Gå til innhold

Ferske tall: Så mye tjener norske IT-ansatte (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå viser vel den siste grafen det motsatte av det overskriften hevder - den viser at forskjellen er større mellom kvinners og menns lønn innen IT enn i andre yrker. Hva er riktig?

Godt observert. Her har det sneket seg inn en feil. Overskriften er riktig - det skal være 89 prosent for IT-bransjen.

Hva er det for andre bransjer? Illustrasjonen ser ut til å vise at det er over 90%?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå viser vel den siste grafen det motsatte av det overskriften hevder - den viser at forskjellen er større mellom kvinners og menns lønn innen IT enn i andre yrker. Hva er riktig?

Godt observert. Her har det sneket seg inn en feil. Overskriften er riktig - det skal være 89 prosent for IT-bransjen.

Hva er det for andre bransjer? Illustrasjonen ser ut til å vise at det er over 90%?

Og der var den rettet :-)

Lenke til kommentar

Og der var den rettet :-)

Vi bruker en responsiv embed fra Infogram, hvor vi lager grafikken. Skjedde noe kluss når den ble skalert til vanlig desktop-størrelse. Nå fjernet jeg grid-linjene la inn prosentene i klartekst som en workaround.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er disse tallene før eller etter skatte fradrag ? Jeg bor og jobber siden 1990 i Sveits og jobber siden 15 år i IT bransjen. Hvis disse tallene er før skatte fradrag tjener vi langt over det dobbelte i Sveits.

Dette er brutto, altså før skatt. Kan IT-lønningene virkelig være så mye høyere? Snittinntekten i Norge og Sveits - for alle bransjer samlet - er nærmest identisk. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GNI_(nominal,_Atlas_method)_per_capita

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er disse tallene før eller etter skatte fradrag ? Jeg bor og jobber siden 1990 i Sveits og jobber siden 15 år i IT bransjen. Hvis disse tallene er før skatte fradrag tjener vi langt over det dobbelte i Sveits.

Dette er brutto, altså før skatt. Kan IT-lønningene virkelig være så mye høyere?

Jeg kjenner folk som jobber i Zürich, og der tjener itfolk vanvittig bra. Han tjente rundt 200'€ i året som hovedsakelig javascriptutvikler i banknæringen. Zürich er jo også bank og finanssentrum, og de har jo generelt mye høyere lønnsnivå. Samme i London, NYC, etc.

Amerikanere i Norge klager jo også over at lønna for itfolk her er mye dårligere enn i USA, men det er veldig forskjell på å bo usentralt i USA og i SF. I SF kan en juniorutvikler rett fra college få 120' lapper - mer enn snittlønna i itbransjen her i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er brutto, altså før skatt. Kan IT-lønningene virkelig være så mye høyere?

Jeg kjenner folk som jobber i Zürich, og der tjener itfolk vanvittig bra. Han tjente rundt 200'€ i året som hovedsakelig javascriptutvikler i banknæringen. Zürich er jo også bank og finanssentrum, og de har jo generelt mye høyere lønnsnivå. Samme i London, NYC, etc.

Amerikanere i Norge klager jo også over at lønna for itfolk her er mye dårligere enn i USA, men det er veldig forskjell på å bo usentralt i USA og i SF. I SF kan en juniorutvikler rett fra college få 120' lapper - mer enn snittlønna i itbransjen her i landet.

Det stemmer helt sikkert. I Norge er det som kjent (?) relativt liten forskjell i lønn mellom yrker, sammenliknet med 'utlandet'(!). I USA for eksempel så tjener man kanskje bare 12-15' på enkelte jobber, og da opp mot 10x på andre. Mens i Norge er det 2/3x som gjelder. Derfor er IT prosjekter (alt som krever høy utdannelse) relativt billige sammenliknet med f.eks. USA.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...