NTB - digi Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Norsun øker ambisjonene.Solcelleprodusent satser milliarder - vil tidoble produksjonen Lenke til kommentar
aasATuio Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 I Norden i dag så svinger prisen på solkraft og vindkraft mellom positiv og negativ pris, dersom strømproduksjonen ikke mellomlagres i et batteri. Batterilagring er en teknisk løsning som kan gi god økonomi for døgnlagring. En alternativ teknisk løsning for silisiumproduksjon er legge produksjonsanlegget nær en solcellepark eller en vindpark, og variere produksjonen i takt med strømtilgangen. Det ligger neppe god økonomi i å prøve å variere silisiumproduksjonen gjennom et døgn, men kan det ligge god økonomi i en sesongtilpasset produksjon, men null produksjon i vinterhalvåret og maksimal produksjon i sommerhalvåret? I Norge er vi vant med å lagre høstregnet til våren i vannmagasiner. Er det mulig å gjøre noe tilsvarende med silisiumproduksjonen? Lenke til kommentar
Bygrenseoverskrider Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Hva er det du snakker om? Er du en bot? 1 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Jeg tror han mener (med vekt på tror) at selve produksjonen av silisium kan sees på som en energilagring. Altså en foredling av elektrisk energi til et varig metallisk produkt. Og at Deretter tror jeg han mener at NorSun bør guffe på når strømprisen er lav når det er overskudd på fornybar kraft i nettet, men gire ned produksjonen når strømprisen er høy. Jeg trodde at industribedrifter som dette ikke kjøper kraften ute på spot-markedet slik vi vanlige forbrukere gjør, men opererer med mer langvarige kontrakter med faste priser? Tenker også at det er vanskelig driftsmessig å drive industriproduksjon etter en sesongvariasjon som dette og få økonomi i det. Men det aner jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
aasATuio Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Jeg tror han mener (med vekt på tror) at selve produksjonen av silisium kan sees på som en energilagring. Altså en foredling av elektrisk energi til et varig metallisk produkt. Og at Deretter tror jeg han mener at NorSun bør guffe på når strømprisen er lav når det er overskudd på fornybar kraft i nettet, men gire ned produksjonen når strømprisen er høy. Jeg trodde at industribedrifter som dette ikke kjøper kraften ute på spot-markedet slik vi vanlige forbrukere gjør, men opererer med mer langvarige kontrakter med faste priser? Tenker også at det er vanskelig driftsmessig å drive industriproduksjon etter en sesongvariasjon som dette og få økonomi i det. Men det aner jeg ikke. Du har oppfatta poenget, Falsum! Spørsmålet mitt går til industrien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå