Cyrus664 Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Lurer på hvordan man må gå frem for å klage på boligkjøp? Kjøpte en enebolig i fjor sommer og vi har merket en del ting nå i vinter, som f.eks. mulig lekkasje i taket og vegger, dårlig fall på bakken i carporten etc. Bør vi kontakte en takstmann eller andre fagfolk til å først se på det eller ta direkte kontakt med Help boligkjøperforsikring? Hvordan er prosessen rett og slett? Lenke til kommentar
Storgris Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Ta kontakt med Help. De sender folk som ser på dette for deg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Det spørs kva du er ute etter å oppnå ved å klage. Dersom du kun vil eit prisavslag, og du alt har gjort deg opp ei meining om kor mykje dette prisavslaget bør være så er det enklaste å ta direkte kontakt med selger. Dersom selger er enig i at det du påpeiker er dårlegare enn det burde være, og synes summen du foreslår er fornuftig so løyser det heile seg med at selger fører over det avtalte belløpet til deg. Om det derimot er slik som det brukar å være så er det ikkje like enkelt, då må du ofte både dokumentere feila og få ein takstmann til å vurdere kostnaden med å utbetre feila. Du bør derfor ta kontakt direkte med selger fyrst. Det er ingen vits i å legge meir arbeid i dette enn nødvendig, så sjekk om selger er enig med deg fyrst. Dersom du drar inn taksmann som ditt fyrste trekk så kan du risikere at selger også velger å gå via ein fagperson, og då er det ikkje like lett å bli enige. PS. Slik som du framstiller saka her så vil eg likevell råde deg til å få hjelp til å finne ut om du har lekkasje eller ikkje. Det er litt dumt å gå hardt ut med krav om erstatning for ein lekkasje som kanskje ikkje ein gong finnes. Litt tilsvarande er det eigentleg med carporten, det er ikkje gitt at du her har klagegrunnlag i det heile tatt. Eit dårleg fall er tross alt fortsatt eit fall. I tillegg vil dette typisk være ting som du burde ha undersøkt på visninga om du ikkje har fått positive opplysningar frå selgar eller meklar om at carporten har godt fall i bakken. 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 (endret) Lurer på hvordan man må gå frem for å klage på boligkjøp? Kjøpte en enebolig i fjor sommer og vi har merket en del ting nå i vinter, som f.eks. mulig lekkasje i taket og vegger, dårlig fall på bakken i carporten etc. Bør vi kontakte en takstmann eller andre fagfolk til å først se på det eller ta direkte kontakt med Help boligkjøperforsikring? Hvordan er prosessen rett og slett? Slik du ordlegger deg så kan det virke som du er usikker på om det er lekkasje eller ikke, og da kan det jo hende selger heller ikke var klar over dette. Du nevner heller ikke om selger har salgsforsikring. Hvis han har det så er det vel bare å engasjere Help med en gang da du sikkert skal slite godt for å føre en sak selv mot slike selskaper. Dårlig fall i carport synes jeg heller ikke umiddelbart høres så drastisk ut. Avhengig av forholdene så burde det være relativt enkelt å fikse selv, og tviler på om du kommer så langt med en reklamasjon på noe sånt (med mindre det fører til at alt vann renner inn kjeller eller lignende sekundær skade) Endret 13. februar 2018 av bas Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 (endret) Pleier man å kontakte forsikringsselskapet når man tror det kanskje kan være lekkasje i tak OG vegger? På hvilket grunnlag tror man at det er lekkasje? Carporter, ihvertfall den hjemmelagde typen, pleies som regel å støpes med flat plate. Dersom carport ikke er utstyrt med takrenner og har mulighet til å lede vann bort har tidligere eier/utbygger vært dumme, men det er ikke en feil. For at boligkjøperforsikringen skal hjelpe deg i særlig grad må det antatte skadeomfanget overstige 5% av boligens verdi/kjøpesum. Så avhenger litt av kjøpesum om det er klagbart eller ikke. Og hva som står i takstrapport, salgsoppgave og egenerklæring Endret 14. februar 2018 av newman221 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 Dette er min erfaring med en slik sak, og forutsetter at du har tegnet boligkjøperforsikring hos Help. Vi oppdaget noen uker etter overtagelse en del mangler ved boligen. Rettere sagt; det vi selv mente måtte være mangler. Kontaktet så Help, som var lunkne og ikke helt overbevist. Vi ble så anbefalt å avdekke skadene (råte), og hente inn takstmann (for egen regning) for å dokumentere omfang og kostnad for utbedring. Dette gjorde vi, og etter litt fram og tilbake kom Help på banen og sa at ok, dette er en sak vi kan kjøre. Viktig å ha i bakhodet her at det Help gjør, er kun å "kjøre saken" for deg. De er ikke et forsikringsselskap i vanlig forstand, de utbetaler ikke erstatning eller noe slikt, de stiller kun med advokat som hjelper deg å kjøre saken mot motparten evt motpartens forsikringsselskap. De utleggene vi hadde til takstmann, ble etter hvert dekket av Help, det er en del av avtalten. Men vi måtte altså legge ut for det selv først. Hadde de ikke "tatt saken" hadde vi nok ikke fått igjen de pengene. Motpartens forsikringsselskap Protector avviste selvfølgelig alt, og var fullstendig uinteressert. Saken endte i forliksrådet, hvor det i praksis ble "forliksdom" der vi ble tilkjent litt over halvparten av beløpet vi krevde (prisavslag heter det vel egentlig). Dette godtok Protector, og pengene var på konto etter et par uker. Case closed. For ordens skyld; et par uker etter forliksdommen altså. Veien dit tok halvannet år. Det er bare å smøre seg med tålmodighet Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) For at boligkjøperforsikringen skal hjelpe deg i særlig grad må det antatte skadeomfanget overstige 5% av boligens verdi/kjøpesum. Så avhenger litt av kjøpesum om det er klagbart eller ikke. Og hva som står i takstrapport, salgsoppgave og egenerklæring Omtrent riktig ja, men det er allikevel ikke riktig så enkelt. Det er flere kriterier, men ikke alle må være oppfylt for at man skal kunne si at boligen har mangler. Men jeg vil poengtere her at det kan være lurt å overlate den vurderingen til profesjonelle - dvs takstmann, Help-advokat og liknende. Endret 19. februar 2018 av jonlem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå