vihovde Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hva trenger man til å spille inn vanlige LP plater inn på pc`en ? Forstår man trenger platespille og forsterker men hva mer ? Hvilken kabel må man ha, og i hvilken inngang på lydkortet skal den ? Hvilket ENKELT program vil der anbefale til dette ? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Vil tro at platespiller koblet til phonoinngang på forsterker og rec out/line out på forsterker koblet til line in på lydkort vil gjøre susen. Mellom platespiller og forsterker vil du trenge en vanlig RCA/Phonokabel, og mellom forsterker og PC vil du trenge RCA->minijack. Software til dette har sikkert andre gode forslag på. Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Vil tro at platespiller koblet til phonoinngang på forsterker og rec out/line out på forsterker koblet til line in på lydkort vil gjøre susen.Mellom platespiller og forsterker vil du trenge en vanlig RCA/Phonokabel, og mellom forsterker og PC vil du trenge RCA->minijack. Software til dette har sikkert andre gode forslag på. Noen gode forslag til valg av programvare her ? Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg bruker Adobe Audition til dette (Cool Edit Pro). Får fjernet både sus og klikk uten at kvaliteten synker drastisk. Det finnes endel spesial programmer for dette, bl.a Steinberg har et. Disse programmene har jeg ikke prøvd, mengår ut fra at de er ok til dette, ellers ville de neppe blitt solgt! (jeg tror det selges endel av dem) - Vær forsiktig med equalizer etc. - det kan bli ganske komisk når du spiller av på stereo'en Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg tipset for en stund siden om en pakke med forsterker og programvare beregnet på nettopp dette, husker ikke prisen, men prøv et søk. Sjekk også litt eldre artikler på dinside.no - de skal ha noe om det. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Behøver egentlig ikke programvare, untatt hvis du skal gjøre noe med lyden. Forreste, det er vel ikke helt riktig, vet ikke om du kan spille inn lyden uten noe program. jeg har noe som heter power cinema(fulgte med pcen) der det kan spilles inn lyd fra line in. Eneste problemet er at trackene ikke bli oppdelt som på vanlig Cd. Da må det vel spilles inn et og et track, hvis ikke et program kan deler dem opp automatisk. Lenke til kommentar
R2D2 Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Sjekk også litt eldre artikler på dinside.no - de skal ha noe om det. Du finner bl. a noe på Dinside HER. Riktignok ikke helt ferskt, men det er da noe. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Behøver egentlig ikke programvare, untatt hvis duskal gjøre noe med lyden. Forreste, det er vel ikke helt riktig, vet ikke om du kan spille inn lyden uten noe program. jeg har noe som heter power cinema(fulgte med pcen) der det kan spilles inn lyd fra line in. Eneste problemet er at trackene ikke bli oppdelt som på vanlig Cd. Da må det vel spilles inn et og et track, hvis ikke et program kan deler dem opp automatisk. Har jo alltids gamle "Lydinnspilling" i alle Windows-versjoner. (tilogmed 3.1/11?) Endret 14. desember 2003 av millencolin Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Dette er kan kanskje nyttast, støttar mange plugins og er gratis(GPL): http://audacity.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Vinyl-lyden er jo litt av sjarmen da, kan ikke ta DEN bort. Ellers får du vel kjøpt preamp fra terratec på komplett.no (lydkort - annet) som tillater direkte tilkobling av platespilleren i pc'en (merk: ikke sikker på dette da jeg ikke har testet det selv). Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Dette er kan kanskje nyttast, støttar mange plugins og er gratis(GPL): http://audacity.sourceforge.net/ Nja, Audacity er et greit program for de som er nye, enkelt og forstå og ganske rett frem (vi bruker dette litt på skolen til grov-redigering men til mer en det passerd et vel ikke) Ville foreslått Adobe Premier for og redigere lyd [egentlig et video edit program men funker utmerket med *mange* effekter] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå