Gå til innhold

Medieavspilleren VLC får støtte for avansert video i helt ny versjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Can play Blu-Ray Java menus: BD-J

Det irriter meg så veldig mye, for det har videolan kunnet i flere år, men hjelper lite å kunne det hvis det forutsetter å følge denne guiden:

https://www.videolan.org/developers/libbluray.html

Ergo videolan kan kun spille av DVD plater og VCD men ikke 4k blueray eller andre.

Kunne betalt 50-100 kr for en videolan som funger bedre, for ender med jeg kjøper powerdvd eller windvd istedenfor.

Men jeg irriter meg også over windvd som før kunne spille av HD DVD men ikke nå lengere.

Må ha gammel versjon. Så hadde de funnet en løsning der, for penger er ikke noe problem gidder ikke å gi penger hvis videolan ikke tar prosjektet sitt seriøst en gang. Fint at ting er gratis men prisen har sine ulemper også for de som liker å prøve å knote å få ting å fungere.

Gratis support er ikke inkludert i prisen i så fall. Men syns også cyberlink gir dårlig support, er billigst å oppgradere lisensen\programvaren men det hjelper heller ikke for det er veldig tungvint.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det irriter meg så veldig mye, for det har videolan kunnet i flere år, men hjelper lite å kunne det hvis det forutsetter å følge denne guiden [sNIP] Kunne betalt 50-100 kr for en videolan som funger bedre, for ender med jeg kjøper powerdvd eller windvd istedenfor.

Du er selvfølgelig klar over at VLC ikke er 'gratis' men derimot 'fritt?' (Free, as in Open.)

Noe som betyr at det du spør etter, som av natur er Intentionally-Broken-by-Design (DRM) ikke kan understøttes av VLC uten å råke på juridiske problemer? Samme historien rundt maskinvarestøtte gjennom binary-blobs osv. Våre friheter eroderes på alle kanter. Nok om det.

Om du insisterer på å omgi deg med DRM-infiserte kilder, så må du belage deg på enten ty til crackermiljøet, eller betale hva leverandøren forlanger og verre, bare akseptere de klare begrensninger som leverandøren mener du som forbruker skal ilegges.

Uansett hva du velger får du ikke sutre over VLC, for dette er ikke deres verk. Eneste friheten vi enn så lenge har tilbake er muligheten til å stemme med lommeboken. Slik jeg ser det stemmer du i så måte i mot dine egne interesser her.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Men videolan kunne gjort som Cdon filmleie eller slikt tilby leietjeneste istedenfor?

Slik man kunne koble opp mot netflix etc?

smartflix er vel kanskje ikke netflix sitt ønske heller?

Fordi jeg vet av erfaring det ikke er verdt å bruke tid på knote på videolan.

Lisenspolitikken får videolan og filmskaperne ta.

Vet det finnes profesjonnelle linux distribusjoner som tar betalt for å følge med lisensprogrammer f.eks adobe og slikt.

For syns det blir feil å si den kan spille av blueray hvis kun 1\10 delt av filmene som funger på powerdvd\windvd ville heller anbefalt folk å kjøpt et program eller bluerayspiller for rundt 1000 kr.

Nå følger med ofte på blueraybrennere powerdvd\nero men ofte eldre versjoner.

Pioneer\sony og andre merker som LG burde kanskje vurdert de kunne betalt videolan å lage en spiller av nyere dato folk får gratis med full støtte. Linux støtte må man se langt etter enten eldre versjon eller like dårlig som k3b.

Du er vel enig angående CDburnerXP pro og BurnAware v11.0, Ashampoo  Burning Studio FREE,ImgBurn

Min erfaringer med disse er Nero 2018 Platinum mye bedre.

De andre kan kun brenne CD\DVD+rw men ikke blueray og duallayer DVD.

Blueray XL funger særlig dårlig gir kun brennefeil eller platene blir ikke annet en feilbrent. K3b er på samme nivå desverre.  Men du er vel enig å betale 600 kr årlig for slikt, og 357.37 kr for powerdvd oppgradering årlig er litt dyrt. Må være profesjonelt bruk ikke hobbybruk? Nå sier lisenspolitikken man kan kun bruke slike programmer på en pc, selv om dette ikke sjekkes. Men er litt gråsonen og ha programvarene på flere pcer.

Men nå er blueraybrenner ganske tregt, funger dårlig å brenne over 16x hastighet uten skrivefeil. Kreves så minimalt med feil. så harddisk er billigere og raskere. Hvis man tar med programvare kostnaden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men videolan kunne gjort som Cdon filmleie eller slikt tilby leietjeneste istedenfor?

Lisenspolitikken får videolan og filmskaperne ta.

La meg i stedet forklare dette med et databegrep – DRM og tilhørende lisenskrav er inkompatibelt med en åpen kildekode modell. Dette er klare motpoler. Selvmotsigelser. Kall det hva du vil – kombinasjonen kommer ikke til å skje. 

Vet det finnes profesjonnelle linux distribusjoner som tar betalt for å følge med lisensprogrammer f.eks adobe og slikt.

Og her råker vi på forskjellen på domener. Eller vanntette skott, om du vil.

Hva som skjer i Userland på Linux (eller hvilket som helst annet operativsystem) har ingen konsekvenser eller føringer på hva som skjer i Protected Space (kjernen,) eller hvilken lisensmodell som gjelder for hvert av disse domenene.

Også dette er Intentionally-by-Design. Men til forskjell fra DRM så er ikke denne modellen Broken.

Denne separasjon er juridisk beskyttet i de fleste vestlige land. Både ved lov og ved presedens. Referer eksempelvis Oracle sin rettssak mot Google over sistnevntes gjenimplementering av Java API i Android.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tungvint å bruke VLC mot Chromecast. En bedre løsning er å sette opp en Plex Media Server. Man får Plex App til Android og de fleste Smart-TVer.

Ergo videolan kan kun spille av DVD plater og VCD men ikke 4k blueray eller andre.

Kunne betalt 50-100 kr for en videolan som funger bedre, for ender med jeg kjøper powerdvd eller windvd istedenfor.

Skulle gjerne hatt bedre støtte for avspilling av Bluray på Linux med VLC. Windows har lenge hatt denne muligheten med proprietære kostbare applikasjoner som PowerDVD.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det irriter meg så veldig mye, for det har videolan kunnet i flere år, men hjelper lite å kunne det hvis det forutsetter å følge denne guiden [sNIP] Kunne betalt 50-100 kr for en videolan som funger bedre, for ender med jeg kjøper powerdvd eller windvd istedenfor.

Du er selvfølgelig klar over at VLC ikke er 'gratis' men derimot 'fritt?' (Free, as in Open.)

Noe som betyr at det du spør etter, som av natur er Intentionally-Broken-by-Design (DRM) ikke kan understøttes av VLC uten å råke på juridiske problemer? Samme historien rundt maskinvarestøtte gjennom binary-blobs osv. Våre friheter eroderes på alle kanter. Nok om det.

Om du insisterer på å omgi deg med DRM-infiserte kilder, så må du belage deg på enten ty til crackermiljøet, eller betale hva leverandøren forlanger og verre, bare akseptere de klare begrensninger som leverandøren mener du som forbruker skal ilegges.

Uansett hva du velger får du ikke sutre over VLC, for dette er ikke deres verk. Eneste friheten vi enn så lenge har tilbake er muligheten til å stemme med lommeboken. Slik jeg ser det stemmer du i så måte i mot dine egne interesser her.

Mjaaaa, man kunne støttet det juridisk ved at VLC brukte et tredjepartsbibliotek/plugin  som hadde støtte for å lese Blu-Ray DRM (kan gjøre det dynamisk slik at folk kan kjøre VLC uten dette biblioteket).  Biblioteket kunne være kryptert og krevd lisensnøkkel for å brukes. APIet til biblioteket kan selvsagt ikke bruke noe fra VLC, men det kan ordnes med at man spesiferer et API med en annen lisens. Altså kunne man sett for seg at man ga ut VLC helt fritt, under GPL, men en ekstra pakke med støtte for blu-ray ble gitt ut som et dynamisk lastet bibliotek -- et plugin om du vil. Du gir da ut VLC under GPL, mens biblioteket, som ikke er avhengig av VLC, blir lastet inn dynamisk.

EDIT: Dessuten er vel nå libVLC LGPL, slik at plugins veldig fritt kan bli skrevet med hvilken som helst lisens.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Tungvint å bruke VLC mot Chromecast. En bedre løsning er å sette opp en Plex Media Server. Man får Plex App til Android og de fleste Smart-TVer.

Skulle gjerne hatt bedre støtte for avspilling av Bluray på Linux med VLC. Windows har lenge hatt denne muligheten med proprietære kostbare applikasjoner som PowerDVD.

Med forrige års LG UHD OLED og innebygd programvare, og Plex server på PC med filmsamling, finner jeg dessverre at å bruke innebygd Plex klient i TV gir mye dårligere bilde enn å bruke innebygd medieavspiller med Plex server som DLNA kilde. Dette er trist, for Plex klienten er bedre å navigere med, så jeg må hoppe mellom de to.

Plex server er satt opp til å levere i max kvalitet uten transkoding, men noe skjer tydeligvis uansett.

Noen Plex-eksperter som har tips som kan prøves for å forbedre kvaliteten fra Plex-klienten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...