LMH1 Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 1) Altibox selger stort sett til hus og ikke leiligheter2) 58% av alle boliger (inkl. leiligheter)i Norge er >100m2 (Kilde: SSB) 3) Altibox ruteren havner ofte i hjørnet av boligen 4) Altibox ruteren havner enten i et metallskap eller gjemt bak alaskens annen elektronikk som fortstyrrer de trådløse signalene Hvem er det som gjør dette kundene eller installatørene? Nå har jo https://www.altibox.no/privat/bredband/wifipluss/ Tror ikke slikt hadde blitt solgt hvis ikke altibox vet trådløs er for dårlig for store hus eller ligdende. Du må gjerne mene hva du vil men jeg tror heller Asus\Netgear har mere peiling på rutere. Med mindre de klusser det til med firmware oppdateringer eller noen modeller av billig pris. Men slike ruter er veldig billige ofte 1000-2000 kr men toppmodellene til asus\netgear koster fort det dobbelte. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 Primært er det kunder som velger å plassere utstyr i ugunstige plasseringer. Installering av modem nå om dagen er blitt veldig enkelt og krever i grunnen bare å koble til strøm og nettverkskabel. Sist jeg sjekket, så lager ikke ISP'ene sine egne routere, men bruker utstyr fra andre store leverandører (f. eks Zyxel). De ISP'ene gjør er å modifisere tilganger og brukergrensesnittet. 1 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Hvem er det som gjør dette kundene eller installatørene? Nå har jo https://www.altibox.no/privat/bredband/wifipluss/ Tror ikke slikt hadde blitt solgt hvis ikke altibox vet trådløs er for dårlig for store hus eller ligdende. Du må gjerne mene hva du vil men jeg tror heller Asus\Netgear har mere peiling på rutere. Med mindre de klusser det til med firmware oppdateringer eller noen modeller av billig pris. Men slike ruter er veldig billige ofte 1000-2000 kr men toppmodellene til asus\netgear koster fort det dobbelte. Poenget er at en ruter, uansett produsent, ikke klarer å dekke et helt hus på 100m2 per plan. Det sørger fysikkens lover og lovregulering på radiobasert samband for. Grunnen til at Altibox selger repeatere er som jeg beskrev, pga. mange av kundene deres bor i en bolig det ikke er mulig å dekke med én ruter. Du må tro hva du vil om hvem som lager det beste produktet, men verken logikk eller tall backer deg opp her. Lenke til kommentar
Lupqt Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 (endret) Kan jeg spørre om tilbakmeldinger på: https://www.komplett.no/product/912802/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-router?offerId=KOMPLETT-310-912802# Mor ønsket seg en ny router hjemme som ikke ser ut som et insekt + som har en god ytelse til 2 gaming entusiaster som bor i hus. Støtter denne også 5Ghz? Vil dette kunne gjøre jobben in term of ytelse og holdbarhet for gutta som er opptatt av lite packetloss og lav ping. Endret 28. februar 2018 av Lupqt Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Det må den gjøre ellers er maks hastighet 100-150 mbit på 2.4 ghz. Så det står i bildet den klarer 500 mbit. 898 mbit. Lenke til kommentar
Lupqt Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 Det må den gjøre ellers er maks hastighet 100-150 mbit på 2.4 ghz. Så det står i bildet den klarer 500 mbit. 898 mbit. Godt poeng! La ikke merke til displayet der Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 https://www.tek.no/artikler/samletest-mesh-nettverk/383228/2 Du kan lese litt der også, kommer vel an på hvordan du plasserer antennene. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 (endret) Jeg lurer vel heller på om det vil komme for 50 ghz for den er mere viktig syns jeg? Eller om 5 ghz gir særlig god ping\hastighet ved mesh? For antar det blir høyere ping hastighet og dårligere ytelse en å være nærme en ruter. Men bedre på avstand. Har aldri tenkt tanken på mesh ennå. For jeg mener det ikke er behov foreløpig. Har ikke kjøleskap eller konfyr og LED lys som må ha trådløs for å fungere og fjernstyre. Endret 28. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Yes, mesh er designet kun for kjøleskap, komfyr og LED-lys. Det har ingen andre bruksområder. Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Kan jeg spørre om tilbakmeldinger på: https://www.komplett.no/product/912802/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-router?offerId=KOMPLETT-310-912802# Mor ønsket seg en ny router hjemme som ikke ser ut som et insekt + som har en god ytelse til 2 gaming entusiaster som bor i hus. Støtter denne også 5Ghz? Vil dette kunne gjøre jobben in term of ytelse og holdbarhet for gutta som er opptatt av lite packetloss og lav ping. Trådløst og gaming, tja da er vi inne på essensen av tråden Da hadde det nok vært bedre med noen ethernet kabler liggende i gangen til din mors store frustrasjon;) kapers er godt. Lenke til kommentar
Lupqt Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 Kan jeg spørre om tilbakmeldinger på: https://www.komplett.no/product/912802/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-router?offerId=KOMPLETT-310-912802# Mor ønsket seg en ny router hjemme som ikke ser ut som et insekt + som har en god ytelse til 2 gaming entusiaster som bor i hus. Støtter denne også 5Ghz? Vil dette kunne gjøre jobben in term of ytelse og holdbarhet for gutta som er opptatt av lite packetloss og lav ping. Trådløst og gaming, tja da er vi inne på essensen av tråden Da hadde det nok vært bedre med noen ethernet kabler liggende i gangen til din mors store frustrasjon;) kapers er godt. Hehe, det er dessverre helt uaktuelt. Det er derfor jeg måtte prøve å finne noe som som ser sånn nogenlunde anstendig ut av en router før de fikk lov til å sette den ut i stua for gutta. Lenke til kommentar
Lupqt Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 Yes, mesh er designet kun for kjøleskap, komfyr og LED-lys. Det har ingen andre bruksområder. Jeg må ha det inn med te-skje, så mesh har så klart ingen påvirkning på ping/packageloss ect. Denne routeren vil kunne gjøre en like god om ikke bedre jobb enn en vanlig Telenor router? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Yes, mesh er designet kun for kjøleskap, komfyr og LED-lys. Det har ingen andre bruksområder. Jeg må ha det inn med te-skje, så mesh har så klart ingen påvirkning på ping/packageloss ect. Denne routeren vil kunne gjøre en like god om ikke bedre jobb enn en vanlig Telenor router? Med mesh så vil pakkene dine sendes to ganger om du er tilkoblet en trådløs mesh AP. Dette vil øke latency'en om du sammenligner med en kablet mesh AP eller en ruter om de står på samme sted. Om du er langt unna ruteren din så vil du oppleve (mer) støy som igjen medfører re-transmissions på det trådløse laget. Dette vil øke latency'en din (og jitter). Som alltid med trådløst er svaret "det kommer an på". Tradisjonelt sett så vil du ha endel re-transmissions med trådløst. Det vil gjøre latency ganske varierende. Fordelen med mesh er at du vil ha høyere signal til støy ratio enn med én ruter. Det vil redusere re-transmissions og latency. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 6. april 2018 Del Skrevet 6. april 2018 Hvem er det som gjør dette kundene eller installatørene? Nå har jo https://www.altibox.no/privat/bredband/wifipluss/ Tror ikke slikt hadde blitt solgt hvis ikke altibox vet trådløs er for dårlig for store hus eller ligdende. Du må gjerne mene hva du vil men jeg tror heller Asus\Netgear har mere peiling på rutere. Med mindre de klusser det til med firmware oppdateringer eller noen modeller av billig pris. Men slike ruter er veldig billige ofte 1000-2000 kr men toppmodellene til asus\netgear koster fort det dobbelte. Poenget er at en ruter, uansett produsent, ikke klarer å dekke et helt hus på 100m2 per plan. Det sørger fysikkens lover og lovregulering på radiobasert samband for. Jeg skal ikke direkte kalle deg løgner men min Asus ac68u dekker hele huset vårt, (kjører kun 5Ghz). Det er 2 etasjer på 100m2 pr etasje. Det som er litt artig er jo at Asus'en er plassert helt i ene enden av huset. Hadde vi plassert routeren midt i huset hadde det vært mer optimalt. Vi kjører like vel ett AP pga at vi vil både ha dekning i hage og garasje. Liker å ha god dekning også utenfor da vi befinner oss mye der. Er det noen i nærheten av Levanger som ikke tror meg eller vil komme å se så stiller jeg gjerne nettverket klart til inspeksjon. At trådløst ikke blir like bra som med tråd er en helt annen sak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå