daggerfall Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hei.. Vi skulle installere klassikern Strike commander på min moderne PC med windows 98SE. Vi installerte det i dos, det er eneste mulighet, og fikk dermed beskjed om at PC'en manglet dos-memory og at vi måtte lage en bootdisk. Hvordan lager man denne bootdisken til dette spillet? Eventuelt.... Jeg har 580mb ram på min 800mhz PC, og kan nok sette av litt minne til DOS. Mangla tross alt bare 3kb... Men hvordan gjør jeg dette?(overfører win-minne til Dos-minne) På forhånd takk Lenke til kommentar
Betongmannen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) De aller fleste (hvis ikke alle) gamle DOS-spill krever at man har et visst antall KB med konversjonelt(?) minne tilgjengelig. Det er altså ikke RAM'en som er flaskehalsen her, men de 640 KB'ene med minne alle maskiner har. Den enkleste måten, som jeg vet om, er å skaffe seg et program som heter QEMM386. Dette programmet fikser litt på config.sys og autoexec.bat slik at DOS laster inn de tingene som krever mest minne inn i det øvre minneområdet og frigjør en del av de 640 KB'ene. (Litt knotete fortalt kanskje. ) Når jeg brukte det hadde jeg alltid 634 KB ledig, som var rikelig til spill, med unntak av Ultima 7 som var veldig sært på dette punktet. Endret 11. desember 2003 av Betongmannen Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Så det er et vist antall minne som kan fordeles? Hvordan innvirkning vill det få på windows å føre over litt? Er det simpelt kan det gjøres vær gang jeg skal spille. Og hvor får man tak i dette programmet? Spillet er fra 93, så det går nok bra når det handler om nok minne... Bra at noen har peiling på gamle DOS greier her. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Lag en oppstart floppy. Gjerne med MSDOS 5.0 eller i den dur. Spillet er fra 93, så det går nok bra når det handler om nok minne... Selv om du har 1GB med minne nå er det ikke sikkert du har nok for det. Det magiske tallet her er 640kb og konvensjonell minne. Sier ikke "dos=umb", "emm386.sys", "lh mouse", "config.sys", "mem /c" og alt det andre noe så tviler jeg på at du klarer å få kjørt disse spillene. Uten at du virkelig setter deg inn i problemstillingen eller er så heldig at du finner en boot-disk på internett som er ferdig laget (noe som ikke er så utenkelig). Men det største problemet ditt er at maskinen din er for rask, slik at du må skaffe deg en "bremsekloss" programvare. Noe som også sluker verdifulle kb'er, hvis du finner et slikt fungerende program. Lenke til kommentar
Betongmannen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Så det er et vist antall minne som kan fordeles?Hvordan innvirkning vill det få på windows å føre over litt? Er det simpelt kan det gjøres vær gang jeg skal spille. Vel, for å kjøre spillet tror jeg man må starte PC'en i DOS-modus, så Windows spiller liten rolle her. Og hvor får man tak i dette programmet? Det aner jeg ikke. Programmet er eldgammelt. Sier ikke "dos=umb", "emm386.sys", "lh mouse", "config.sys", "mem /c" og alt det andre noe så tviler jeg på at du klarer å få kjørt disse spillene. Uten at du virkelig setter deg inn i problemstillingen eller er så heldig at du finner en boot-disk på internett som er ferdig laget (noe som ikke er så utenkelig). Man TRENGER ikke sette seg inn i gamle DOS-tweakinger med QEMM386, nettopp fordi den gjør det for deg. Men det største problemet ditt er at maskinen din er for rask, slik at du må skaffe deg en "bremsekloss" programvare. Noe som også sluker verdifulle kb'er, hvis du finner et slikt fungerende program. M'oslo fikser det. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Du har et poeng med at Qemm fikser det. Men det er en fordel å ha drevet med dette før, iallefall at de vet litt av prinsippene bak. Om jeg husket rett så optimaliserer Qemm en eksisterende config.sys og autoexec.bat fil. Og det er jo ikke hel automatisk heller. Hva er M'oslo? Et program? Lenke til kommentar
Betongmannen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Ja, det er et lite program som gjør det mulig å stille inn hvor raskt et spill skal gå. Ganske hendig i grunn. Har du prøvd å kjøre UFO: Enemy Unknown på en AMD 2400+? Det er ganske interessant. Du har rett i at Qemm optimaliserer de eksisterende systemfilene, og ja det kan jo være en fordel i å kunne litt av sånt på forhånd, men strengt tatt må man ikke det, siden man kan stille det inn manuelt, eller la Qemm bestemme hva som skal og ikke skal fikses på. Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Jeg fikk tilbud om å lage bootdisk da jeg skulle inntalere spillet...og takket ja, men det er en feil som oppstår vær gang. Har klart å lage en bootdisk en gang da jeg installerte spillet for ca. 2 år siden. Finner ikke denne disketen... EDIT: Når jeg prøver å lage bootdisk så får jeg melding om at det ikke gikk, og at jeg må lage en mannuelt ved å følge henvisningene i manualen... Denne manualen er borte... Det er ikke tilfeldigvis noen som har den Endret 14. desember 2003 av daggerfall Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Jeg fikk tilbud om å lage bootdisk da jeg skulle inntalere spillet...og takket ja, men det er en feil som oppstår vær gang. Har klart å lage en bootdisk en gang da jeg installerte spillet for ca. 2 år siden. Finner ikke denne disketen... EDIT: Når jeg prøver å lage bootdisk så får jeg melding om at det ikke gikk, og at jeg må lage en mannuelt ved å følge henvisningene i manualen... Denne manualen er borte... Det er ikke tilfeldigvis noen som har den Å lage en oppstartsdiskett fra installasjonsprogrammet vil ikke hjelpe deg mer enn om du formaterer disketten i windows med opsjonen "kopier systemfiler", eller fomat a: /s. Det som virkelig er et herk er å fixe til oppstartsfilene config.sys og autoexec.bat. Jeg puslet litt med dette for ca. en mnd siden (ville teste et par gamle klassikere), og jeg klarte å ordne med oppstartsfilene slik at jeg fikk 601kB konvesjonelt minne ledig, med EMS-minne, cdrom-driver, keymap og lyddriver. Nå skal det legges til at jeg aldri fikk lydkortet til å virke, men det skyldes nok ikke "minnetweakingen" (merk at driveren var lastet i minnet). Lydkortet er et SB Live!, og må derfor emulere SB16 gjennom driveren (og det er et problem jeg har hatt tidligere...). QUEMM tilhører fortiden. Jeg husker jeg brukte det i DOS-dagene, og det var ikke alltid resultatet var vellykket ; Noen spill gikk på trynet fordi QUEMM hadde vært litt for genereøs med å flytte rundt på data. Men jeg fikk 630kB konvesjonelt minne da.... Men så mye trenger du ikke! QUEMM virker ved å flytte TSR-programmer opp i høyminneområdet (mellom 640kB og 1024kB), og deler av operativsystemet. Er det å be om problemer , når man kjører Windows 98? For å laste driveren opp i høyminneområdet skriver du lh foran. Dettee forutsetter at du også har DOS=HIGH,UMB i autoexec.bat (eller var det config.sys?). Nå er det ikke fullt så enkelt som å bare "dytte" programmene opp i UMA - deler av dette området blir brukt av BIOS. Min grådighet resulterte i særdeles festlige farger i Little Big Adventure (med det faktum at jeg såvidt kom jeg forbi installasjonen pga. utydelig tekst :-D ) Kommandoen mem vil bli din venn. Ved å bruke noen opsjoner får du et "kart" over høyminneområdet, og utifra det kan du avgjøre hva som lønner seg å ha der. Endret 14. desember 2003 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå