Gå til innhold

Kaotiske tilstander når verdens største cruiseskip gjøres klart for prøvetur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utslippene fra disse skipene er enorme, og det finnes ikke bærekraft i cruise-trafikken i det hele tatt.

Det finnes ikke "bærekraft" i alle former for turisme.

Skal personer kun oppholde seg i sitt nærområdet eller burde de få lov til å reise på ferie ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Utslippene fra disse skipene er enorme, og det finnes ikke bærekraft i cruise-trafikken i det hele tatt.

Det finnes ikke "bærekraft" i alle former for turisme.

Skal personer kun oppholde seg i sitt nærområdet eller burde de få lov til å reise på ferie ?

Hele vitsen er å holde folkene ombord og bare la de gå i land gjennom utflukter som rederiet arrangerer - eller på egne øyer der rederiet kontrollerer all omsetning. Så disse skipene legger fint lite igjen på mange av de stedene de besøker. Som får en del ulemper, blant annet at en del andre turister holder seg langt unna. Gidder jo f.eks ikke å stikke innom de mest typiske cruishavnene når man loffer rundt i Karibien med seilbåt, bedre å planlegge slik at man unngår rynkeslippene.

 

Det er litt av den samme problematikken som "all inclusive resorts" har. De gir fint lite omsetning til lokalmiljøene de okkuperer.

 

Så om man ser bort fra klima/miljø så er det fortsatt lite bærekraftig.

 

Selv vil jeg helst treffe og bli kjent med befolkningen som bor på det stedet jeg besøker og legge igjen pengene i lokalsamfunnene.

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som gjør dette til verdens største cruise skip er som fakta boksen sier:

"Volum: 230.000 bruttotonn (verdens største)"

 

Hva er en "bruttotonn" ?

 

Når jeg tenker volum tenker jeg typisk m3 (kubikk meter), mens når jeg hører tonn tenker jeg typisk vekt.

 

Hvor mange m3 er det i en bruttotonn (hvis det i heletatt er mulig å stille dette spørsmålet)?

Lenke til kommentar

Det som gjør dette til verdens største cruise skip er som fakta boksen sier:

"Volum: 230.000 bruttotonn (verdens største)"

 

Hva er en "bruttotonn" ?

 

Når jeg tenker volum tenker jeg typisk m3 (kubikk meter), mens når jeg hører tonn tenker jeg typisk vekt.

 

Hvor mange m3 er det i en bruttotonn (hvis det i heletatt er mulig å stille dette spørsmålet)?

 

2.83

Lenke til kommentar

 

Det som gjør dette til verdens største cruise skip er som fakta boksen sier:

"Volum: 230.000 bruttotonn (verdens største)"

 

Hva er en "bruttotonn" ?

 

Når jeg tenker volum tenker jeg typisk m3 (kubikk meter), mens når jeg hører tonn tenker jeg typisk vekt.

 

Hvor mange m3 er det i en bruttotonn (hvis det i heletatt er mulig å stille dette spørsmålet)?

2.83

Betegnelsen "tonn" stammer fra "tun" dvs tønne, så det er ikke unaturlig å benytte som rommål, og shipping er jo en eldgammel bransje. BT/GT har fortsatt nytte og spesielt for cruiseskip o.l. der DWT mm har relativt liten praktisk betydning. Det er volum som selger - ikke skipets egenvekt eller lastekapasitet i mt.

 

Ellers anvendes GT til å fastsette ymse avgifter, og det brukes til å avgrense sertifikater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...