Gå til innhold

Byggingeniør som ønsker å skifte beite

Anbefalte innlegg

Jeg er en rådgivende ingeniør byggeteknikk (RIB) som er lei av jobben. Har jobbet ganske mange år som RIB, men føler ikke det gir meg noe lengre. Har ikke lyst til å jobbe hos entreprenør eller lignende. Noen som vet om en jobb hvor jeg får bruk for utdanningen min uten å måtte jobbe i byggebransjen? Gjerne en jobb som ikke er A4.

Edit: eventuelt ny jobb trenger ikke være like bra betalt som ingeniørjobben. Kan gjerne skaffe en mindre leilighet eller flytte, dersom jeg får tilbake litt arbeidsglede/livskvalitet.

Endret av Makrellhale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en rådgivende ingeniør byggeteknikk (RIB) som er lei av jobben. Har jobbet ganske mange år som RIB, men føler ikke det gir meg noe lengre. Har ikke lyst til å jobbe hos entreprenør eller lignende. Noen som vet om en jobb hvor jeg får bruk for utdanningen min uten å måtte jobbe i byggebransjen? Gjerne en jobb som ikke er A4.

Det er nok lettere om du utdyper litt ift hva dine interesse områder er, hva du mener med "ikke A4", hvilken retning du har tatt(er vell forskjellige innenfor bygg ift fordypning?) osv. Bygg kan jo havne innenfor så og si alle bransjer, ift konstruksjoner, beregninger osv.

Lenke til kommentar

Det er nok lettere om du utdyper litt ift hva dine interesse områder er, hva du mener med "ikke A4", hvilken retning du har tatt(er vell forskjellige innenfor bygg ift fordypning?) osv. Bygg kan jo havne innenfor så og si alle bransjer, ift konstruksjoner, beregninger osv.

Takk for svar! En RIB driver med beregninger og tegninger av stålkonstruksjoner, betong, limtre osv. Vi sitter mye på kontoret og drikker mye kaffe. Jeg ønsker å gjøre noe annet, men har ingen idé om hva...

Lenke til kommentar

Takk for svar! En RIB driver med beregninger og tegninger av stålkonstruksjoner, betong, limtre osv. Vi sitter mye på kontoret og drikker mye kaffe. Jeg ønsker å gjøre noe annet, men har ingen idé om hva...

Er det "kontorlivet" ift å sitte der hele dagen som gjør det kjedelig? Eller er det selve jobben?(beregninger osv). 

Om det er førstnevnte er det kanskje en ide og havne på andre siden? Altså være mer med i selve prosjektene, on site hvor en gjør diverse kontrolleringer av arbeidet eller lignende? For å komme seg ut? Om det er sistnevnte bør du kanskje se på andre deler av bygg yrket? Evt en annen bransje som interesserer deg mer? 

Jeg er litt usikker, jeg jobber selv innenfor elektro/automasjon. 

Lenke til kommentar

Grønn te. :)

Edit: Har arkitektkontor bruk for deg?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg er lei av stresset, maset fra entreprenører, arkitekter, alltid bli presset til å finne den billigste løsningen... Aldri kunne være syk eller ta en dag fri (utenom byggeferien). Entreprenør er derfor uaktuelt, siden det betyr enda mer stress. Har prøvd å søke hos kommunen, men pga oljekrisen var det MANGE søkere. Kom til intervju, men er jo ikke akkurat drømmejobben det heller. :-/

Er det "kontorlivet" ift å sitte der hele dagen som gjør det kjedelig? Eller er det selve jobben?(beregninger osv).

Om det er førstnevnte er det kanskje en ide og havne på andre siden? Altså være mer med i selve prosjektene, on site hvor en gjør diverse kontrolleringer av arbeidet eller lignende? For å komme seg ut? Om det er sistnevnte bør du kanskje se på andre deler av bygg yrket? Evt en annen bransje som interesserer deg mer?

Jeg er litt usikker, jeg jobber selv innenfor elektro/automasjon.

Lenke til kommentar

Grønn te. :)

Edit: Har arkitektkontor bruk for deg?

Arkitekter er en del av problemet i utgangspunktet. De har en tvilsom tilnærming til gravitasjon og tyngdekraften. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er lei av stresset, maset fra entreprenører, arkitekter, alltid bli presset til å finne den billigste løsningen... Aldri kunne være syk eller ta en dag fri (utenom byggeferien). Entreprenør er derfor uaktuelt, siden det betyr enda mer stress. Har prøvd å søke hos kommunen, men pga oljekrisen var det MANGE søkere. Kom til intervju, men er jo ikke akkurat drømmejobben det heller. :-/

Fyrste rådet er sjølvsagt å fortsette å søke på kommunale jobbar. I utgangspunktet så burde ikkje du med byggfaglig ingeniørbakgrunn møte mykje motstand frå ingeniørar frå oljebransjen som typisk har spesialisert seg på rør, energi eller eksplosjon.

Så til ei stilling som byggesaksbehandlar så burde du som byggingeniør bli vurdert før ein petroliumsingeniør.

Skal du tenke litt alternativt så finnes det mange jobbar der byggingeniør er ein god bakgrunn å ha.

Kva for eksempel med å jobbe i ein tilsynsetat? Både arbeidstilsynet, brannvesenet, NSO og Fylkesmannen ansett byggingeniørar som inspektørar.

Eller kanskje etterforskning av ulykker og kriminalitet kunne vært spennande? Både Statens havarikommisjon og kripos ansetter ingeniørar som ein del av sine faggrupper.

Eller du kan etterutdanne deg til takstmann, det blir stadig større etterspørselen etter ingeniørutdanna takstmenn som kan utarbeide ein tilstandsrapport på kva boligen reint teknisk er verdt når ein tek hensyn til det som ein må legge ut for å få boligen tilbake i forskriftsmessig stand. Det er ikkje alltid at meklaren sin prisvurdering av folks betalingsvilje stemmer med den reelle verdien av boligen. Andre arbeidsoppgåver som teknisk takstmann vil også være å vurdere kva som kreves for å rette opp i bygningsskader, og vurdere om bygget også har fått skjulte skader i f.eks. bærande konstruksjonar.

Dersom du likar å jobbe i butikk så kan du søke jobb hos ein av dei store byggevareforhandlarane, dei søker ofte etter byggingeniørar som kan veilede kundane som skal i gong med byggeprosjekt.

Eller du kan sjå på muligheitane for å jobbe med politikk og lobbyvirksomheit for å være med å endre samfunnet på ein hensiktsmessig måte. Som RIB kan du sikkert godt meine noke om dei offentlege prosessane rundt bygg og utvikling er fornuftig bruk av offentlege ressursar. Tilsvarande kan du også sjå på muligheitane for å fordjupe deg i rolla som tillitsvalgt og fagforeningsarbeid.

Så det er mykje anna også som du kan drive med, nøkkelen er berre å finne ut kva du vil gjere, eller i det minste kva type arbeidskvardag du ser for deg. Ingen av dei eksempla som eg har nevnt er spesielt A4 for ein byggingeniør, men det er ikkje alle stillingane som får deg så mykje ut av kontoret.

Dersom du klarer å bestemme deg for om det kun er tidspresset som plagar deg, eller om det er at du ikkje får bruke dine kreative evner (sidan kunden uansett skal ha den billigaste standardløysninga), eller om du rett og slett vil ha ein rein utejobb der du nesten ikkje sitter tørt på kontoret, osv, så vil det være svært mykje enklare å kunne peike deg i rett retning på kva du bør sjå nærmare på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du spør om noe litt vanskelig når du ikke vil jobbe med det du er utdannet som og samtidig vil ha en jobb som ikke er helt A4.

Jeg tror det er mange andre type jobber du kan få. Gjerne innen økonomi. Du har sannsynligvis bedre kvantitative ferdigheter enn mange i den bransjen. MEN, det er gjerne A4.

Hva med læreryrket? Frister det? Er kanskje A4 det også. 

Hilsen en annen RIB. :) 

Lenke til kommentar

De få lærerne jeg kjenner ser ut til å trives langt bedre enn mange andre i mer tradisjonelle yrker. Om jeg ikke selv hadde andre større planer hadde jeg vurdert det selv. Du trenger jo ikke jobbe med barn? Du kan jobbe på videregående?

Høres ikke dumt ut det egentlig. Man lever bare en gang. Fuck A4 livet. :) 

Hva med flypilot eller styrmann på båt? Mindre A4 i hvert fall.

For noen få år tilbake kunne en byggingeniør ha mulighet til jobb som feltingeniør offshore, men antar at i disse tider med den nedsmeltingen vi så offshore så er dette umulig i dag...

Lenke til kommentar

Er nok for gammel for å bli pilot. Lærer for arkitekter hadde vært noe, lært dem om hvorfor man har et aksesystem (det er ikke pynt).

Vi hadde jo en del ingeniører som lærere på høyskolen. Disse var ofte de beste. Virker som en grei hverdag egentlig. 

Den aller beste av våre lærere jobbet fortsatt som ingeniør (eget konsulentselskap). Han underviste også på arkitekthøyskolen. ;) 

Lenke til kommentar

8000 kr for karriererådgiver? Virkelig? Tror jeg ville funnet det gratis eller i hvert fall billigere. 8000 er selvsagt en liten pris om du hadde fått noe ut av det, men jeg er skeptisk.

For å undervise på høyskole/universitet trenger du PPU. Orker ikke søke det opp nå, men det tas vel normalt ved siden av jobb på et eller to semester. Det er også vanlig å få begynne å jobbe før du har det, mener jeg. Vet at den ene læreren vår med ingeniørbakgrunn tok dette når han hadde oss. 

Kjenner også en annen som ikke har lærerbakgrunn, men som fikk jobb i videregående skole og tok PPU samtidig. 

Lenke til kommentar

Konklusjonen er med andre ord at dersom man vil forlate hamsterhjulet/byggebransjen og få livet tilbake, må man ta en ny utdanning. Det fine er at jeg har null forpliktelser dersom jeg kvitter meg med huset, så da kan jeg klare å leve på en slikk og ingenting fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...