AnonymDiskusjon Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Har en rotfylt tann som på nytt er betent. Hvordan fjerner de denne? Antar den ikke kan trekkes rett ut på grunn av at den er svekket etter tidligere rotfylling. Anonymous poster hash: c2f3d...6d5 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 (endret) Meisel, hammer, gummistøvler og glidemiddel. Da går det meste. Man fjerner den på samme måte som alle andre tenner, med bedøvelse og tang. Ved rotfylling er det jo ikke slik at man alltid har fjernet hele tannroten, bare fylt selve rotkanalen. Eventuelle rotrester som sitter igjen når tanna kanskje knekker, kan borres/freses ut. Endret 13. februar 2018 av Skandinav Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Meisel, hammer, gummistøvler og glidemiddel. Da går det meste. Man fjerner den på samme måte som alle andre tenner, med bedøvelse og tang. Ved rotfylling er det jo ikke slik at man alltid har fjernet hele tannroten, bare fylt selve rotkanalen. Eventuelle rotrester som sitter igjen når tanna kanskje knekker, kan borres/freses ut. Sikker? En rotfylt tann vil i de fleste tilfeller være langt mer svekket og porøs enn en frisk tann, da tannemaljen er erstattet ved hjelp av en stor fylling eller krone. Endret 14. februar 2018 av Windoge Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Verste som skjer er jo at tanna går i flere deler. Har selv trukket tann der den "eksploderte" da tannlegen drev å rikket og dro med tanga. Er det ikke mulig med den vanlige metoden skjærer de tanna ut. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Meisel, hammer, gummistøvler og glidemiddel. Da går det meste. La meg gjette, du er ortoped? 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Har trukket ødelagt rotfylt tann selv, og min ble delt i tre deler og trukket bit for bit. Brukte liten hammer og meisel etter å ha borret spor til å hamre i, gikk smertefritt for seg. Så neste gang rotfylling blir tema trekker jeg heller tanna da den som forsvant kostet meg 8000 på tre år. Endret 14. februar 2018 av LabWeiler Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Har trukket ødelagt rotfylt tann selv, og min ble delt i tre deler og trukket bit for bit. Brukte liten hammer og meisel etter å ha borret spor til å hamre i, gikk smertefritt for seg. Så neste gang rotfylling blir tema trekker jeg heller tanna da den som forsvant kostet meg 8000 på tre år. Tannlegen jeg var hos var latterlig opptatt av å bruke oralkirurg til å fjerne en slik tann. Prisen var selvfølgelig deretter. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Har trukket ødelagt rotfylt tann selv, og min ble delt i tre deler og trukket bit for bit. Brukte liten hammer og meisel etter å ha borret spor til å hamre i, gikk smertefritt for seg. Så neste gang rotfylling blir tema trekker jeg heller tanna da den som forsvant kostet meg 8000 på tre år. Svært ofte har man ikke valget bare å trekke tanna da den enten av estetiske grunner (fortenner f.eks), eller for å tygge normalt er avhengig av dem. Tannlegen jeg var hos var latterlig opptatt av å bruke oralkirurg til å fjerne en slik tann. Prisen var selvfølgelig deretter. Fikk du ingen videre begrunnelse? Kirurgi benyttes kun hvis nødvendig, og da får man gjerne vite grunnen. Som at tanna vokser på en slik måte at det må gjøres osv. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Har trukket ødelagt rotfylt tann selv, og min ble delt i tre deler og trukket bit for bit. Brukte liten hammer og meisel etter å ha borret spor til å hamre i, gikk smertefritt for seg. Så neste gang rotfylling blir tema trekker jeg heller tanna da den som forsvant kostet meg 8000 på tre år. Svært ofte har man ikke valget bare å trekke tanna da den enten av estetiske grunner (fortenner f.eks), eller for å tygge normalt er avhengig av dem.Tannlegen jeg var hos var latterlig opptatt av å bruke oralkirurg til å fjerne en slik tann. Prisen var selvfølgelig deretter.Fikk du ingen videre begrunnelse? Kirurgi benyttes kun hvis nødvendig, og da får man gjerne vite grunnen. Som at tanna vokser på en slik måte at det må gjøres osv. Nei. De fikk meg til å tro at jeg måtte til spesialist. Det er en helt normal tann som etter rotfylling har blitt betent igjen. Ingenting galt med måten det har vokst eller står plassert. Det var ikke nødvendigvis snakk om kirurgi, men akkurat den dagen var det kun satt av tid til sjekk. Når tannlegen allikevel måtte sette opp ny time, fant de vel ut at det var best å sette opp timen hos "de som kan det best", eller håver inn mest gryn. Det som er irriterende er at jeg satt igjen med følelsen av at dette var det eneste alternativet. Endret 14. februar 2018 av Windoge Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Det estetiske er en ting. Ryker en fortann så får det koste det det koster, men klarer meg fint uten en jeksel eller to. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Har trukket ødelagt rotfylt tann selv, og min ble delt i tre deler og trukket bit for bit. Brukte liten hammer og meisel etter å ha borret spor til å hamre i, gikk smertefritt for seg. Så neste gang rotfylling blir tema trekker jeg heller tanna da den som forsvant kostet meg 8000 på tre år. Svært ofte har man ikke valget bare å trekke tanna da den enten av estetiske grunner (fortenner f.eks), eller for å tygge normalt er avhengig av dem.Tannlegen jeg var hos var latterlig opptatt av å bruke oralkirurg til å fjerne en slik tann. Prisen var selvfølgelig deretter.Fikk du ingen videre begrunnelse? Kirurgi benyttes kun hvis nødvendig, og da får man gjerne vite grunnen. Som at tanna vokser på en slik måte at det må gjøres osv. Nei. De fikk meg til å tro at jeg måtte til spesialist. Det er en helt normal tann som etter rotfylling har blitt betent igjen. Ingenting galt med måten det har vokst eller står plassert. Det var ikke nødvendigvis snakk om kirurgi, men akkurat den dagen var det kun satt av tid til sjekk. Når tannlegen allikevel måtte sette opp ny time, fant de vel ut at det var best å sette opp timen hos "de som kan det best", eller håver inn mest gryn. Det som er irriterende er at jeg satt igjen med følelsen av at dette var det eneste alternativet. Mange tannleger, spesielt de unge, har liten erfaring i kirurgi og føler seg svært usikre. Derfor vil de helst henvise til oralkirurg. Du burde også kvi deg for å havne som prøvekanin hos en kløne (i kirurgi, vel å merke). Jfr. en viss professors ord: "Dette er så vanskelig at det må du ikke gjøre før du har gjort det mange ganger". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå