SuperBlackBird Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) Hei! Legger ved et bilde av baksiden til ene bremseskiva. Har fått pulserende ratt når jeg bremser, og jeg tok å smurte opp klosser, kaliper og glidebolter fremme på passasjersiden i dag (andre siden ble nylig tatt). Er åpenbart at skiver og klosser skal byttes, men jeg har mistenkt at det er noe feil med bremsecaliperen. Bilen bremser tilnærmet helt rett om jeg slipper rattet og bremser, rattet pulserer noe. Når jeg tar løs om morgenen når bilen har stått over natta så hører jeg et "klonk" i det bilen triller i gang, kjenner også rykket i bilen. Har prøvd å kjøre et par mil uten å røre bremsen for så å stoppe opp på gir, gått ut av bilen og kjent på skivene. Kalde alle sammen. Når jeg trykte stempelet helt inn i kaliperet så gikk det uten problem med skrutvinge. Noen som kan tyde bildet og si noe utfra dette om jeg bør bytte kalipere i samme slengen? Bilen er en 2012 Mondeo som har rundet 190.000km. Kalipere er originale, skivene ble byttet for 3 år og 70.000km siden (Ford originaldeler) - kan også legge til at jeg er eneste fører av bilen, og er påpasselig med å ikke stå stillestående med foten på bremsen om bremsene er varme og jeg kommer til et kryss. Takker på forhånd for svar Endret 12. februar 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) Utsiden, klossen på innsiden var vesentlig mer slitt enn på utsiden. I tillegg så klossene noe ujevnt slitte ut. Endret 12. februar 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Viser det første bildet en skive full i sprekker? I så fall bør du ikke kjøre med det før det er byttet. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) Nei det er ikke sprekker, er svarte merker fra klossene. I tillegg er der noen dråper vann som kan se ut som sprekker Endret 12. februar 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 Det første du ser er matrialmigrasjon fra bremseklossen til skiva, når bilen står parkert avsettet bremsebelegg på bremseskiva. Klonket du hører når du begynner å gjøre er klossen som da har satt seg litt fast i skiva, dette skjer gjerne når det er høy luftfuktighet. En 4-5 nødstopp fra 90km/t tenker jeg pusser skiva ren og fin igjen. 2 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 13. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2018 Det første du ser er matrialmigrasjon fra bremseklossen til skiva, når bilen står parkert avsettet bremsebelegg på bremseskiva. Klonket du hører når du begynner å gjøre er klossen som da har satt seg litt fast i skiva, dette skjer gjerne når det er høy luftfuktighet. En 4-5 nødstopp fra 90km/t tenker jeg pusser skiva ren og fin igjen.Ok, er som regel kun passasjersiden av bilen som er helt dekket av is da forholdene rundt også tilsier det er sånn. Har hatt noen gode nedbremsinger uten at det har hjulpet så mye, men har og tatt hensyn til piggdekkene. Skal prøve litt til.er det vanlig at en del av klossen ikke tar, som man ser innerst på skiven og klossen her? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Spørs om det er rustkanten på skiva som har blitt så ru at den rasper bort klossen før klossen klarer å pollere skiva. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 16. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2018 (endret) Det første du ser er matrialmigrasjon fra bremseklossen til skiva, når bilen står parkert avsettet bremsebelegg på bremseskiva. Klonket du hører når du begynner å gjøre er klossen som da har satt seg litt fast i skiva, dette skjer gjerne når det er høy luftfuktighet. En 4-5 nødstopp fra 90km/t tenker jeg pusser skiva ren og fin igjen. Da har jeg prøvd dette. Resultatet ble enda mer vibrasjoner fra bremsene, og nå drar bilen litt mot venstre (altså motsatt side fra der bildene over er tatt av) når jeg bremser Så da blir det en bremsejobb. Hva kan jeg gjøre for å forhindre/forlenge at bremsene ryker på samme måte igjen? Tja, jeg har kanskje hatt en litt for øko-vennlig kjøremåte og rett og slett ikke brukt bremsene aggressivt nok. Endret 16. februar 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Aktiv bruk av bremsene hjelper, og så bør man løsne av, renpusse og smøre opp klossene en gang i året. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Og ikke minst se til at glidebolter fungerer som de skal, og at anlegget er luftet. Luft i systemet kan hindre at stempel trekker seg tilbake når du slipper bremsen, typisk tegn er at ene klossen blir mer slitt enn andre siden. Jeg pleier å ta en runde over bremsene hver gang jeg bytter hjul. Sjekker at alle belger/tetninger er hele, at både stempel, glidebolter og klosser kan bevege seg lett. Sikkert unødig ofte, men det tar ikke så lange stunden å gjøre det når en sjekker 2ggr årlig. Og så er det betryggende å ha bremser som tar som om de er nye. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå