Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan kjøper trekke seg?


ikariam1234

Anbefalte innlegg

Jeg solgte min "gamle" laptop igår. Idag så sier kjøper at h*n vil returnere den grunnet "lyden kutter ut hvert 3. Sekund og batteriet varer i 4 min." Jeg har aldri opplevd noe galt med lyden Og i annonsen opplyste jeg om at batteriet var dårlig. Det er snakk om ca 3000kr. Kan kjøper trekke seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor dyrt er batteriet? Er jo billiger å betale eller gi 1000 kr i prisavslag en å betale returfrakt frem og tilbake?

 

Men hvis batteriet kun er tilgjengelig på ebay til flere tusen for et uorginalbatteri er vel bare å heve kjøpet.

 

Husk til en annen gang å test pcen grundig og pass på alt funger eller gi beskjed om ting først. Ellers kan kjøper følge seg lurt og heve kjøpet i verstefall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sist jeg testet, riktignok noen uker siden så fungerte batteriet. 30 min eller noe. Kommet riktig nok an på bruk. Ser du får kjøpt nytt batteri for ca 600kr. Kan eventuelt tilby meg å kjøpe nytt batteri? Hva med lyden problemene, lyden testet jeg senest igår timer før den ble solgt. Var også kjøp face to face.

Endret av ikariam1234
Lenke til kommentar

Kjøp mellom privatpersoner reguleres av kjøpsloven, som blant annet gir kjøper mulighet til å reklamere på mangler. Man kan ikke reklamere på mangler man har blitt opplyst om på forhånd, men her kommer det i stor grad an på hva du har sagt om batteriet på forhånd. Om batteriet lades ut på <5 minutter er nok det vesentlig dårligere enn hva man kan forvente om salgsteksten sier noe sånt som at "batteriet er litt slitent". Om du ikke har opplyst om lydproblemene på forhånd er det definitivt noe kjøper har anledning til å reklamere på.

På den annen side har du også mulighet til å reklamere mot forhandler jfr. forbrukerkjøpsloven dersom maskinen er kjøpt for mindre enn fem år siden. Du kan også spørre kjøper om vedkommende er villig til å reklamere direkte mot forhandler (isåfall trenger h*n nok kjøpskvittering først).

Hvorvidt batterikapasitet er en mangel du kan reklamere mot forhandler på vet jeg ikke. Det avhenger blant annet av alder på batteriet. Det er å forvente at et batteri degraderes over tid. Lydproblemene er imidlertid en separat mangel som kan reklameres på uavhengig av batterikapasitet. Mulige utfall av en reklamasjon mot forhandler er:

  • Ingen feil funnet (herunder at batterikapasitet ikke er å betrakte som en mangel, og at lydproblemene ikke er der). I noen tilfeller blir kunde fakturert av verksted for undersøkelse og frakt.
  • Batterikapasitet er ikke å betrakte som en mangel, men lydproblemer blir utbedret.
  • Batterikapasitet er ikke å betrakte som en mangel, men du får tilbudspris på bytte av batteri - samt lydproblemer blir utbedret.
  • Maskinen er mangelfull, men kan ikke repareres eller verkstedet anser det som ikke lønnsomt - du får hevet kjøpet.

edit: Relevant artikkel om batterikapasitet

Endret av srbz
Lenke til kommentar

"Batteriet er dårlig" er dog en annen formulering enn "batteriet er litt slitent". Her må kjøper forstå at det er et behov for bytte av denne delen. Jeg ville ikke akseptert det som returgrunnlag om det var jeg som var selger her. Lydproblemene er noe annet, men da må kjøper returnere varen for test, og om det viser seg at det faktisk er slike lydproblemer er det grunn god nok til heving av kjøp.

Lenke til kommentar

Kjøp mellom privatpersoner reguleres av kjøpsloven, som blant annet gir kjøper mulighet til å reklamere på mangler. Man kan ikke reklamere på mangler man har blitt opplyst om på forhånd, men her kommer det i stor grad an på hva du har sagt om batteriet på forhånd. Om batteriet lades ut på <5 minutter er nok det vesentlig dårligere enn hva man kan forvente om salgsteksten sier noe sånt som at "batteriet er litt slitent". Om du ikke har opplyst om lydproblemene på forhånd er det definitivt noe kjøper har anledning til å reklamere på.

 

 

Eller det langt mer sannsynlige: kjøper er en slask som prøver å spare på hver en krone og dikter opp ting for å karre til seg prisavslag/penger tilbake.

 

TS: det første du bør gjøre er å be kjøper dokumentere at han faktisk har disse problemene og at han ikke selv har forårsaket dem (enten med vilje eller uvørent). Først når dette er på det rene kan det bli snakk om reklamasjon.

 

Anonymous poster hash: ce7fd...208

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om lyd via hodetelefoner er det kanskje hans hodetelefoner som har en feil? Møt ham igjen og test sammen.

Når du skriver "batteriet er dårlig", bør han følge opp med "hvor dårlig?" - om han gjorde det, og du sa "ca 30 min", men det viser seg å bare holde 5 min vil jeg påstå han har en sak der. Hvis han ikke spurte "hvor dårlig?" vil jeg ikke mene han har en sak.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...