Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av "ny" bruktbil


danhaug

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå i en lengre periode tenkt på å handle ny bil. Av merkene jeg har bestemt meg for er det BMW, Audi og Mercedes(2011- 2014 modell). 

FWD eller RWD er ikke noe jeg spesielt tenker over, eneste som er viktig for meg nå siden jeg har bestemt meg for å bruke endel kroner er: holdbarhet, driftssikkerhet og kjøreglede. 

ser på biler til 200 000,- +/-

Typene jeg har sett meg ut er 3 serie(316,318,320), A4 og C klasse. Helst stasjonsvogn. 

Så det jeg lurer på er, hvilken av disse bilene er det billigst og eie/ta vare på, hvilke av de har minst feil. Og hva koster service/vedlikehold av disse. Ser etter de med lavest mulig kilometerstand.

Hva anbefales? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelige spørsmål å svare på, og det blir litt som å spørre "hvor lang er en pinne?". Det er alle solide biler, men feil kan skje en hvilken som helst bil. Det jeg vil si er at du ikke må bli avskrekket av kilometerstand. Høy kilometerstand betyr ikke nødvendig høye driftskostnader. Du kan fort oppleve mer problemer med en bil som har blitt kortkjørt hver eneste dag, fra togstasjonen og tilbake igjen. Motoren blir aldri varm, tett partikkelfilter (hvis diesel).

Lenke til kommentar

Generelt er diesel langt skumlere med tanke på feil og dyre reparasjoner.

Det tryggeste er nok bensin-sekser, men det koster jo deretter også da. Ser ikke ut til å være realistisk for 200 tusen.

Det første jeg ville utelukket er nok Audi. Generelt tvilsom kvalitet og tildels store reparasjons og driftskostnader. I de årsmodeller og prisklasse du ser på er det også stortsett biler med juksemotor (dieselgate).

Noe av det beste for din del tror jeg må bli noe sånt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113715592

Fordeler

-moderne bil som ble fornyet fra 2012 modellen

-turbobensin

-gode kjøreegenskaper

-lav km

-markedets beste automatkasse, 8 trinns med kjappe og gode skift samt god holdbarhet (ZF kasse med godt rykte)

 

Ulemper

-slapp motor, men den kan trimmes (http://www.superchips.co.uk/curves/F20F21116i136PS.pdf) som du ser er det ikke usannsynlig at den har cirka 150 hk originalt

-litt billig interiør på denne utgaven av 3 serie, mye hardplast, og skal du ha en med sportsseter må du nok ut med enda 20-30 tusen ekstra

 

Et godt kompromiss vil nå jeg si. Skal du ha større motor må du over på gamlere utgave av 3-serie til den prisen. Kanskje rundt 2009 modell, og trolig gått kanskje 50 tusen km. Ikke en dårlig bil det heller, langt i fra. Men biler som nærmer seg 10 år og 150 tusen km kan fort bli mye reparasjoner på. Sånn sett tenker du lurt tror jeg, kjøper man for billig bil kan det også bli veldig dyrt, og ikke minst frustrerende med mange reparasjoner og kostnader rett i dass.

 

Lenke til kommentar

Du har valgt blandt de 3 dyreste merkene å vedlikeholde. Som med mye annet kan du ha flaks og få en modell som krever lite omsorg og oppfører seg pent mens du har den, eller du kan få en mandagsmodell som har feil etter feil på seg. Trolig får du noe midt i mellom disse, men det er ingen av de nevnte merkene som har noen budsjettmodeller som vil være billig å eie.

 

Med det sagt så er det uansett få biler som tilbyr bedre komfort og kjøreglede enn tyske premiummerker.

Om du har behov for diesel eller bensinbil får du avgjøre ut i fra hvor langt du kjører om dagen og om du drar mye på langtur, og evt om det blir mye bykjøring hvor dieselforbud og høyere bompenger kan ble en faktor.

 

Dersom du ønsker en blanding av driftsikkerhet og kjørekomfort burde du sjekke ut nyeste Mazda 6, og evt Mazda 3. Designvalget på den nyeste serien er ekstremt riktig utført, driftsikkerheten er det få merker som kan slå samt delene er billige, og arbeidet enkelt. Det er også veldig mye ekstrautstyr inkludert i prisen på samtlige modeller som du fort må betale premiumpriser på de tyske merkene for å få.

Komforten kan jeg være enig i er mellommådig. Her må du nesten prøvekjøre for å se hva du selv synes.

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt er dette biler med dyre deler og vedlikehold. Det betyr ikke nødvendigvis at kvaliteten er bedre, det har Audi bevist til gagns.

 

På helt generelt grunnlag vil jeg påstå at Audi er kjent for å ha mest feil (gjerne dyre som turbo, gearkasse...), Mercedes har dyrest deler, særlig de småtingene som ryker, og at BMW'en mest sannsynlig er den billigste å ha over tid. MEN - det varierer fra modell til modell og versjon til versjon (bl.a. har BMW hatt en del dyre motorproblemer på enkelte modeller) så det gjelder å sette seg inni hvilke varianter som er 'safe'. Og som alltid er det viktig å sjekke historikk og tilstand på hver enkelt bil. En godt vedlikeholdt og langskjørt bil på 200k km kan ha mye færre problemer enn en kortkjørt, dårlig vedlikeholdt bil som har gått 100k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...