Gå til innhold

Unacast henter 140 mill: – Det hadde aldri skjedd om vi hadde blitt igjen i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flott å se at vi kan får selskaper som blomstrer opp med base i Norge. Kudos til Unacast for å være åpne med hva de gjør og hva de tenker så andre kan trekke erfaringer utifra hva som skjer med Unacast.

Rent konkret så synes jeg også at selskapet er litt skummelt. Jeg forstår at Facebook og Google holder øye med meg og alt jeg gjør på internett. Jeg kan ikke si at jeg er noen fan av denne utviklingen. At det skal dannes tilsvarende profiler i den fysiske verdenen synes jeg er skummelt. Jeg vet at de ikke kobler disse dataene mot person og at de dermed går klar av regulering som GDRP. Men samtidig så vet jeg jo at hvis de vet at telefonen min popper opp på lokasjon X, Y og Z på gitte klokkeslett så er det jo ikke skrekkelig vanskelig å koble dette opp mot f.eks. ruter-kort, bank-kort eller noe annet. Jeg avslører jo identiten min til slike systemer regelmessig. Hvordan kan Unacast sitt produkt ikke realisere DDR-regimets våte drøm om å vite alt om sine innbyggere? En domavsigelse er kanskje en beskyttelse mot dette - men i enkelte land så er jo dette mest en formalitet og hvis det er snakk om etterforskning av forbrytelser mot barn eller terror så kommer jo domsavsigelsene som perler på en snor.

Nå er det slik at om ikke Unacast tar denne posisjonen så kommer noen andre til å ta den og jeg vil heller ha Unacast med deres positive grunnsyn på personvern snarere enn f.eks. Facebook eller en tilfeldig annen amerikansk startup.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...