Gå til innhold

[Løst] Problemer med gitarforsterker

Anbefalte innlegg

Har en rundt 30 år gammal Rivera gitarforsterker 2x12 rørcombo som no ikkje lenger vil gje fra seg lyd.

Den ser (tilsynelatande) ut til å slå seg på, dvs røra lyser og generelt lys på front av knapper etc. Men kobler en til gitar er det kun støy om en skrur opp.

Den har alltid vore litt "støyete" sjøl når en ikkje speler, men no kjem det då null lyd ut av den.

Lite kjent med det tekniske i en gitarforsterker, så eg veit ikkje kva områder en leiter/feilsøker etter når forsterkeren slår seg på. Noken med gode idear?

Også vanskelig (men ikkje umulig) å få den til service - men då den fraktast relativt langt då det ikkje er servicemuligheter i nærområdet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du hører at støyen blir sterkere når du skrur opp volumet så kan det tyde på at problemet ligger før volum-potensiometret. Kanskje bare første rør er defekt, eller det er dårlig kontakt i en jackplugg. 

Ser at det finnes skjema av Rivera på nett. http://music-electronics-forum.com/t40294/

Er lenge siden jeg jobbet som radio-TV reparatør, men husker sjefen hadde et triks for å detektere dårlige rør. Han banket lett på dem og så etter reaksjon. 

Lenke til kommentar

Vi kan heldigvis avblåse krisa. Feilen låg i kabelen - fekk testa med anna kabel i går og då kom lyden.

Snakka såvidt med en reperatør på hagstrøm (4sound) i Bergen og han sa det at så lenge det er støy i forsterkeren så er det ikkje røra, då var det tyst - kor vidt det stemmer over alle problemstillinger veit eg ikkje.

Han nevnte også at en kunne prøve å banke lett på røra om forsterker hadde stått lenge - evt ta ut røra og skru dei inn igjen.

Det slapp eg då kabelen fungerte. takk for tips uansett. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...