ikke rare inntekten bare av 1 hus alene. Men ja, det er antageligvis den beste investéringen man kan gjøre. Folk må alltid ha et sted å bo. Men du bør være klar over alle triksene, lære deg å sjekke husets historikk, reguleringsplan (så det ikke kommer en vei der og du må selge huset helt plutselig), så klart ha en vedlikeholdsplan, skatt, og sikkert en haug andre ting som jeg ikke har peiling på. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Får ikke hus for 150 000 og lenger opp i Norge? utkant med lav leie hvor en går i null? 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Var da ganske begrenset med kapital da.. 150'000 er jo akkurat EK-krav på en bolig til én million. Og et helt hus til 150'000 kr tror jeg ikke er mulig å finne. Det er ihvertfall ingen som er villige til å leie noe sånt Også må du finne ut av gjengs leie i området du planlegger å kjøpe, trekke fra skatt på leieinntekter, finne ut om kommune har eiendomsskatt på bolig der, samt vurdere behov for oppussing og vedlikehold. På toppen kommer kommunale avgifter som vann, kloakk og søppel. Er det et sameie kommer felleskostnader i tillegg. Vil du da gå i pluss? 1 Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Hva med å investere i en hobby hvis du har det? Som kan gi inntekt altså Jeg investerte i min egen hobby i form av et "treverksted" og selger diverse håndlagde kvalitetsvarer som jeg lager i større kvanta fra tid til annen. Dette har da gitt meg nok kapital til å evt ved senere utvide til eget lokale og kan med litt flaks gjøre hobbyen til en jobb for livet ^^ var en win/win situasjon for meg når kapitalen lå der. Ellers er vell fond en OK greie å la ligge noen år og godgjøre seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå