Gå til innhold

Digitale førerkort er riktig spennende: – Kan gjøre hverdagen enklere for folk, sier Ketil Solvik-Olsen

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

For noe tull. I dag har politiet og staten så gode registrere at man ikke trenger noen egen app for ditt eller datt. Det man trenger er kun ID, så kan politiet eller hvem det være finne ut alt om deg.

Resultatet er uansett app eller tradisjonelt førerkort at politiet sjekker det opp mot deres systemer om det er gyldig ved en kontroll og da er det helt meningsløst at man skal måtte ha noe annet enn gyldig legitimasjon. Men klart, er jo litt mer "politistataktig" å kreve at befolkningen går rundt med id kort til enhver tid.

Lenke til kommentar

Fin løsning om man slipper å dra med seg sertifikatet, men om man må ha med seg en app eller et papir-ID så er man like langt. For mange så er de eneste ID-kortene bankkort, sertifikat for bil eller pass. Og bankkortene kommer nå uten bilde og dermed ikke gyldig som ID. Da står man igjen med pass og sertifikat, og hvem tar vel med seg pass på bilturen? En form for digitalt sertifikat der man slipper å vise frem ID hadde vært den beste løsningen, som f.eks. at bildet er lagret i det digitale sertifikatet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fin løsning om man slipper å dra med seg sertifikatet, men om man må ha med seg en app eller et papir-ID så er man like langt. For mange så er de eneste ID-kortene bankkort, sertifikat for bil eller pass. Og bankkortene kommer nå uten bilde og dermed ikke gyldig som ID. Da står man igjen med pass og sertifikat, og hvem tar vel med seg pass på bilturen? En form for digitalt sertifikat der man slipper å vise frem ID hadde vært den beste løsningen, som f.eks. at bildet er lagret i det digitale sertifikatet.

Sertifikatet er ikke gyldig legitimasjon, ei heller bankkort med bilde. Det eneste godkjente legitimasjonen i Norge/EU og resten av verden er pass. Har flere ganger blitt spurt om både førerkort og pass når jeg har leid bil i EU, Asia og USA.

Dessuten har Norsk førerkort personnummeret som førerkortnummer. Dette burde vært en random nummer som alle andre EU land. Alle Norske borgere og DUF folk skulle blitt utstyrt med nasjonal ID. Men den kommer jo aldri. Du kommer deg ikke til Svalbard med førerkort engang.

Det finnes søknadsskjemaer for ID kort i EU format. Fyller du ut et slikt får du pass til veldig refusert pris. ID kort skal i prinsippe være gratis som men følge av at myndighetene i EU/EØS krever at du har et.

Lenke til kommentar

Sertifikatet er ikke gyldig legitimasjon, ei heller bankkort med bilde. Det eneste godkjente legitimasjonen i Norge/EU og resten av verden er pass. Har flere ganger blitt spurt om både førerkort og pass når jeg har leid bil i EU, Asia og USA.

Dessuten har Norsk førerkort personnummeret som førerkortnummer. Dette burde vært en random nummer som alle andre EU land. Alle Norske borgere og DUF folk skulle blitt utstyrt med nasjonal ID. Men den kommer jo aldri. Du kommer deg ikke til Svalbard med førerkort engang.

Det finnes søknadsskjemaer for ID kort i EU format. Fyller du ut et slikt får du pass til veldig refusert pris. ID kort skal i prinsippe være gratis som men følge av at myndighetene i EU/EØS krever at du har et.

Funker på de fleste barer og utesteder ;-)

Lenke til kommentar

Førerkort (og bankkort med bilde) er gyldig legitimasjon i Norge, men ikke utland hvor det kun er pass som er gyldig, selv i Schengen hvor vi fritt kan reise uten pass (sett bortsett fra de "midlertidige" passkravene som er innført grunnet asylsituasjonen i Europa). Se https://www.advokatforeningen.no/radgivning/hvitvasking/kundekontroll/hva-er-gyldig-legitimasjon/

Norsk førerkort har ikke personnummer som førerkortnummer. Se på førerkortet ditt, punkt 5 er førerkortnummer. Dette står også i liten skrift i forklaringen bak på førerkortet. Se også https://lovdata.no/SF/forskrift/2004-01-19-298/§4_1

Søknadsskjema for ID-kort i EU format vil jeg gjerne høre mer om. Hvor søker man om dette? Alle i husstanden må fornye passet til neste år, så hvis vi kan spare penger på å søke om ID-kort hadde det vært fint.

Men Norsk ID-kort har ikke kommet enda, sist jeg sjekket skulle det komme 1 april (ja jeg vet) så jeg skjønner ikke hva slags ID-kort man kan søke på for å få billigere pass. Det står ikke noe om prisforskjell med uten ID-kort på politiets nettsider.

Lenke til kommentar

Passet mitt gikk ut i 2017 og har inger planer om å fornye

Førerkortet får holde når jeg skal på tur til Sverige i løpet av våren/sommeren og om jeg skal kjøre til Tyskland

Det er en prinsippiell side ved de nye passene mm, og det er biometriske data som b.la fingeravtrykk. Tidligere krevdes det en dom på 2 års fengsel for at de skulle kunne innhente fingeravtrykk. Nå har de anvendt "terrorfare" mm for å få fatt i fingeravtrykkene til hele befolkningen.

Mht å ikke fornye pass: Har du pass med biometriske data bør det ikke være noen prinsippielle hindringer for å fornye. Velger du å la være vil du før eller senere støte på problemer som kan bli ganske kinkige. F.eks om bildet på bankkort osv er over 10 år og du skal fornye bankkort osv eller bank id. Disse problemene blir ikke enklere å hanskes med i fremtiden. De blir værre.

Send en vennlig tanke og en stor takk til Schengenfiaskoen for dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Passet mitt gikk ut i 2017 og har inger planer om å fornye

Førerkortet får holde når jeg skal på tur til Sverige i løpet av våren/sommeren og om jeg skal kjøre til Tyskland

Skal du til Tyskland får du et problem uten pass. Du kommer sikkert inn, men jeg ville ikke satse øl-penga mine på at du kommer tilbake til Norge uten en telefonsamtale hvor du ber om å få tilsendt passet i posten....

Lenke til kommentar

Tror ikke det skal være noe problem å komme seg tilbake når en kjører en norsk bil, med norsk førerkort og snakker flytende norsk/trøndersk

Det spiller egentlig ikke noen rolle hva du - eller jeg - tror. Det er bestemte regler som gjelder, og de som håndhever slike regler er pålagt å følge de. Så kan du håpe på slappfisker i begge retninger, men særlig fornuftig? neppe.

Apropos trøndere:

https://www.tv2.no/a/9404617/

http://www.t-a.no/nyheter/article10714230.ece

Lenke til kommentar

Hva har de linkene med saken å gjøre?

Tror ikke det skal være noe problem å komme seg tilbake når en kjører en norsk bil, med norsk førerkort og snakker flytende norsk/trøndersk

Det spiller egentlig ikke noen rolle hva du - eller jeg - tror. Det er bestemte regler som gjelder, og de som håndhever slike regler er pålagt å følge de. Så kan du håpe på slappfisker i begge retninger, men særlig fornuftig? neppe.

Apropos trøndere:

Lenke til kommentar

Apropos trøndere:

Hva de har med saken å gjøre? Hva i alle dager har ditt trønderske opphav og din trønderske dialekt med saken å gjøre? Det var et elendig argument, og lenkene var ment å gjøre det åpenbart.

Får trøndere utstedt et slags fripass / carte blanche ved fødselen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...