Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Har en Samsung.... Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) Er ikke mulig. MMS sendes via eget APN over mobilnettet og kobler seg opp mot en MMS gateway som ikke kan nås utenfor denne segmentet. Noen operatører har et eget Web-gui for sending og mottak av MMS når en ikke er på mobil, men dette krever jo også datatrafikk. Oppdatering: Noen telefoner legger utgående MMS i kø inntil datatrafikk over mobilnettet blir aktivert (hvis du f.eks. sender i utlandet og roaming er av) mens andre bare kommer med en feilmelding. Men hvis du har datatrafikk av, og noen sender deg en MMS, vil de fleste (i alle fall Telenor, Telia, OneCall, Chess, Talkmore) sende deg en SMS med info og en link for å laste ned MMS over wireless. Du kommer da til en portal som krever brukernavn (ditt nummer) og passord (samme som du benytter for innlogging til "din side" hos den enkelte operatør). Endret 12. februar 2018 av Øystein H Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 På min forrige LG gikk det helt fint å sende/motta mms uten at datatrafikk var på. Det var et eget menyvalg for denne innstillingen men jeg finner den ikke hos Samsung.Siden mms takseres separat må man da betale for datatrafikken i tillegg? Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) På min forrige LG gikk det helt fint å sende/motta mms uten at datatrafikk var på. Det var et eget menyvalg for denne innstillingen men jeg finner den ikke hos Samsung. Siden mms takseres separat må man da betale for datatrafikken i tillegg? I Norge har operatørene en stykkpris for MMS - uavhengig av størrelse. Det koster å sende men ikke å motta. Pris per MMS er avhengig av abonnement. For de fleste privatkunder er SMS og MMS gratis. For bedrift er normalt SMS gratis men MMS koster penger (1-2 kroner per MMS uavhengig av størrelse). Er du i utlandet, utenfor EU (og tidligere også i EU), så er det også en startpris for å sende (og i noen tilfeller også motta) MMS og deretter kommer datakosten i tillegg både for sender og mottaker. Sending og motta av MMS vil uansett alltid bli holdt utenfor datakvoten i Norge. Nå kan ikke jeg svare for LG men det kan være at de hadde en egen funksjon for MMS-data. Siden MMS benytter en egen APN for sin datatrafikk kan være det være at de åpnet for den men stoppet for andre APN-er (MMS konfigurasjon ligger lagret på SIM-kortet til operatøren). På denne måten kunne en sende/motta MMS uten at andre applikasjoner hadde tilgang til data. Men det var i så fall en LG funksjon. Du kan se den tekniske beskrivelsen her: https://en.wikipedia.org/wiki/Multimedia_Messaging_Service Endret 12. februar 2018 av Øystein H Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå